BUSTER-program offentliggjort

29-04-03:
Bäst i Sverige

Talende dyr og anden magi

BUSTERs anden dag

Skrevet den 29/11-2000 af Jesper Vestergaard

I går var dagen, hvor BUSTER for alvor blev blæst i gang. Allerede da jeg, en halv time før den første film, ankom til det bolchefarvede filmpalads ved Axeltorv, hvor konkurrencefilmene bliver vist, var der hektisk aktivitet og et mylder af forventningsfulde børn. Lige fra dem, der havde deres allerførste skoletasker på ryggen til dem med mobiltelefonerne og sidste skrig i både håret og tøjstilen.

Mandag eftermiddag blev festivalen officielt åbnet med velkomst af en af Danmarks helt store hyggeonkler, Søren Kragh-Jacobsen, der er præsident for festivalen. Ulrik Breuning, der er med i festivalens bestyrelse, og som har været med til at udvælge filmene, gav anvisninger i festivalmanerer og understregede, at det er fuldt ud tilladt, at både klappe højt og grine med, når der bliver vist noget godt.
Publikums evner ud i den disciplin kom der allerede et par eksempler på, da der efter velkomsten blev vist dukkefilmen Prop & Berta, der er en filmatisering af Bent Solhofs legendariske lydbånd om den lille tykke mand Prop og hans talende ko Bertha, der sammen med skovens tyttebøvser forsøge at tæmme den ondeste heks i verden og gøre hende sød og rar. Med en yderst veldisponeret brug af smidig musik og et filmunivers, der lægger sig så fint op af lydbåndene, at selv jeg - tyve år efter jeg hørte dem – var sikker på at have 'set' det før, var det en fin åbning. En sjov og varm historie, der vakte begejstring hos de mindste, men som i sit lidt træge ’monopol-TV’ tempo, sandsynligvis vil få svært ved at imponere børnejuryen, hvis medlemmer er i alderen 11 til 14 år.