Danske børnefilm på podiet i Berlin
20-09-01:
Send mere slik udtaget til Berlin

SMS - beskeder mellem generationerne

På optagelse

Skrevet den 21/11-2000 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Et nyt dansk spillefilmsprojekt er under udarbejdelse i øjeblikket. Optagelserne til den danske familiefilm, SMS – Send Mere Slik, er netop afsluttet i Det Danske Filmstudie i Lyngby under ledelse af instruktør Cæcilia Holbek Trier og producent Nina Crone.

Handlingen
Filmen handler om de to gamle mennesker, Hortensia og Rasmus, som bor langt ude på landet, behageligt fri for den moderne verden. Inde i byen er pigerne Angelica og Lone i fuld gang med en traditionel opvækst med masser af Spice Girls og forkælet storbysmanerer. Da forældrene skal til New York, bliver pigerne sat af hos de fjerne slægtninge ude på gården, og et turbulent møde mellem generationerne og kulturerne kan begynde.

Skuespillerne
Hortensia spilles af en af dansk films helt store kvinder, Bodil Udsen, der sidst var på lærredet i Niels Malmros’ Barbara i 1997. For instruktøren Cæcilia Holbek Trier var hun et af de store ønsker: "Jeg havde kun to skuespillere, som jeg virkelig håbede på, vi vil få med – og vi fik dem begge".
Den anden er den svenske veteran Per Oscarsson, som altid vil have en speciel plads i filmglade danske hjerter for hans imponerende indsats i Henning Carlsens gennembrudsfilm Sult fra 1966. En rolle, han vandt en lang række priser for bl.a. skuespillerprisen i Cannes.
I modsætning til de garvede kræfter er de to pigeroller blevet besat gennem casting. Cæcilia Trier fortæller: "Vi prøvefilmede et utal af piger, men da først vi havde set Ninna og Maria Katrine, var der ikke tvivl om, at det skulle være dem. Jeg gik efter to forskellige typer. Dels en rolig, mørkhåret storesøster og dels en mere sprælsk lillesøster, som så viste sig at være rødhåret. Men det passer jo ganske godt."

Instruktøren
Cæcilia Holbek Trier debuterede som instruktør i 1997 med den delvist selvbiografiske Nonnebørn - og idéen til SMS opstod, fordi hun ville lave en film for sine egne børn. Udgangspunktet var en familiefilm for 8-12 årige med bedsteforældre: "Jeg tænkte, at jeg ville lave en film, som mine børn også kunne få noget ud af, og samtidig skulle historien gerne kunne underholde på flere planer, og jeg er ret sikker på, at det bliver en ideel oplevelse for børn og deres bedsteforældre. Jeg ønskede desuden at lade filmen foregå i et eksotisk miljø, lidt væk fra hverdagen, Når du laver film for nutidens unge, så er hverken det fjerne Østen eller en anden planet særlig eksotisk. Men landet, derimod – der føler de sig fremmede. Så samtidig med at underholde, må filmen gerne sige lidt om forholdet mellem byboere og folk på landet – f.eks. at vi godt kan lære af hinanden uden at vores kendetegn forsvinder. Det vil udvide vores horisont, og det tager ingen skade af."