CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info

Danskere på European Film Market


Det Danske Filminstitut


Nordisk Film International Sales


Trust Film Sales


Diverse indkøbere fra de de danske distributionsselskaber




Læs også...
Nyheder:
19-02-02:
Gøteborg og Haugesund gør fælles front
 
Artikler:
04-02-01:
Berlinale 2001
 
Berlinale 2001: Berlinalens markedsplads
 
Reportage
 
Skrevet den 17/2-2001 af Jesper Vestergaard
 
 
Der er mange kapitler i den store historie om filmfestivalen i Berlin. Et af de helt store udspiller sig på markedspladsen, European Film Market, der ligger ved ved siden af festivalpalæet. Her er ca. 150 salgsselskaber fra 46 lande repræsenteret, og der kommer tusindvis af indkøbere fra alverdens lande

På markedet har skandinavisk film deres egen stand, hvor de respektive landes filminstitutter og salgsselskaber har deres stande. Fra Danmark er Trust Film Sales, Nordisk Film International Sales og Det Danske Filminstitut repræsenteret.
Filmvisningerne på markedet er forbeholdt opkøberne, der består af folk fra TV-stationer og distributionsselskaber. Det, de er der for at købe, er visningsrettighederne i de forskellige lande


Filmsælgeren
Om en dag som filmsælger på festivalen fortæller Sanne Arlø, der er Sales executive fra Nordisk Film International Sales: “Vi starter om morgenen med en visning af en af vores film, hvor vi lige er nede og snakke lidt med kunderne og give dem informationer om filmen, og for at få deres visitkort, så vi kan følge med i, hvem der er interesseret i vores film. Ellers sidder vi mest her på standen og venter på, at kunderne kommer forbi.”

Lettere at sælge dansk film
De store internationale festivaler og film- og TV-markeder er de primære platforme for filmsalget. I år er Sanne Arløs i Berlin for trejde gang. De sidste års succes for dansk film har gjort livet lettere for de danske filmsælgere. Hun fortæller: “Det er helt klart gået fremad de sidste tre år. Lars von Trier og dogme-konceptet har gjort verden opmærksom på, at Danmark og Skandinavien rent faktisk kan lave film. Det gode ved det er, at man er generelt er blevet meget mere åbne overfor, hvad der kommer kommer ud af Skandinavien i det hele taget.“


Bagmanden som frontfiguren
En af dem, der har været med helt i front når det gælder de senere års succes for dansk film, er Zentropa-bossen Peter Aalbæk Jensen. Han er på Berlinfestivalen som frontfigur for en række af Zentropas underselskaber. Ud over Trust Film Sales, der står for det internationale salg af rettigheder til deres film, herunder Lone Scherfigs Italiensk for begyndere, er de repræsenteret ved Zentropa Internationale, der er igang med at finansiere engelsksprogede film og Vibeke Windeløv, der som producent for Lars von Trier er igang med at skaffe penge til hans næste film Dogville. “Der foregår masser af tuskhandler rundt omkring på de skumle barer,“ fortæller Aalbæk Jensen.

Vågnede op til en overraskelse
Han tager selv med rundt til de store festivaler i Berlin, Cannes og Venedig og til det store filmmarked MIFED i Milano. Det bliver nemt til hårde arbejdsdage, når cigaren skal vises frem. “I går kom jeg i seng klokken 4.00, og havde fået lidt for mange whiskyer indenbords, så jeg måtte op med kran her til morgen.“ Den dag, jeg talte med ham, var gået hen og blevet lidt af en overraskelse for den ellers erfarne filmkræmmer. Han var først kommet ind på standen efter den Zentropa-producerede Italiensk for begyndere var blev vist for pressen og juryen om formiddagen. Han var helt sikker på, at filmen ville blive et flop. Men visningen gik over alt forventning.

Buisness
Zentropabossen mente dog stadig, at filmen ville få lettere ved at blive solgt, end den vil få ved at vinde priser. Resten af dagen var Trust Film Sales’ stand fyldt med købere fra alverdens lande.
På standen havde de dog besluttet ikke at sælge noget den første dag for at presse prisen. Sådan er buisness, og på markedet er det først og fremmest det, det handler om. I løbet af de følgende dage viste strategien sig at virke, og Italiensk for begyndere er allerede blevet solgt til distribution i bl.a. USA, den engelsktalende del af Canada, Mexico og mere end seks europæiske lande.
 
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv



Quiz
På samme tidspunkt, som Godard var i færd med at skyde À bout de souffle (Breathless) var en amerikansk film med samme titel på vej – hvad blev dennes titel i stedet?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google