Berlinale 2003: En Guldbjørn på højkant
10-03-01:
Steven Soderberghs film

Steven Soderbergh

En stilsikker filmskaber

Skrevet den 10/3-2001 af Lisa Brygger

For første gang nogensinde i amerikansk filmhistorie er en instruktør blevet dobbeltnomineret til en Oscar samtidig med at begge hans film er blevet nomineret i kategorien Bedste Film. At det skulle ske for Steven Soderbergh er derimod ikke synderligt overraskende. Den unge filmskaber har siden sit gennembrud i 1989 været på den sikre vej mod succes, omend han har taget en mindre omvej i form af både fiaskoer, flops og filmfejltagelser.

Sin egen mand
Soderbergh blev for nyligt 'hængt ud' i de amerikanske medier, fordi han ikke valgte side i Oscar-sagen. Han ville, i promotionmæssig henseende, simpelthen ikke vælge den ene Oscar-nominerede film over den anden. En holdning, der har gennemsyret hans filmkarriere helt fra starten.
Hans første spillefilm Sex, løgn og video blev et kæmpe hit og ændrede indipendent-scenen fuldstændigt. Soderbergh er uden tvivl en af grundene til, at folk idag ser uafhængige film. Tilbage i 80'erne blev den slags små 'kunstfilm' holdt nede i undergrunden, men Sex, løgn og video, der så lyset på Sundance filmfestivalen og vandt både her og senere blandt andet guldpalmerne i Cannes, var en film, der ikke kunne tøjles. Og med en sikker vinder på hånden kunne den dengang 26-årige Soderbergh have lavet hvad som helst, men han lod sig ikke presse til at tage semi-stupide projekter for pengens skyld, og resultatet blev en aparte sort/hvid film om forfatteren Kafka, der bestemt ikke var hensigtmæssig at sætte op i de store biografsale.

De personlige film
Men Soderbergh mente, at Kafka var for kold, og han rykkede videre i karrieren med filmen King of the Hill, der var en dejlig varm historie, men også lidt kedelig. Efterfølgeren endte i den stik modsatte grøft - Underneath var mørk, intens og et dystert billede af et kompliceret psykologisk trekantsdrama. Man kan derfor ikke beskylde Soderbergh for at være forudsigelig, og han har selv udtalt, at han vælger sine projekter efter et princip om, at han skal kunne tilpasse sig deres stil.
Underneath blev lidt af milepæl for Soderbergh selv, filmen klarede sig meget dårligt, hvilket ikke kom bag på ham, da han allerede inden optagelserne vidste, at det ikke vil blive en succes. Under optagelserne besluttede han sig for, ikke at lave film han ikke brændte for, så hans næste film blev den personlige Schizopolis, hvor han involverede både familie og venner og fik glæden ved at lave film tilbage.

The come back
Schizopolis var første skridt på vejen tilbage til succes. Den lille film var dog ikke den titel, der skulle bringe ham tilbage i spotlyset, men det var første skridt på en vej, som Soderbergh var helt afklaret om. Det var først, da han fik manuskriptet til Out of Sight ind af døren, at der skete noget. Filmatiseringen af Elmore Leonards krimi blev et gedigent biografhit, og 9 år efter Steven Soderbergh var blevet udråbt til 'den nye instruktør' begynde der endelig at ske noget.
Out of Sight forvandlede ikke kun George Clooney til filmstjerne, den fik også Soderbergh 'tilbage' på rette køl. Han havde gennem hele karrieren selv valgt sine film, men bortset fra debuten havde ingen af dem givet hans karriere andet end solid træning og masse af erfaring. Nu så det dog anderledes ud. Han vandt National Society of Film Critics' pris for bedste instruktør for Out of Sight og blev sat på Hollywoods A-liste af instruktører igen. Soderbergh havde fået slået fast, at han havde overlevet en succes-tørke og fik nu endnu friere hænder.