Tailor of Panama

04-02-01:
Berlinale 2001

Berlinale 2001: Filmatiseringer af kærlighed og efterkoldkrigstid

Konkurrencefilm

Skrevet den 12/2-2001 af Jesper Vestergaard

Fjerde dag med konkurrencefilm stod i romanfilmatiseringernes tegne. Det var samtidig også dagen for konkurrencens første af fem film fra Asien. Den japanske Riju Go havde filmatiseret den franske forfatter Boris Vians "L'écume des jours" og irske John Boorman havde filmatiseret spionforfatteren John Le Carrés seneste roman, i filmen The Tailor of Panama.

Billede fra Chloe
Festivalens første asiatiske film, Chloe, er fra Japan. Der er flere handlingstråde, men primært handler den om den unge fyr Kotaro. Selvom han hænger ud med en gruppe gode venner, er han mest af alt en enspænder, der får tiden til at gå med at filosofere og kigge på stjernerne i planetariet. En dag, da han besøger sin tantes kunstfernisering, møder han den smukke pige Kuroe. De synes begge, at billederne er rædselsfulde og finder hurtigt ud af, at de har meget mere tilfælles. Det udvikler sig til en kærlighed, der næppe kan skildres smukkere og mere ægte med simple billeder og ord.

Blomster
I tråd med Boris Vians surrealisme udvikler historien, der i øvrigt ifølge instruktøren forholder sig frit og fortolkende til franskmandens roman, sig dramatisk, da Kuroe en dag besvimer. Først tror hun, at det er af ren lykke, men lægens røntgenfotografi viser, at en blomst har skudt knop i hendes ene lunge. Blomsterknoppen bliver fjernet, men snart skyder en ny i den anden lunge. Kuroe bliver mere og mere svag, og Kotaro gør, hvad han kan, for at hjælpe hende. Kotaro finder ud af, at han ved at fylde deres lejlighed med blomster kan forlænge den fatale udvikling Kuroe gennemløber.

Billede fra Chloe
A sad and beautiful world
Kotaro spilles af Nagase Masatoshi, der udover en del japanske film også har spillet med i de to amerikanske independentfilm Jim JarmuschMystery Train fra 1989 og Hal Hartlys Flirt fra 1995. Netop Jim Jarmusch’ film, der specielt for de førstes vedkommende (Permanent Vacation, Strangers in Paradise og Down by Law) udforsker "a sad and beautiful world", kan være en god indgang til Chloes tematik. Det er en på en gang trist og smuk verden, filmen viser, og, som det også i de tidligere film er tilfældet hos Jarmusch, er det centrale unge menneskers forsøg på at finde noget meningsfuldt i verden og holde fast i det.

En universel historie
Instruktøren kalder selv filmen en ”uskyldig og universel kærlighedshistorie”, og produceren kunne på pressemødet fortælle at filmen var nummer tre i en serie af fem film, der produceres med et internationalt publikum for øje. Mens japansk og asiatisk film i det hele taget er stærkt repræsenteret ved de store europæiske festivaler, så er det som regel kun i de mindre art cinemas, de bliver udbudt til publikum. Det bliver højst sandsynligt også dér, Chloe får sin chance. Filmens udprægede brug af symbolik kan umiddelbart virke afskrækkende og utilgængelig, men som instruktøren også påpegede ville han ikke anvise nogen egentlig fortolkning af symbolerne. ”Det må være op til tilskueren, udfra dennes sindstilstand, fysiske form og perspektiv at finde sin egen fortolkning.”