CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
 
Mere info
De første år:
The Culpepper Cattle Company (72) – som associate producer
Farewell, My Love (75)
March or Die (77)
American Gigolo (80)
Defiance (80)
Thief (81)
Cat People (82) – som executive producer
Young Doctors in Love (82)

Årerne med Don Simpson:
Flashdance (83)
Frækkere end politiet tillader (84)
Thief of Hearts (84)
Top Gun (86)
Frækkere end politiet tillader 2 (87)
Days of Thunder (90)
The Ref (94) – som executive producer
Bad Boys (95)
Dangerous Minds (95)
Crimson Tide (95)
The Rock (96)

Læs også...
Nyheder:
21-07-03:
Bruckheimer og de slemme drenge
12-06-03:
Ridder Mads laver film med Bruckheimer
28-05-01:
Pearl Harbor slog ingen rekord
 
Anmeldelser:
15-06-05:
National Treasure
04-02-04:
Pirates of the Caribbean
10-09-02:
Black Hawk Down
29-06-01:
Pearl Harbor
 
Artikler:
20-07-01:
Simon West - en brite i Hollywood
 
Jerry Bruckheimer
 
Manden bag kassesucceserne
 
Skrevet den 31/10-2000 af Lisa Brygger
 
 
Af Lisa Brygger


Med George Lucas som undtagelsen er det sjældent, man kender særlig meget til produceren af en film. De fleste dygtige producere holder sig i skyggen af instruktørerne og tager ingen opmærksomhed fra filmens skuespillere. Jerry Bruckheimer er dog ingen almindelig producer. Vel nok er han en ydmyg mand, der aldrig stjæler billedet fra folkene omkring ham, men med så mange kassesucceser som han efterhånden har fået skrabet sammen, findes der ikke mange filmfolk med bare en anelse respekt for de knitrende sedler, der ikke føler ærefrygt overfor den succesrige bagmand.

Født til succes
Jerry Bruckheimer var, sammen med sin nu afdøde film-partner Don Simpson, en af 80’ernes mest omtalte og fremgangsrige producere. Sammen stod de bag filmene Top Gun og de to første Beverly Hills Cop-film. Vel nok nogle af de mest typiske amerikanske film fra det årti.
De startede samarbejdet med filmen Flashdance i 1983, efter Bruckheimer allerede havde været i branchen i cirka 10 år. Dog havde han ikke lavet noget synderligt fremstående, måske lige med undtagelse af de to Paul Schrader film American Gigolo og Cat People. Flashdance var skrevet af Joe Estehazs og blev instrueret af Adrian Lyne, to herrer der senere har sat deres alt for tydelige aftryk på den mere slibrige del af mainstream-Hollywood. Filmen om den smukke minearbejder, der så inderligt gerne ville være danser, blev et kæmpehit. Simpson/Bruckheimer-duoen var en født succes!


Overkommeligt tab
Fra 1983 til 1996 lavede makkerparret det ene hit efter det andet. Men under optagelserne til filmen The Rock døde Don Simpson. Han havde altid været den mest farverige af de to, flamboyant og grænseoverskridende, men efter flere års overforbrug, for ikke at tale om misbrug, kunne hans krop ikke klare mere. Jerry Bruckheimer valgte dog at arbejde uanfægtet videre.
Det usentimentale forhold mellem de to spradebasser blev understreget af den logo-ændring, der skete som følge af Simpsons død. Hvor makkerparrets film tidligere var blevet indledt af to kraftfulde lyn, der bragede sammen i et imponerende lysglimt - lynene repræsenterede naturligivs de to kreative kræfter, som skaber eksplosiv underholdning, når de mødes - så blev indledningssekvensen ændret til ét lyn, der slår ned i et gammelt træ, som synker ynkeligt om. Symbolikken er ikke til at misforstå - Simpson er ude af billedet, og Bruckheimer fortsætter for fuld kraft.
Allerede i 1997, året efter Simpsons død, udkom Con Air – i bedste Simpson/Bruckheimer stil og det var derved blevet bekræftet, at Bruckheimer, der var kendt som den arbejdsomme af de to, virkelig også var manden med planerne. Trods festligt samarbejde havde han filmisk overlevet tabet af makkeren Simpson.

Øje for det sikre hit
Siden da har han da også spyttet pop-hittene ud på stribe. Den glatte, hurtige og visuelt smukke stil, han og Simpson var blevet berømte (eller berygtede) for, var bibeholdt, så de sidste fire års film, der er kommet fra Bruckheimers lejr, har ligeledes været vaskeægte kassesucceser. Det er tydeligt, at den nu 55-årige super-producer har et skræmmende talent for at udvikle en sikker succes. Han har øje for, hvad masser kan henrykkes over, og er ikke flov over at spille på det. Hans film kan på ingen måde betegnes som stor kunst, men med den laveste fællesnævner har Bruckheimer opdaget, at man kan komme langt.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv



Quiz
”Fem småforbrydere. Tonvis af kokain. 27 døde. To overlevende og ikke skyggen af et bevis.” Hvilken film er der tale om?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google