Björk vender tilbage til filmen

04-03-01:
Bodil, Bænken og Zentropa 2001

Bodil og bejlerne

Favoritter

Skrevet den 26/2-2001 af Jesper Vestergaard

Tre film har på forhånd skilt sig ud i kampen om dansk films førstedame, Bodil. Bænken ankommer med 5 Robertpriser. Dancer in the Dark med en Guldpalme, en nylig Oscar-nomiering og læssevis af internationale priser. Og endelig kommer Italiensk for begyndere med den bredeste folkelige opbakning og en dugfrisk Sølvbjørn fra Berlinalens jury.

Fra Italiensk for begyndere
Bedste film
Selvom også Natasha Arthys Mirakel og Anders Thomas Jensens Blinkende Lygter også er nomineret til filmmedarbejderforeningens Bodil for Bedste danske film, så synes konkurrencen reelt at stå mellem de tre førstnævnte. Både Bænken og Dancer in the Dark har storfavoritter til hovedrollepriserne, så et bud kunne være, at de får dem og Italiensk for begyndere løber med prisen for Bedste danske film. Lone Scherfigs charmerende og succesfulde dogmefilm om forelskelser og forsoninger blandt virkelige mennesker i Hvidovre er også nomineret i hovedrollekategorierne, men synes dog ikke at have de store chancer der. Det har den til gengæld i Bedste kvindelige birolle, hvor Lene Tiemroth, synes at være et bedre bud end Sara Brobjerg og Stine Holm Joensen for deres roller i Bænken

Bedste Kvindelige skuespiller
Hvor Italiensk for begynderes bedste skuespillerbud, Peter Gantzler og Ann Eleonora Jørgensen var nominerede i birolle kategorierne til Robertfesten, er de her hos Bodil nominerede som hovedroller, hvor deres chancer må siges at være minimale overfor Jesper Christensen og Björk. Med priser fra både Cannes og det Europæiske Filmakademi og ikke mindst hendes fremragende præstation i Dancer in the Dark synes Björk nærmest at være selvskrevet til at vinde prisen for Bedste kvindelige hovedrolle. Ud over Ann Eleonora Jørgensen er Anette Støvelbæk konkurrenter fra Italiensk for begyndere og Ghita Nørby er nomineret for hendes bidende præstation som mor til en psykisk handicappede dreng i Kaspar Rostrups Her i nærheden. Man kan kun undre sig over, at Pernilla August er blevet forbigået som kandidat. Selvom Erik Wedersøes Rifbjerg-filmatisering Anna ikke scorede mange stjerner hos anmelderne, så var der bred enighed om, at hun leverede en overbevisende præstation.

Jesper Christensen og Nicolaj Kopernikus
Bedste mandlige skuespiller
Som Björk synes også Jesper Christensen at være selvskrevet til Bedste mandlige hovedrolle for sin hudløse skildring af alkoholikeren Kaj, der genfinder gnisten i Per Flys Bænken. Med en Robert for Bedste mandlige hovedrolle og lovprisende anmeldelser, hvoraf flere sammenlignede ham med Nicolas Cage i Leaving Las Vegas, bag sig, synes han ikke at kunne trues. I denne kategori er det unge talent Thure Lindhardt nomineret for Her i nærheden, Søren Pilmark for Blinkende Lygter og Anders W. Berthelsen og Peter Gantzler for Italiensk for begyndere
Bænken har også rigtig gode chancer for at snuppe prisen for bedste mandlige birolle, hvor den er repræsenteret af Nikolaj Kopernikus. Med sin stærke skildring Kajs ven, som er både varm, vittig, håbløs og sørgelig, synes han at være svær at forbigå. To film står dog med stærke konkurrenter og har i denne kategori, deres bedste chancer for at få noget med hjem fra festen overhovedet. Den ene er Henning Moritzen, der er nomineret for sin rolle som den charmerende ’dandy’, der blev antikvar i Her i nærheden, og den anden er Ole Thestrup for sin skydegale bondeknoldsfigur i Blinkende Lygter.

De udenlandske film
Blandt de udenlandske film, der er delt op i to kategorier: Bedste ikke-amerikanske film og Bedste amerikanske, er feltet bredt. Blandt de ikke-amerikanske er engelske Damien O’Donnels social-realistiske komedie East is East lidt overraskende blevet nomineret, sammen med Peter Lord og Nick Parks animationssucces Flugten fra Hønsegåden. Fra Kina er Zhang Yimous Sølvbjørn-vinder fra sidste år, Vejen hjem, repræsenteret. Bedste chancer synes svenske Lukas Moodysson håndgribelige og jordnære hippiefilm Tillsammans at have, sammen med taiwaneseren Ang Lees kampsaga Tiger i skjul, drage på spring, der for nylig modtog hele 10 Oscarnomineringer og også løb med en Robert for bedste ikke-amerikanske film.
Blandt de amerikanske film, hvor man finder Sam Mendes Oscar-succes American Beauty, Michael Manns The Insider, Lasse Hallströms Æblemostreglementet og Spike Jonzes fantasifulde Being John Malkovich, synes Paul Thomas Andersons Magnolia at være det bedste bud, idet den rummer elementer fra alle sine konkurrenter.

De endelige afsløringer af, hvem der har vundet de eftertragtede statuetter, kommer på søndag, hvor man enten kan overvære begivenhederne direkte på DR2, eller følge med her på pletten, hvor en reportage fra prisuddelingen følger.

Se listen over alle nominerede på: