CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
 
Mere info
François Ozon

Født i Paris, 1967
Instruktør
Uddannet på den nationale franske filmskole, FEMIS.

Spillefilm
Sitcom, 1998
Les Amantes Criminels, 1999
Dråber på hede sten, 2000
Sous le Sable, 2001

Besøg François Ozon på www.francois-ozon.com, hvor man bl.a. kan se klip fra hans kommende film Sous le Sable

Sitcom kan i øvrigt købes på video med engelske undertekster hos Blackstar. Snup en genvej her: Sitcom hos Blackstar

Læs også...
Nyheder:
01-02-05:
NatFilm 2005 i støbeskeen
02-03-04:
Filmhistorien fra a–z i Cinemateket
15-10-03:
Europæiske filmdage i fem biografer
25-04-03:
Åbent felt på Cannes 2003
24-02-03:
Syv gange César til Polanskis pianist
18-02-03:
Amen. kåret til bedste franske film
28-01-03:
8 kvinder fører an i Frankrig
09-12-02:
Almodóvar blev årets Europamester
11-11-02:
Kaurismäki og Almodóvars film topper EFA-nomineringer
17-02-02:
Berlinalens vindere 2002
13-02-02:
César-nomineringer
 
Anmeldelser:
06-06-08:
Angel
06-03-08:
5x2
27-10-06:
Tid til afsked
08-04-05:
5x2
09-08-04:
Swimming Pool
25-12-02:
8 kvinder
28-10-02:
Under sandet [Ozon]
 
Artikler:
13-02-02:
Berlinale 2002: Leve forskelligheden
 
Baggrundsinterview: François Ozon
 
Pirrende og produktiv
 
Skrevet den 20/1-2001 af Jesper Vestergaard
 
 
Med tre spillefilm bag sig har den 33-årige François Ozon slået sit navn fast som en af de mest overraskende og vovede instruktører i Frankrig. Genremæssigt er de tre film vidt forskellige, men de har det tilfælles, at de kredser om og udstiller seksualiteten med en form for selvfølgelighed, der pirrer nogen og støder resten. Da han besøgte København i anledningen af Copenhagen Gay & Lesbian Film Festival i oktober, mødte CinemaZone.dk ham til en snak om hans film og seksualiteten som det hovedtema, der binder dem sammen.

François Ozon
Virkeligheden som en drøm
Allerede med den første film, Sitcom, slog han igennem hos kritikerne, da den blev vist på et specielt program i Cannes i 1998. Filmen starter som en traditionel sitcom, som man kender dem fra TV, men udvikler sig hurtigt er en yderst ironisk kommentar. Ozon fortæller: ”Som regel er sitcoms meget åndssvage, og jeg ville prøve at putte nogle kontroversielle temaer ind i rammen og fortælle en anderledes historie om familien.”
Hele filmen foregår i et hus hos en tilsyneladende almindelig fransk familie. Far, mor og to halvvoksne børn. Da faderen en dag bringer et kæledyr med hjem i form af en hvid rotte, begynder der virkelig at ske forandringer. En for en bliver de bidt af rotten, og det vækker skjulte sider i dem, og kernefamilien opløses af overraskende og udfordrende opdagelser.
”Jeg ville udfordre publikum og spille på forskellige virkelighedsniveauer. Den spanske instruktør Luis Buñuel sagde en ting, som jeg virkelig holder af, og det er, at man skal filme virkeligheden som en drøm, og filme en drøm som virkeligheden. Og det var det, jeg prøvede med Sitcom. I starten føler man, at det er virkelighed, og først til slut er man klar over, at det var en drøm. Det var et forsøg på at vise publikum at drømme nogle gange kan være vigtigere end virkeligheden, hvis man vil kende nogens personlighed.

Eksperimenter og ny fortællestil
Hvor Sitcom blev godt modtaget i Frankrig såvel som internationalt, var hans næste film, Les Amantes Criminels en katastrofe og ikke en film instruktøren er specielt stolt over i dag. Ikke desto mindre er filmen et godt eksempel på Ozons lyst og vilje til at udforske nye områder og prøve nye ting. Selv siger han: ”For det meste prøver jeg at lave noget meget forskelligt fra gang til gang. François Truffaut sagde, at man hver gang skulle lave sin nye film imod den, man lige havde lavet. Det er sandt. Hver gang forsøger jeg at eksperimentere med at prøve noget nyt med fortællestilen. Det er der, den store udfordring er for mig.”
Med Les Amantes Criminels spiller han endnu engang på fantasien, men denne gang er det med en blanding af traditionelle eventyr og moderne voldsprægede road-movies som udgangspunkt. En ung kvinde lokker sin kæreste til at begå et mord. De flygter sammen ind i en stor skov. Men da de kommer til et lille hus dybt inde i skoven, bliver de taget til fange af en gammel eneboer. Filmen udvikler sig til et grotesk mareridt, hvor sex og vold indgår som både fatale og forløsende elementer.

Fra Sitcom
Lukkede rum og fangede identiteter
En tendens i hans film er, at de mest udspekulerede scener foregår i lukkede rum. En form for fangeskab, der understreger hans karakterers personlighed. De er ofte fanget i en virkelighed, der ikke svarer til deres selvopfattelse. En selvopfattelse, der ifølge Ozon hænger nært sammen med forholdet til deres egen seksualitet. Karaktererne i hans film overrasker ofte med at opdage sig selv og forandre sig radikalt. Han fortæller: ”Jeg kan godt lide at vise, at karaktererne udvikler sig i en film. At seksualitet er noget, der kan ændre sig og blive åbnet. Karaktererne opdager deres identitet og hvem de er. De er altid en blank side i starten, både for os og for dem selv.”
”Jeg tror, at seksualitet kan være en måde at lære sig selv at kende på. Det er en utrolig kraftfuld ting. Du kan identificere en ved vedkommendes seksualitet, i hvert fald i film, og måske også i virkeligheden. Det er mere interessant at portrættere en person ved at vise seksualiteten, og så er det er mere fotogent. Der er også langt mere nydelse i at lave en smuk sexscene, end der er i at filme to personer, der sidder og taler sammen på en café i Paris” tilføjer han med et smil.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet François Ozon:
 
8 kvinder
Under sandet [Ozon]
Dråber på hede sten

Quiz
Hvilken af disse herrer blev født først?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google