Almost Famous
21-11-01:
Almost Famous

Kærlighed og rockmysterier

BUSTERs fjerdedag

Skrevet den 1/12-2000 af Jesper Vestergaard

På BUSTERs fjerde dag havde festivalen langt fra tabt pusten. I Palads vrimlede det stadigvæk med filmglade børn, der havde masser af gode oplevelser i sigte. Der var også nye overraskelser i konkurrenceprogrammet, der finder sine vindere i dag.

Fra Stålmanden
Stålmanden
Den belgiske film, Stålmanden, var en af de helt store overraskelser. Præmissen, som den var præsenteret i programmet, lød på en historie om den trettenårige dreng, Viktor, der har sin fantasifigur, Stålmanden, med sig på sommerferie til sin onkel og tantes kysthotel. Umiddelbart lidt af en kliché.
Jeg havde fået en plads lige bag ved den nitten børn store og berygtede hær af børnerapportere fra DR’s Børneradio, der udgør festivalens børnejury. De var så småt vågnet igen efter den canadiske kortfilm Når dagen begynder - endnu en af de smukke, fantasifulde men også søvndyssende film i kortfilmkonkurrencen, da Stålmanden indledtes med et stort tungekys, der fyldte hele lærredet. En af de mindre børn lidt nede i salen flængede den stille fnisen med et kæmpe ”Adr!”, og publikum var med ét rykket sammen af grin.
Det lykkedes filmen at overvinde alle de flamske ords forhindringer totalt med et særdeles overbevisende billedsprog og en glimrende historie. Stålmanden viste sig at være Viktor selv, når han drømte om sig selv og heltegerninger sammen med sin nyligt afdøde far. Det, det mest af alt handlede om, var Viktors første skridt på kærlighedens bonede gulve. I den lille kystby møder han pigen Fania, der udfordrer og betager ham. Men først skal han forføres af den noget ældre og spændstige mexicanske ungmø, Conchita, der er servitrice på hotellet. Med utroligt stærke øjeblikke og kærligheden konstant liggende på lur med overraskelser henrykkede filmen børnejuryen og resten af publikum. Den svenske film Den bedste sommer og Mirakel har helt sikkert fået selskab i det nu endnu engang helt åbne favoritfelt.

Paul er død
Blandt favoritterne kan man nok ikke regne den tyske film Paul er død, der med den 13-årige Tobias som musikdetektiv genfortæller en af rockmusikken største røverhistorier. Tobias tilbringer sommeren alene hjemme i en nordtysk landsby sammen med sin 17-årige bror. Broren er mest interesseret i at pleje sin forelskelse, og Tobias bruger det meste af sin tid på at lege rockstjerne med sig selv. Året er 1980 og Tobias’ allerstørste idoler er the Beatles. Da han en dag ser den hvide folkevogn fra ”Abbey Road” coveret begynder fantasien for alvor at rulle. Hans første spor er ordene ”I burried Paul”, som John Lennon skulle have sagt i slutningen af sangen ”Strawberry Fields”. Ifølge overleveringen skulle Paul McCartney være død ved et trafikuheld allerede i 1966, og derefter blevet udskiftet med en kopi. Flere og flere spor krydses foran Tobias og med den hvide folkevogn i byen, har Tobias en enestående chance for at opklare mysteriet.
Det er en yderst sindrigt konstrueret historie, der også er fint og nænsomt fortalt. Men i forhold til konkurrencens øvrige film, ligger den absolut i den kedelige ende.

Fra Paul er død
Juryen votere i dag
Kortfilmen, der blev vist før Paul er død var Børge Rings fantasifulde animationsfilm, Og møllen drejer om en dreng, der vokser op og forlader sine forældre og verden til fordel for narkotika. Det er en uhyre elegant fortalt historie med en sindrig symbolik, der nok skal advare de uskyldige sjæle og imponere den internationale voksenjury.
Både børnejuryen og voksenjuryen, der består af hollandske Dick de Jong, canadiske Jane Shoettle og Svend Johansen fra Danmark, udnævner i dag deres vindere af kortfilm og spillefilmskonkurrencerne. Prisoverrækkelserne finder sted klokken 16:30 i Palads.

I hvilket år fik Borte med Blæsten Oscaren for bedste film?