Boganmeldelse: De 25 bedste danske film
10-05-01:
Den blodige arv

Verdens 25 bedste gyserfilm

Boganmeldelse

Skrevet den 28/3-2001 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Gyset har været en integreret del af filmens verden lige siden de første levende billeder dukkede op. Nu har Danmarks førende gyserekspert, Rikke Schubart, samlet sine 25 yndlingsgysere og giver i Rosinantes seneste indslag i "25 bedste"-serien den almindelige filmseer et letlæseligt og interessant indblik i hendes personlige filmsmag.

Sidste år dukkede en lind strøm af "25 Bedste"-bøger op i boghandlerne. En ideel gave i overskueligt format til den filminteresserede værtinde eller som nørdet mandelgave til julemiddagen. Dengang var projekterne væsentligt større end i den aktuelle udgivelse - og Bo Green Jensen fik chancen for at udnævne både verdens og 90'ernes 25 bedste film. En svær opgave, som kun kan løses ved at finde en dybt personlig tilgang til emnet, og så håbe på at det faglige niveau er højt nok til at fange interessen hos læseren.

Rikke Schubart og gyset
Det lykkedes dengang, og med udgivelsen om Verdens 25 bedste gyserfilm har den relativt unge forsker Rikke Schubart fra Institut for Film- og Medievidenskab ved Københavns Universitet fået frie hænder i et område, hun har under fuld kontrol. I forordet præciserer hun netop behovet for at vælge udfra en 100% personlig vinkel, og den fastholder hun konsekvent gennem hele bogen. Men som en god elev af en klassisk filmhistorisk skoling, så er der også repræsentanter fra den ældre del af filmhistorien - en periode, som virker knapt så skræmmende på nutidens publikum, men som har haft uvurderlig betydning for genrens udvikling.

Kun på engelsk
De 25 film er noget ensidigt fundet fra den engelsktalende del af filmhistorien, men det er omvendt svært at argumentere mod de valgte film. Hver film har fået tildelt 3-4 sider, som i det lille format udgør en overskuelig, hurtigt læst og i sagens natur noget overfladisk gennemgang af filmens handling og tematiske kvaliteter. Rikke Schubarts præsentationer af filmene forudsætter, at man har set dem først - og tillader sig naturligvis at afsløre slutningen, hvis det er nødvendigt for at få det rette perspektiv på tematikken.

Tematiske variationer
Seksual-symbolikken i Alien-serien indleder fint bogen, der præsenterer de 25 film i alfabetisk rækkefølge. Og den undertrykte eller misforståede seksuelle drift er ofte det underliggende tema for analyserne. De poetiske træk ved gyseren er mest fremtrædende i analyserne af de ældste titler, bl.a. Frankenstein fra 1931, hvorimod perversiteterne og de eksplicitte scener træder tydeligt frem, så snart vi når frem til de sidste 30 års repræsentanter. De mest ekstreme tilfælde, som f.eks. Wes Cravens tidlige studie i depraveret tortur, Last House on the Left, er bevidst udeladt, men med titler som Hellraiser og den mere intellektuelt baserede David Cronenbergs Shivers, når vi vidt omkring i gyserens forskellige undergenrer.

Let og underholdende
Dermed bliver bogen for læseren til et underholdende tilbageblik på en række mindeværdige film. Man kan være enig eller uenig med Rikke Schubarts vurderinger og prioriteringer. Enkelte steder ønsker man, at hun havde haft mere plads til at folde sine teorier ud - og man får ofte appetit på at læse mere fra hendes hånd - andre gange virker den overskuelige længde helt på sin plads.

En god introduktion
For filmelskere - især dem med en svaghed for et godt gys - er Verdens 25 bedste film en glimrende introduktion til en mere akademisk vinkel på filmen som medie. Gyset er en genre, hvor det ofte er pinligt oplagt at tale om tematikker og sætte filmen ind i en sociologisk kontekst. Rikke Schubart har fundet 25 gode eksempler på, hvordan det kan lade sig gøre - og de skal nok fungere som katalysator for mange gode diskussioner om gyserfilm - både om dem som er i bogen og alle de andre, man har set gennem tiden.