CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
À ma soeur!
Frankrig, 2000

Instruktør:
Catherine Breillat

Manuskript:
Catherine Breillat


Chocolat
USA, 2000

Instruktør:
Lasse Hallström

Manuskript:
Robert Nelson Jacobs
- baseret på roman af Joanne Harris

Læs også...
Nyheder:
04-04-02:
NatFilm 2002: Europa på NatFilm
20-02-02:
Hallström opgiver USA
05-12-01:
Romance-instruktør sælger intime scener på forhånd
 
Anmeldelser:
28-11-00:
Romance
 
Artikler:
04-02-01:
Berlinale 2001
 
Berlinale 2001: Realisme og magi
 
Konkurrencefilm
 
Skrevet den 11/2-2001 af Jesper Vestergaard
 
 
Den tredje konkurrencedag, hvor der blev vist to film, var et godt eksempel på, hvor bredt konkurrenceprogrammet spænder. I den tunge og intellektuelle ende befandt den franske Catherine Breillats À ma soeur! sig. Modsat svenskfødte Lasse Hallströms Chocolat, der var fyldt med stjerneskuespillere og en havde en sød og bredt appellerende historie.

Fra À ma soeur!
Den franske instruktør Catherine Breillat slog sit navn fast internationalt sidste år med den kontroversielle Romance. Selvom det var en radikal feministisk film, var det først og fremmest de mange nøgne kroppe og de virkelige sexscener, den solgte sine billetter på i Danmark.
I À ma soeur er feminismen nedtonet, men som i Romance er det personlige engagement utroligt stærkt og de personlige perspektiver i fokus.

To søstre
Perspektivet i À ma soeur ligger hos to søstre. Den ene, Anaïs, er 12 år gammel, fed, grim og dyster. Den anden, Elena, er 15, smuk og i fuld gang med at udforske sin seksualitet. Elena falder for en noget ældre italiensk fyr. Mens hun lader sig lokke til at lade ham tage sin mødom, oplever vi både hendes naivitet blive misbrugt og Anaïs’ problemer med at forstå, hvad der foregår og hendes ønsker om selv at kende sit seksuelle væsen.

Johnny Depp og Juliette Binoche i Chocolat
Banal historie med et refleksivt lag
Karaktererne i filmen tilhører nogle let genkendelige kategorier, og man undrer sig i lang tid over, hvorfor Breillat overhovedet har valgt at lave en film om dem.
Det er da også først i filmens allersidste minutter, at den banale historie finder en form for berettigelse. Ved en dybt chokerende hændelse bliver den gennemgående ekstreme realisme tilføjet et refleksivt lag, der åbner filmen for fortolkning.
Flere af de tilstedeværende fandt dog ikke, at slutningen var værd at vente på, og havde forladt salen. De, der sad tilbage, hilste rulleteksterne velkommen med spredt applaus og enkelte buh-råb.

En ægte lækkerbisken
Anderledes godt blev Lasse Hälströms Chocolat modtaget. Som den første film, der for alvor bragte magien til årets konkurrenceprogram, mødtes den med jubel og varme latterudbrud. Instruktøren Lasse Hallström kom fra Sverige med film som Alle vi børn i Bullerby og Mit liv som hund til Hollywood, hvor han har bl.a. har lavet Hva’ så, Gilbert Grape? og senest høstet stor anerkendelse for John Irving filmatiseringen Æblemostregelementet. Med sin historie om, hvordan chokolade vækkede en søvnig landsbys indbyggere til et nyt syn på dem selv og livet, har han igen mikset en effektiv og varm cocktail af mening og magi.

Chokoladens magi
Til en landsby i Frankrig, præget af stor ’tranquilité’, der er skabt af katolicismens og traditionens simple livsregler, ankommer en dag i 1960 en eksotisk kvinde med sin datter. Med sig bringer hun Maya-indianernes to tusinde år gamle opskrifter og evnen til at forudsige ethvert menneskes yndlingschokolade. Allerede fra starten kommer hun på kant med byens magtfulde borgmester, da hun planlægger at åbne sin chokoladeforretning midt under fasten. Borgmesteren vender det meste af landsbyen imod hende og hendes djævelske chokolade, der siges at kunne få folk til at udleve deres længsler og drømme.

Juliette Binoche
Den store interesse for filmen var i høj grad koncentreret omkring Juliette Binoche. Med rollen som den engleagtige chokoladekvinde har hun taget et stort skridt fra de mere dystre og intellektuelle roller, hun traditionelt har spillet. Hun spiller utroligt stilsikkert og er filmens bedste bud på en pristager. Filmen i øvrigt har flere virkelig gode skuespillerpræstationer. Ikke mindst Peter Stomare (Dancer in the Dark), Lena Olin (Tilværelsens ulidelige lethed, The Ninth Gate) og Judi Dench (Shakespeare in Love, The World Is Not Enough).
En mindre rolle, som Hallström har lagt i hænderne på Johnny Depp, virker noget amputeret og nærmer sig spild af talent.
 
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv



Quiz
Hvilken film er ikke baseret på et værk af Philip K. Dick?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google