Skuespillere: Peter Mullan, Sarah Polley, Milla Jovovich, Wes Bentley m.fl.

04-02-01:
Berlinale 2001

Berlinale 2001: Western og cykeltyve

Dagens konkurrencefilm: The Claim og Beijing Bicycle

Skrevet den 18/2-2001 af Karsten Christian-Laursen

Dagen bød på noget så forskelligt som en engelsk produceret western om jernbanens opførelse i USA og en storbyfortælling fra Beijing, der lægger sig tæt op af den italienske instruktør Vittorio de Sicas Cykeltyven fra 1948. Også kvalitetsmæssigt var forskellen stor. Manden bag The Claim, Michael Winterbottom, har lavet en fad og næsten ligegyldig historie, der kun reddes af glimrende kameraarbejde og set-up, mens den unge kinesiske instruktør Wang Xiaoshuai med Bejing Bicycle, viste sit store talent for vedkommende og velfungerende historiefortælling.

The Claim
Californien 1867. Central Pacific Railroad er ved at forberede opførelsen af den enorme jernbane, der skal forbinde landets øst og vestkyst. I den lille by Kingdom Come bor den succesfulde guldgraver Mr. Dillon med sin kone Lucia, der optræder i den lokale Saloon. Livet går sin vanlige gang i den lille by, indtil den dødelige syge Elena ankommer med sin henrivende datter Hope, for at gøre op med fortiden. De viser sig nemlig at være Fru og Mrs. Dillon, der blev solgt af Mr. Dillon selv for ussel guld, I forgangen da familien havde det sværest og manden drak. Samtidig ankommer også Mr. Dalglish, der skal foretage indledende undersøgelser om jernbanens placering. Medens Kingdom Come’s fremtid bliver mere usikker, indser Mr. Dillon også at fortiden har sin pris. Og byen bliver aldrig den samme igen.

Sne og mørke
Kingdom Come er en bjerglandsby i Rocky Mountains, der konstant er omgivet af flere meter sne og fygende storme. Filmens udtryk er derfor hele tiden i skarpe kontraster mellem sneens overvældende lys og barens skumle mørke. Kameraarbejdet er imponerende gennemtænkt, ligesom stemningen fra bordeller, saloon og de små stuer formår at komme helt ned i biografsalen. Men så er alt godt om The Claim også sagt. Ideen er at forbinde det store historiske vingesus fra en kulturel og historisk central begivenhed i USA’s historie med en sideløbende og lige så anstrengende indre kamp. Winterbottom forklarede på pressemødet: ”Jeg synes det var spændende at forene de her enorme kraftanstrengelser, der både psykisk og fysisk ligger i perioden. Her kom mænd og kvinder med et udgangspunkt i ingenting til vesten for at søge lykke og bygge en ny verden. Det var ideen at forene den historiske kontekst med den nære personlige”.

Uvedkommende og sen
Til spørgsmålet om Winterbotttom var inspireret af særlige amerikanske westerns, lød svaret: ”Ja, selvfølgelig er man inspireret af de miljøer man har set på film. Men selve historien er jo baseret en roman af Thomas Hardy, og min interesse var at fange og skildre det ekstreme i nybyggernes liv udfra historien.” Hvis dette er målet med Winterbottoms The Claim må man give ham så meget som at det er lykkedes. Hvad man derudover skal bruge filmen til, kan være svært at få øje på. Kærlighedshistoriene er både kønsløse og uinteressante og karakterne besynderligt fade og kan ikke reddes af det ellers gode skuespil. En uoriginal fortællemåde samt en utroværdig pludselig ændring i filmens handling, er med til at gøre The Claim til noget af det mest ligegyldige, vi har oplevet på årets Berlinale.