CPH:DOX ’03: Fem spørgsmål til arrangørerne
17-08-01:
Odense Film Festival 2001: Vinderne

Børnedokumentarfestival

En anden side af BUSTER

Skrevet den 28/11-2000 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Sideløbende med de store fiktionsserier på årets BUSTER-festival kører et selvstændigt arrangement i den hyggelige Østerbro-biograf Park Bio. Det drejer sig om børnedokumentarfilm – en overset genre, som selv på store, internationale dokumentarfilmfestivaler kun får begrænset opmærksomhed.

Med slagkraftige salgsargumenter som gratis adgang og ’den første af sin art’ slår BUSTERs børnedokumentarafdeling dørene op til 6 dages afvekslende filmoplevelser på Østerbro. Idéen er, at man selv vælger, hvor længe man vil være i biografen. Hver dag fra 10-16 kører en lang række dokumentarfilm for og om børn, og med et dagsprogram, hvor pauserne fletter sig talrigt ind, er der lagt op til både debat og frokost.

Stort udvalg
Der vises 37 forskellige film i løbet af børnedokumentarfestivalen, alle film, der nok er lavet af voksne, men som tager børnenes parti. De giver et ærligt og direkte billede af børnenes hverdag, og hvis et par af de mange velmenende forældre eller pædagoger gad tage sig tid til at smutte i biografen sammen med ungerne, så kunne en del af hverdagens konflikter sikkert løses hurtigere. For børnene er overrumplende ærlige, når først de har fundet ud af, at de er hovedpersonerne. De nyder opmærksomheden, og midt i trangen til at fortælle om fremtidsdrømme, kammeratskaber og dagligdagskonflikterne får de bedste af instruktørerne tegnet en række fornemt komplette portrætter af de små mennesker.

Ghetto-film
To af de helt store titler på årets program har begge børn af fremmed herkomst i hovedrollerne. I en hverdag, hvor debatten ofte chokerer ved en skræmmende mangel på nuancer, er der mange fine pointer at hente i henholdsvis Anders Gustafssons Fodbolddrengen og Cathrine Asmussens Ghettoprinsesse. Fodbolddrengen følger den 10-årige Amil, en kommende fodboldstjerne fra Vollsmose-kvarteret i Odense. Den svenske instruktør tager os direkte ind i Amils hverdag, som udelukkende består af fodbold. Han spiller på lilleputholdet i den fynske klub B1909 – og de er netop rykket op i Mesterrækken, de hårde hundes liga.

En succeshistorie?
Vi følger Amils oplevelse af livet i den mere ambitiøse del af fodboldverdenen, opholdet i Mesterrækken forpligter, og Amil vil så gerne have succes. Hans drøm er nemlig – som så mange andre drenge – at blive professionel fodboldspiller. Men det er ikke så let, når man bor i et af de mere belastede kvarterer i Danmark, Vollsmose kender resten af landet kun fra TV-avisernes mere dystre afdeling, og Amil hører til den udsatte gruppe af 1. generations indvandrere, som taler sproget med accent, har en meget begrænset dansk omgangskreds og kommer fra en familie med en stram økonomi. Personerne i Amils verden er bl.a. vennen Yunus, der spiller for den rivaliserende klub TPI. Yunus er den suveræne topscorer på topholdet TPI og som Amil må indrømme i et af de rolige øjeblikke i filmen: ”…nok en smule bedre end mig.”

Fotos fra filmen Ghettoprinsesse
Spontan jubel
Instruktøren Anders Gustafsson har tydeligvis vundet drengenes opmærksomhed, og med indlevelse føres vi ind i Amils univers. Man irriteres lidt over de meget fyldige reportager fra fodboldholdets sviende nederlag i Mesterrækken, men effekten udeblev ikke; da holdet endelig fik gang i målmaskinen og rent faktisk vandt en kamp, brød hele biografen ud i spontan jubel. Amils projekt lykkedes, instruktørens projekt lykkedes – og det kendetegner en virkelig god film.

En anden vinder
Hvis der skulle uddeles priser i dokumentarfilm-serien, så ville Cathrine Asmussens Ghettoprinsesse også være langt fremme. Filmen, der fik premiere sidste år og vandt på Odense Filmfestival, handler om den tyrkiske pige Yagmur og hendes danske veninde Vivi. De er begge 10 år og slyngveninder. Men fremtiden truer de to pigers venskab. Når Vivi begynder at gå ud med drenge, gå til fester eller måske bare en tur i svømmehallen, må Yagmur vænne sig til at gå lige hjem. Hun må nemlig ikke vise sig i badedragt, gå til fester eller kysse drenge – og det kan være svært at forstå for en pige, som føler sig 100% dansk. Cathrine Asmussens tilgang minder meget om den hendes svenske kollega valgte til Fodbolddrengen, og man forbløffes også her over den ærlighed, der kommer frem. Yagmur er en vidunderlig lille pige, som har meget kontante og håndfaste meninger om livet, og gennem hendes øjne oplever vi en 10-årigs barske vilkår, splittet mellem to kulturer.

...glem ikke de andre
Men Ghettoprinsesse og Fodbolddrengen er blot to ud af 37 tilbud. Derfor gælder det om at undersøge programmet grundigt (se boksen til venstre) og planlægge nogle spændende ture. Det kan være med skole, fritidshjem eller forældre – bare børnene får chancen for at se nogle historier om dem selv i biografen.

Hvilken amerikansk skuespiller spiller hovedrollen i den film der vandt 'The Golden Swan' ved Copenhagen International Film Festival i 2003?