Storbydrømme
07-05-01:
Forfjamsket

Kevin Smith – et talent med personlighed

Gudsbenådet forfatter og fjollet instruktør på slap line - CinemaZone mødte Kevin Smith i Cannes og fik en lille snak om film, fremtid og alt det, der har været.

Skrevet den 1/6-2000 af Lisa Brygger

Siden 1990 har filmverdenen ikke været den samme. En meget ung 24-årig fyr fra New Jersey med det kedelige navn Kevin Smith dukkede op på scenen med sin lille, billige film (den kostede kun 22.000 dollars at lave) om nogle kiosk-medarbejdere, der ikke lavede meget andet end at fornærme kunderne og sukke efter tidligere kærester. Filmen hed Clerks, en sort/hvid historie om en tilfældig dags begivenheder, omend en lidt usædvanlig tilfældig dag.

En prisvinder-debut
Clerks har siden premieren på Toronto filmfestivalen i september 1994 vundet et pænt antal priser (Young Cinema Award i Cannes og The Filmmakers Trophy på Sundance, såvel som priser på Deauville Film Festivalen og nomineringer på Stockholms film festival og The Independent Spirit Awrds), men den har først og fremmeste vundet filmnørdernes hjerter. Ingen sand elsker af uafhængige amerikanske film kan komme udenom Kevin Smith, selv om han i virkeligheden ikke rigtig er uafhængig. Clerks blev distribueret af Miramax, som også har haft æren af at sende hans efterfølgende film i distribution. Han slog igennem som uafhængig, fordi man på daværende tidspunkt ikke rigtig havde mødt nogen som ham, og Clerks var billig og lignede ikke traditionelle amerikanske komedier.

Indkøbscenter og nedtur
Kevin Smith havde derefter tænkt sig at kaste sig over sit store katolske projekt om to engle der skal forhindres i at komme ind i himmelen, men af perfektionistiske grunde lod han manuskriptet ligge og lavede i stedet hans nok mest ordinære film Mallrats. Den skuffede til gengæld kritikere og publikum, og folk, der troede, at Kevin Smith var unik, måtte konstatere, at han havde lavet en simpel teenagefilm om to venner, der med hjælp fra nogle andre indkøbscenter-rotter, saboterer et dating-program, som bliver optaget i deres elskede indkøbscenter. Mallrats var i farver med (enkelte) kendte skuespillere, og må nok regnes som Smiths svageste film.

Den modne Kevin
Populariteten kom dog tilbage med hans tredje film Chasing Amy. Igen handler historien om to venner. Denne gang kommer der en pige imellem dem, venskab såvel som selvsikkerhed og seksualitet bliver testet, og resultatet var Smiths hidtil mest modne og vittige film, naturligvis med hans nu fast etablerede varemærke – filmreferencer! Mest oplagt er naturligvis hilsenen til Star Wars-filmene, men også Jaws-referencen er tydelig i Mallrats – de to venner og hovedpersoner er opkaldt efter to af hovedpersonerne i Jaws. I Smiths nyeste film Dogma får de fleste af 80’ernes store ungdomsfilm en bemærkning med på vejen.