Catherine Zeta-Jones.

14-08-01:
Cast Away

Dødt Oscar-løb

OSCAR 2001

Skrevet den 23/3-2001 af Lisa Brygger

Fra efteråret, hvor de fleste af Oscar-filmene har premiere, over pris-sæsonen efter nytår til Valentines Day, hvor Oscar-nomineringer udkommer, og helt frem til den sidste weekend i marts måned, hvor det største af alle shows'ne bliver afholdt, sker der konstant omrokeringer i de nomineredes chancer for at vinde den vigtigste pris Oscar'en. Specielt den sidste uges tid op til afleveringdagen for stemmesedlerne går bølgerne højt.

Af Lisa Brygger

I januar bliver stemmesedlerne til nomineringerne sendt ud til akademiets 5607 medlemmer, de har så en måned til at udfylde dem i. I midten af februar, når de nominerede er fundet, bliver Oscar-stemmesedlerne sendt ud, og de returneres under stor sikkerhedsbevågenhed til optælling hos PriceWaterhouseCoopers; selskabet, der står for sikkerhedsgarantien, i midten af marts.
Mellem al dette postvirvar kampagnerer filmselskaberne intenst for at komme i kontakt med så mange akademi-medlemmer som muligt. Der bliver afholdt filmvisninger, der bliver sendt videobånd ud, og samtlige skuespillere og instruktører ræser fra det ene talkshow til det andet for at skabe opmærksomhed om filmens chancer.

Feltet er nu vidt åbent
Gladiator kom bedst ud af starthullerne. Den har flest nomineringer og er den af de 5 film, i den vigtigste kategori, der har tjent flest penge. Derudover er det to store selskaber, der står bag den, så reklamepengene er der nok af. Filmens karismatiske hovedrolle-indehaver Russell Crowe, der har opnået pæn respekt i filmbyen, er ligeledes nomineret, og med hans fremragende præstation i sidste års The Insider har mange ment, at han scorer Oscar'en i år.
Men i januar begyndte Tom Hanks at hale ind ham, hvilket også resulterede i, at Hanks vandt den eftertragtede Golden Globe, men de sidste par uger har bragt kategoriens sorte hest Ed Harris frem i lyset. Så Russell Crowe, der før lignende en sikker vinder, er nu kun en mulig vinder. Ed Harris har været nomineret to gange før, han er amerikaner og har lavet en meget lang række af film, som akademiet er glade med. Russell Crowe, den frækkert, har sat splid i Meg Ryan/Dennis Quaid-ægteskabet og har utallige gange over det sidste halve år dumpet frøken Ryan. Han er kendt for ikke at være specielt Hollywood-glad, og så har han kun en Oscar-nomination på cv'et. Alt disse småting tæller, når det kommer til HVOR akademiet sætter deres kryds på stemmesedlen.

Tiger.. og Traffic haler ind
Men ud over, at kategorien Bedste mandlige skuespiller er blevet vidt åben, så har kritikerynglingerne Tiger på spring, drage i skjul og Traffic indhentet den på andre områder. I de mere kunstneriske kategorier,som Bedste fotograf og Bedste klipper, er der også stort splid. I alle de forliggende prisoverrækkelser har næsten samtlige 23 Oscar-kategorier tippet fra den ene film til den anden.
I det hele taget bliver denne års uddeling kaldt den mest åbne i meget lang tid. Men på søndag udløses spændingen, og så vil diskussionen derefter dreje sig om, hvorvidt det var retfærdigt, korrekt eller rimeligt, at de glinsende guldmænd gik til de udvalgte vindere.

I temaet Oscar 2001:

The Academy Awards
Betydningen af en Oscar