CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info



Inugami
Japan, 2000

Instruktion og manuskript: Masato Harada



Betelnut Beauty
Taiwan, 2000

Instruktion og manuskript: Lin Cheng Sheng



Læs også...
Anmeldelser:
28-09-01:
The Ring
 
Berlinale 2001: Storbyskæbner og landsbyfabler
 
Konkurrencefilm
 
Skrevet den 15/2-2001 af Karsten Christian-Laursen
 
 
Dagens konkurrencefilm stod i Østens tegn. Fra Taiwan præsenterede Lin Cheng-Sheng sin storby/ungdomsfilm, Betelnut Beauty, der en del af en serie på i alt 6 seks film om Beijing, Hong Kong og Taipei, igangsat af produceren Peggy Chiao. I denne indgår også Wang Xiaoshuais Beijing Bicycle, som ligeledes stiller op i konkurrencen i årets Berlinale. Dagens anden asiatiske film, Inugami, er fra Japan, er instrueret Masato Harada (Kamikaze Taxi), og er en fantasi/gyser/thriller sammenblanding med udgangspunkt i Ødipusmyten og japanske landsbyfabler.


Fra Inugami
Mere end øjet kan registrere
Familieklanen Bonomia bor i en afsiddesliggende bjerglandsby på øen Shikoku. På skuldrene af de kvindelige familiemedlemmer hviler byrden at tage vare om Inugami-guderne, som hjemsøger regionen. Opgaven er blevet overdraget fra moder til datter igennem adskillige generationer. Men den ældste og ugifte datter Miki vil ikke påtage sig ansvaret, og da byens nye skolelærer, Akiri, en dag kommer til byen og indleder en affære med Miki, vækkes ånderne til live. Landsbyboerne får alle skrækkelige mareridt, og Akira drages ud i den frygtindgydende skov, hvor hans fatale møde med Miki finder sted. Det viser sig nemlig med tiden, at Miki har haft en affære med en ukendt mand, som rent faktisk er hendes egen broder, og at Akira er deres søn. Forbandelsen intensiveres, Miki synes at blive yngre og yngre som tiden går og hendes afdøde moder begynder at blande sig i det jordlige liv. Da Akira vil redde sin elskede (og moder) fra landsbyens beslutning om at aflive hele famileklanen, må han ligesom Ødipus utilsigtet dræbe sin egen fader først.

Skæbne og cedartræer i sort og hvid
Historien er en mytefortælling om kvinder fanget i en skæbne, som bryder ud i forbandelse, hvis den trodses. Instruktør Harada forklarede på dagens pressemøde, at hans intention var at skabe et møde mellem østlige og vestlige kulturer i Japan. Filmen er optaget mange forskellige steder rundt omkring i Japan, fordi Harada ville have den helt rigtige slags træer, som også skulle variere i overenstemmelse med karakterenes psykologi. Eksemplet er et af flere på, hvordan filmen omhyggeligt plejer sit udtryk. Med en række mindre special effects, et stilistisk varieret kamerabrug, der blandt andet indbefatter skift fra farver til S/H samt et overvældende og ‘uhyggeligt’ velplaceret lydmateriale, suger filmen sin tilskuer ind i et fantasi-univers af gammel, men sprællevende, overtro.

Fra Inugami
‘Utrolig’ historie - banal pointe
Haradas billeder er poetiske, symbolfyldte og uhyre præcise, og stemningen er vellykket til mindste detalje. Skuespil og hvad man får ud af oversættelsens dialoger, er ligeledes finpudsede, hvilket er med til at gøre filmen både spændende og troværdig på trods af sin ‘utrolighed’. Inugami største problem er fortællingens opbygning, der umiddelbart virker mere utilgængelig end de egentlige temaer, der begrænser sig til de gamle fabler, den klassiske skæbnesfortælling og græsk myteomskrivning. Det er derfor også hovedsagligt den lidt banale pointe, som afsløres henimod slutningen, der vil stå i vejen for bjørnene.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Japanske gys:
 
The Ring
Trilogien The Ring
Audition
Verdens 25 bedste gyserfilm

Quiz
Hvilken anden tidigere Saturday Night Live-skuespiller har altid en lille rolle i alle Adams Sandlers film?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google