Instrueret af: Christina Olofson

29-01-03:
Premiereinterview: Natasha Arthy

BUFF 2001: Børnefilmfest i Malmø

Optakt

Skrevet den 12/3-2001 af Jesper Vestergaard

Den 18 år gamle børne- og ungdomsfilmfestival BUFF kører igen fra i dag i Malmø. Næsten 100 film er der på programmet og blandt konkurrenceprogrammets 8 film er det danske bud, Mirakel, klar til kampen.

Med film fra Danmark, Sverige, Finland og Island er de nordiske lande stærkt repræsenteret ved årets festival. Selvom de fire film udgør halvdelen af konkurrencedeltagerne, så er det dog langt fra sikkert, at en af dem scorer prisen, som også kan gå til England, Tyskland eller en amerikansk/irsk co-produktion.

Animal Farm
Det oversøiske samarbejde mellem Irland og USA er filmen Animal Farm, som også deltog i den danske børnefilmfestival BUSTER sidste efterår. Det er en filmatisering af George Orwells klassiske fabel – på dansk kendt som Kammerat Napoleon - om dyrene, der overtager magten på en bondegård og senere grisene der, overtager magten fra de andre dyr. På BUSTER fik den ingen priser, og historien mangler sandsynligvis et mere børnevenligt overskud for at komme til tops i Malmø.

Fodboldfilm fra England
Anderledes velforberedt ankommer et af festivalens britiske bud. There’s only one Jimmy Grimble har vundet børnejuryens Glasbjørn i Berlin og har fået æren af at være BUFF’s åbningsfilm. Filmen handler om drengen Jimmy, der lærer at tro på sig selv og kæmper med forventningspresset, da han mister sine magiske fodboldstøvler, som har ledt ham til stor succes
Konkurrencens anden film fra England handler også om fodbold. Purely Belter hedder den. Det er en komedie om to venner, der på alle tænkelige og utænkelige måder forsøger at skaffe penge til et årskort til deres elskede Newcastle Uniteds kampe.

Mirakel
I Berlin vandt There’s only one Jimmy Grimble foran bl.a. Natasha Arthys danske børnemusical Mirakel. Den vandt til gengæld den internationale voksenjurys pris ved efterårets BUSTER-festival og blev kun lige slået på målstregen hos børnejuryen, der i stedet gav deres pris til den svenske Tsatsiki, moren og politimanden. Med sin helt specielle charme, der har vist sig yderst virksom hos både anmeldere og målgruppen, synes den at have gode chancer.

En enkelt lokal deltager
Mirakel får på BUFF kun konkurrence af én svensk film. Konkurrencens eneste lokale deltager, Christina Olufsons Kattbreven befinder sig også i de eventyrlige luftlag mellem hverdagen og magien. Den handler om den 13-årige pige Sofi, der mod sin vilje flytter langt ud på landet sammen med sin mor. Hun keder sig, men mødet med en gammel kone, der fortæller hende om et mystisk hus oppe på bjerget, sætter eventyrlysten i gang.

Fra Island og Finland
Blandt de øvrige nordiske bud ser også den islandske Ikingut interessant ud på forhånd. Sat i 1648 handler den om præstesønnen Buas, der bliver reddet af en grønlandsk dreng, som ankommer som en mystisk skikkelse på et drivende isbjerg. De to drenge bliver venner, men de øvrige indbyggere i den lille nordislandske fiskerby er overbeviste om, at den grønlandske dreng bringer ulykke med sig, og Buas må forsvare ham. Den finske konkurrencedeltager hedder Taking Moses for a Ride og forsøger sig med en for børnefilmgenren ganske utraditionel tilgang til historiefortællingen. Filmen er opbygget som en dekalog over de ti bud og følger ti forskellige grupper af børn ti forskellige steder i Finland.

Crazy
Den ottende konkurrencefilm, Crazy er fra Tyskland. Med konkurrencen ældste hovedperson, den 16-årige Benni, handler den om at klare sig, når man er anderledes blandt sine jævnaldrende. Benni ankommer i filmen til en ny kostskole, den femte i rækken, fordi han har problemer med matematik. Problemerne fortsætter, men til gengæld begynder han at få mere succes med sit liv på andre punkter.

Priserne
Det er andet år, hvor konkurrencefilmene dyster om at blive festivalens bedste film og vinde de 50.000 skr. der er sat på spil. Juryen, der skal foretage valget, er svensk og træffer deres beslutning lørdag den 17. marts. På festivalen uddeler en jury bestående af svenske og danske filmfolk samt to chefer på Sydsvenska Dagbladet, desuden en pris til en person eller en organisation, der har gjort en betydelig indsats for børne- og ungdomsfilm eller for spredningen, forståelsen og statusophøjningen af genren.

Mødested
I løbet af festivalugen, der forløber mellem den 13. og den 19. marts bliver der vist 93 film. Sideløbende med filmvisningerne afholdes der en række seminarer, hvor folk fra filmbranchen mødes, publikum får mulighed for at møde filmfolket, og hvor der vil blive diskuteret børnefilm på livet løs.

Mange danske film
Hele 22 danske film bliver vist i Malmø i løbet af ugen. I et program med Nye Nordiske Spillefilm står der Danmark ud for 6 af de sytten film. I dette program bliver de nordiske konkurrencefilm også vist sammen med blandt andre Aage RaisPå fremmed mark, Jesper W. Nielsens Forbudt for børn, Åke Sandgrens Dykkerne og Per Flys to film Bænken og Prop & Berta.
Blandt de 29 ’Nye Nordiske Kortfilm’ er Danmark repræsenteret med 15 stk. Heriblandt Alice de Champfleurys 7 syvminutters animationsfilm om drengen Ernst og Cæcilia Holbæk Triers Susanne Silleman, der også deltog på festivalen i Berlin.
I to ’Panorama’ sektioner, en for spillefilm og en for kortfilm, vises 33 film fra andre lande end de nordiske. Og endeligt kører der et ’Skolebio’-program med 11 film, herunder Ruben Genz’ oscarnominerede danske kortfilm Bror min bror.

Hvilket filmpar er der størst alderforskel på?