Kristian Levring
(kort biografi)

Født i Danmark i 1957. Opvokset i Frankrig og Schweiz. Nu bosiddende i London.

Uddannet som filmklipper fra Den Danske Filmskole. Har siden 1988 lavet reklamefilm for blandt andre Carlsberg, Volvo, Peugeot, Microsoft, Coca-Cola og BMW. Har modtaget 23 danske og internationale reklamefilmpriser.

Filmografi:

Udenrigskorrespondenten, 1983 (klipper)

Et skud fra hjertet, 1986 (instruktør)

En verden til forskel, 1989 (producer)

D-Dag, 2000 (instruktør)

The King is Alive, 2000 (manus. og instr.)

24-03-05:
Flinth og Villum Jensen lukker dogme-serien
28-03-03:
Danske film i Rom
27-08-02:
Biers dogmefilm på festivalturne
23-10-01:
Levring laver film på Borneo

05-09-05:
The Intended
03-07-01:
The King is Alive

29-11-05:
DVD: Dogme Kollektion 1-4
18-07-03:
Premiereinterview: Kristian Levring
19-03-03:
Premiereinterview: Anders Thomas Jensen
30-10-00:
Anders Thomas Jensen: I instruktørstolen

Kristian Levring - Ørkenvandring

Premiereinterview

Skrevet den 6/1-2001 af Jesper Vestergaard

Efter mange år som reklamefilminstruktør blev den nærmest ukendte Kristian Levring inviteret til at være med i dogme-projektet fra starten. Han har nu lavet sin film, The King is Alive, efter kyskhedsløftet, og det på hans helt egen måde. Vi har mødt ham til en snak om Shakespeare i sandet, sjælens landskaber og dogmerne som satte det i gang.

”Da jeg var tyve år gammel, i halvfjerdserne, var jeg virkelig en cineast,” beretter han: ”og det af den type, der næsten brugte mere tid i biografen end ude i den virkelige verden. Der var en utrolig mængde kvalitet dengang, og forskellighed. Der var utrolig meget gang i den, og folk lavede film om næsten alt. Folk, der lavede film om operahuse, der blev slæbt ud i ørkenen, og folk der lavede film i den svenske skærgård, om to mennesker, der var oppe at skændes. Der var alt fra Bergman til Scorsese, fra Kurosawa til Fellini og Antonioni. Der var Cassavetes, Herzog, Wenders, Fassbinder.
Jeg prøvede for nogen til siden at lave en liste over 100 mesterværker, der var lavet i halvfjerdserne. Det tog mig en halv time. Det er eddermame svært at gøre for halvfemserne.”
”Filmmediet var rummeligt den gang. Der var plads. Og det er der også med dogme. Og der er plads til at vise, at man kan lave film på andre måder end dem, der bliver brugt i 99% af alle tilfælde nu.”
Det er nu 14 år siden Kristian Levring sidst lavede en spillefilm. Det gik ikke specielt godt, og siden har han, på trods af flere tilbud fra Hollywood, holdt sig til at lave reklamefilm. ”Dogme var en chance for mig til at lave den slags film, som jeg i virkeligheden kunne lide.” fortæller han. Så da han i 1995 på foranledning af Lars von Trier og Thomas Vinterberg blev ringet op og spurgt, om han ville være med i projektet, sagde han ja med det samme.

Kristian Levring på Flanders International Film Festival
Shakespeare i sandet
Hvordan opstod ideen til filmen?
”Jeg har en bekendt, som er englænder. Han bor i en lille flække i Mojave ørkenen, fem-seks timer fra Los Angeles. Og han er sådan rigtig englænder, forstået på den måde, at han har selvfølgelig sin græsplæne, selvom det næsten er naturstridigt på det sted. Og så har han det, at når han får meget hjemve, så inviterer han nogle af vennerne fra denne lille flække til at være med i en Shakespeare-aften, hvor de sidder omkring bålet. Han vælger så et stykke de skal sætte op, og sætter måske Chuck fra benzintanken til at spille Hamlet, og Liz fra dineren til at spille Ofelia.
Det havde jeg tænkt mig at lave en dokumentarfilm om for en 10-12 år siden. Men det blev ikke til noget, og så lå det ligesom og rumsterede i baghovedet.”

