CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
 
Mere info
Jesper Christensen
Født: 1948
Skuespiller

Roller (udvalg):

Bænken, 2000
I Kina spiser de hunde, 1999
Albert, 1998
Barbara, 1997
Den vita lejoninnan, 1996
Hamsun, 1996
Tøsepiger, 1996
Den russiske sangerinde, 1993
Sofie, 1992
God afton, Herr Wallenberg, 1990
Dagens Donna, 1990
Skyggen af Emma¸ 1988
Nana, 1987 - TV-Serie
Charly & Steffen, 1979
Hvem myrder hvem?, 1978
Hør, var der ikke en som lo?, 1978
Vinterbørn, 1978
Strømer, 1976



Læs også...
Nyheder:
12-08-04:
Per Fly klar til Drabet
25-02-04:
Jesper Christensen spiller med Kidman
11-03-03:
Filmland-pris til Ulrich Thomsen
07-11-01:
Italiensk til European Film Awards
 
Anmeldelser:
08-12-03:
Baby [I]
21-02-03:
Arven
18-06-01:
Bænken
18-06-01:
Bænken
27-10-00:
Bænken
 
Artikler:
31-10-06:
Dvd-udgivelse: Per Fly Trilogien
30-10-00:
Rundt om Bænkens instruktør
 
Rundt om Bænkens skuespillere
 
 
Skrevet den 30/10-2000 af Frederik Asschenfeldt Vandrup
 
 
I den nye danske film Bænken møder vi en skæbne fra den danske underklasse. Kaj er ensom, fordrukken og alligevel en helt central brik i det lille samfund omkring en bænk i en københavnsk forstad. CinemaZone.dk har mødt et par af skuespillerne til en snak om filmens figurer og hvorfor man ikke må kalde den socialrealistisk.

Jesper Christensen
Jesper Christensen spiller den centrale rolle som Kaj med enorm pondus. At han er en af Danmarks bedste skuespillere var man egentlig ikke i tvivl om, men det bliver kraftigt understreget med hans præstation i Bænken – en rolle der ligger langt fra de figurer, man normalt ser ham portrættere.

Kan du kort beskrive Kaj?
Ja, Kaj har et problem. Han tror grundlæggende ikke på, at han er værd at elske, og derfor har han meget svært ved at klare følelsesmæssige forhold til andre mennesker. Og derfor lukker han sig inde i en skal, hver gang der virkelig er brug for ham – og dem, der har behovet, kan ikke se hans røv for bare støv. Det hele er noget lort, og kan de ikke bare sende pengene og lade ham være i fred. Statistikken siger jo, at han skal dø inden for ganske få år, så det er absolut sidste udkald.

Jesper Christensen
Hvad med hans familie?
Han er jo skredet fra konen på et ret tidligt tidspunkt og end ikke, da hun dør, og den 15-årige datter står alene tilbage, henvender han sig til hende. Der kommer hurtigt mere og mere spiritus ind over hans liv, og tilsidst er han endt der på bænken, hvor han blot håber på, at der ikke går så lang tid, før han får lov til at dø.

Hvorfor handler filmen lige om Kaj? Er hans historie mere relevant end de andres, eller kunne det ligeså godt have været en af dem, man havde fulgt?
Det har jeg faktisk ikke noget fornuftigt svar på. For på sin vis kunne man ligeså godt have lavet en film om f.eks. Stig. Men nu er det altså blevet Kaj, og han har jo en fordel i sin alder. Han er ved sidste udkald, og hvis han ikke handler nu, så er det for sent. Det han gør nu, det binder.

Hvorfor har I netop valgt at lave filmen i dette miljø, når den historie, der fortælles, har så universelle temaer, som det er tilfældet?
Det synes jeg, der er stort mod i at gøre. Det er salgsmæssigt et risikablet miljø at lave film i, og folk frygter, at de får en pegefinger i øjet, når de ser filmen. Men det er jo slet ikke tilfældet. Der er jo også nogle skønne ting i det. Fordi miljøet er så underbelyst, så betyder det jo, at alle billederne er nye. Det er ikke en film, der bare falder ind i biografernes store repertoirer. Vi har jo set, hvordan middel- og overklassen bor og ter sig – nu er det et nyt miljø - men historien er ikke meget anderledes end de andre historier, man ser.

Kan du fortælle lidt om, hvordan I arbejdede med rollerne?
Det foregik sådan lidt Mike Leigh-agtigt – ikke helt gennemført, men forstået på den måde, at man udvalgte nogle personer, man selv kendte og som kunne passe på den figur, man gerne ville bygge op. Kaj startede som en alder, benævnelsen ”Alkoholiker” og et skitsering af hans problem. Derefter snakkede vi 4 skuespillere, Kim Leona og Per Fly om de personer, vi selv kendte, og i fællesskab udvalgte vi én. Den person blev så brugt som et stativ, man hænger tøj på – og en gang imellem som et ja-nej orakel. Når vi var i tvivl om noget i forbindelse med filmen, stillede vi spørgsmålet: ”Ville vedkommende gøre sådan?”, og så fulgte vi det svar, som kom af sig selv. Det giver en livline til virkeligheden, som adskiller projektet fra normalt skuespillerarbejde, hvor man bare siger ja til alle forslag fra instruktøren. Her kunne man sige, ”Nej, det ville han ikke gøre”. I løbet af projektet udvikler figuren sig så langt fra det virkelige forlæg, at han aldrig ville kunne genkende sig selv, men som arbejdsredskab til de første vaklende skridt fungerer det godt.

Lavede du research ude i miljøet?
Ja, ja – alt blev researchet. Jeg var ude og snakke med alkoholikere, spørge hvordan det var at vågne om morgenen og i det hele taget finde ud af, hvordan deres liv former sig.

Var det en hård film at lave?
Det ser værre ud, end det var. Men det var da et dårligt tidspunkt at holde op med at ryge. Jeg passede jo ikke på mig selv, mens det stod på, og man kan hurtigt komme til at se meget værre ud, end det er, hvis man sørger for at ryge 50-60 smøger om dagen , drikke kaffe og omhyggeligt sørge for at glemme at spise og sove. Så på den måde er det da fysisk anstrengende, men det er også sjovt. Jeg stank af Helvede til.

Hvilken rolle tror du Bænken kommer til at spille?
Jeg vil håbe, at den vil fjerne folks skræk for at lave film i det miljø, så vi kan begynde at få film i biografen som foregår i hele det danske samfund, og ikke kun i de 60% som vi ser i dag. Dramatisk set er der jo masser af stof at komme efter – og det er jo paradoksalt, at det miljø i det danske samfund, hvor konsekvenserne af et rigtigt eller forkert valg er mest ultimative, det tør vi ikke lave film om af angst for at være kedelige.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (1 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
HAHA
30-1-2007 10:35
sjovt

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Bænken:
 
Rundt om Bænkens instruktør
Bænken
Bodil, Bænken og Zentropa 2001
Bænken og Dancer blev topscorere hos Robert

Quiz
Hvad var ”Sonny” Corleone’s fornavn?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google