Ideen om at sætte et Shakespeare-stykke op i udkanten af civilisationen blev et af de bærende elementer i The King is Alive. Filmen handler om en busfuld vestlige turister, der strander i en forladt mineby langt ude i Namibias ørken. Deres chancer for at blive reddet er minimale, og i et forsøg på at bevare en smule vid og værdighed overfor den umulige modstander, ørkenen, samles de om at spille Shakespeares stykke "King Lear".

Karaktererne bliver til
Du skrev manuskriptet i samarbejde med Anders Thomas Jensen. Hvordan foregik det?
”Det var meget fredfyldt og et dejligt samarbejde. Det foregik på den måde, at jeg havde mødt Anders Thomas for en fire-fem år siden. Da jeg havde skrevet en synopsis for tre år siden, gav jeg den til ham, og han synes umiddelbart, at det lød sjovt. Dengang boede jeg i Paris, og han kom ned og besøgte mig i tre uger, hvor vi lavede nogle sessions og arbejdede 10-12 timer om dagen, rimeligt intensivt. Så tog han hjem, og et halvt år efter mødtes vi igen. Det var en virkelig god proces, og jeg tror, vi begge to husker det som noget virkeligt godt.
Hvordan fandt I frem til persongalleriet?
Det foregik på den måde, at jeg satte mig ned, og skrev 40 karakterer på et stykke papir. Og da jeg så mødte Anders Thomas, skulle vi blive enige om, hvem der skulle være med i bussen. Vi skulle have møbleret bussen. Det gjorde vi på den måde, at vi fandt ud af relationerne mellem dem. Hvem er gift med hvem osv. Det brugte vi forholdsvis lang tid på. Da vi havde fundet ud af, hvem der skulle være i bussen, lå karaktererne fast. Og så på en eller anden underlig måde, tror jeg, vi er ret enige om, at det også meget var karaktererne, der skrev filmen. De begyndte at gøre nogle ting, vi aldrig havde forventet, at de ville gøre. Også fordi det ikke er nogen plotorienteret film. Der er ikke nogen scener, hvor der er nogen, der siger: ”Vi skal lige være nede på hjørnet klokken 12”. Der er ikke nogen plot-ting, de skal. Derfor kunne de næsten gøre, hvad de ville, og en af dem for eksempel pludselig begynde at gå ud i ørkenen af sig selv. Det måtte han simpelthen gøre. Det er dejligt at føle, at der er liv i karaktererne på den måde.”

Modige skuespillere
Hvordan fandt i frem til skuespillerne?
”Det, der var kompliceret, var, at der var skuespillere fra både England, Amerika, Frankrig og Sydafrika. Jeg kontaktede casting-directors i de fire lande. Der var en meget stor interesse for at være med i filmen. Jeg tror, jeg mødte omkring 200 skuespillere i alt.
Det var vigtigt for mig, at de skuespillere, der var med, var modige. Ikke på den måde, at de ikke måtte være bange for løver. Men modige på den måde, at de turde blotte sig selv. Der er nogen skuespillere som kan være nok så vidunderlige, men som altid spiller med en vis distance. Som aldrig kommer helt ud i hjørnerne. Sådan er det ofte i Amerika, eller sådan er det i hvert fald blevet. Så jeg skulle finde nogen, der turde ofre sig. Det er meget krævende. Meget menneskeligt krævende, der er for eksempel en scene, hvor en ældre mand bryder sammen. Det tog ham to-tre timer at komme tilbage til sig selv igen, hvor vi måtte side sammen og passe på hinanden. Det er en speciel type skuespillere der er med på det. Det var meget intensivt og en virkelig stor ting, de seks uger, optagelserne varede.”