CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info



Anna Karina på Natfilmfestival

Pigen og skoene, 1959
Instr.: Ib Schmedes
– Kortfilm. Vises som optakt til Historien om en moder

I nat eller aldrig, 1960
Instr.: Michel Deville

Den lille soldat, 1960
Instr.: Jean-Luc Godard

En kvinde er en kvinde, 1961
Instr.: Jean-Luc Godard

Flugten fra Bagdad, 1962
Instr.: Pierre Gaspard-Huit, Jacques Bourdon

Livet skal leves, 1962
Instr.: Jean-Luc Godard

Alphaville, a Strange Adventure of Lemmy Caution, 1965
Instr.: Jean-Luc Godard

Hvordan man får succes i erotik, 1965
Instr.: Jean Aurel

Manden i månen, 1965
Instr.: Jean-Luc Godard

Bag klostrets mure, 1966
Instr.: Jacques Rivette

Made in U.S.A., 1966
Instr.: Jean-Luc Godard

Den Fremmede, 1967
Instr.: Luchino Visconti

Lamiel ­ jeg elsker kærligheden, 1967
Instr.: Jean Aurel

Kinesisk roulette, 1976
Instr.: Rainer Werner Fassbinder

Historien om en moder, 1979
Instr.: Claus Weeke

Manden der ville være skyldig, 1990
Instr.: Ole Roos


Mød Anna Karina i Cinemateket

Se hele Anna Karina programmet her



Læs også...
Nyheder:
06-04-05:
Godard-film tilføjet NatFilm-programmet
24-05-04:
Stumfilm i Tivoli
02-03-04:
Filmhistorien fra a–z i Cinemateket
26-11-03:
Europæisk hæder til Chabrol
 
Artikler:
11-06-04:
En aften med Godard
08-03-04:
15 års NatFilm – interview med Kim Foss
 
Natfilm 2001: Anna Karina - Årets cover girl
 
Baggrund
 
Skrevet den 29/3-2001 af Jesper Vestergaard
 
 
På trods af at hun er en af de største filmdivaer mellem Asta Nielsen og Sofie Gråbøl, har Anna Karina været et næsten glemt navn i Danmark i mange år. Det er der blevet rokket grundigt ved i løbet af de sidste par uger, hvor hendes graciøse ansigt med de mørke og bedrøvede øjne har prydet plakatsøjlerne i de større danske byer som cover-girl for årets Natfilmfestival.


Fra sodavandsbar til den franske nybølge
I programmet for årets festival kan man læse, hvordan hun som 15-årig under navnet Hanna Karin Blarke Bayer i 1955 blev opdaget efter sigende af Ekstra Bladets Bro Brille. Godt i gang med en raketkarriere som model og efter sin første filmrolle i Ib Schmedes kortfilm Pigen og skoene, der blev vist på festivalen i Cannes i 1959, drog den smukke unge pige fra sodavandsbaren Willy's Place i hjertet af København direkte videre til Paris.
I Paris, hvor hun skiftede navn til Anna Karina, blev hendes drømme om en karriere som skuespillerinde hurtigt indfriet, og allerede i 1960 startede hun med den første i en længere række af film, der skulle gøre hende til en af den franske nybølges kønneste ansigter. En historie går på, at hun kom i kontakt med en af bølgens bannerførere Jean-Luc Godard igennem en avisannonce, der lød: ”Søges: meget køn ung kvinde, 18-20 år, til at blive min stjerne og min ven”.

Mødet med Godard
Hun afslog dog i første omgang at spille en rolle for Godard i et af hans mest anerkendte værker, Åndeløs. I stedet spillede hun sin første franske rolle for den mere traditionelt orienterede instruktør Michel Deville i filmen I nat eller aldrig. Hun skulle imidlertid vende tilbage til Godard allerede få måneder efter. Den danske Godard-kender Christian Braad Thomsen refererer i sin bog ”Kameraet som pen” fra 1994 manuskriptforfatteren Paul Gégauffs beretning om, hvorledes det fandt sted: ”Han havde i stilhed forelsket sig i Anna Karina, men lod sig ikke mærke med nogen lidenskab. Anna boede sammen med en gigolo fra slænget omkring Bardot. En aften, da Godard som ven af parret var inviteret hjem til dem, og Anna står og roder i køkkenet, tager han sit checkhefte frem. Han er velbeslået, hans film er begyndt at gå godt. Så spørger han den forbavsede kæreste i nærværelse af mig og flere andre: ”Hvad skal du have for Anna? Jeg elsker hende, jeg må have hende.” Den anden tog det som en vittighed, men Godard insisterede mere og mere alvorligt med pennen i hånden for at udskrive checken. Til sidst gik kæresten med til 4000 francs: ”Anna, gå ind på dit værelse og pak din kuffert, du tager af sted med Jean-Luc.” Og hun, der jo aldrig har været særlig klog, går ind på sit værelse, pakker sin kuffert og tager af sted med Jean-Luc. De gifter sig kort tid efter.”


Forelskelsen og de første film
Om beretningen er sand eller ej, så tyder de film hun lavede sammen med Godard i hvert fald på, at han var forelsket. Den første var Den lille soldat, en spionhistorie fra borgerkrigen i Algeriet om en soldat og en ung pige. Pga. af Frankrigs krig mod Algeriet blev filmen, selvom den var optaget i 1960, først givet fri af censuren i 1963.
Allerede i 1961 kom Anna Karinas store gennembrud, da hun vandt en Sølvbjørn i Berlin som bedste skuespillerinde for rollen som natklubdanserinde i Godards musical-eksperiment En kvinde er en kvinde. I 1962 spillede hun i Livet skal leves den dansende, sørgende, leende og tænkende pige Nana, der forlader sin mand og de traditionelle rammer for livet som kvinde i tidens Paris. Mens Godard med filmen når et skridt nærmere målet for sit projekt, opløsningen af det traditionelle filmsprog, giver Anna Karina i en dybt betagende præstation et bud på kvinden mellem den gamle og den nye tid. Hun har frigørelsestrangens energi og nødvendige selvstændighed, men må stadig indordne sig under samfundets og –tidens rammer. For at skaffe penge til huslejen drives hun ud i prostitution, og som Jeanne D’Arc, som der henvises direkte til med filmklip fra Carl Th. Dreyers version i filmen, vælger hun ikke selv sin skæbne, men hun tager den på sig.
Hendes rolle i Livet skal leves er, ligesom den formidler Godards synspunkter, et tydeligt tegn på hans betagelse af hende. Som prostitueret skildres hun på ingen måde med et nedladende blik. I stedet lader Godard hende danse for kameraet og publikum give sig hen i enten forelskelse eller dyb respekt.

Syv film med Godard
I 1964 spillede hun med i Outsiderbanden, der er den eneste af hendes i alt syv film med Godard, der ikke er med i Natfilmfestivalens program. Ligesom Outsiderbanden, der var inspireret af de amerikanske gangsterfilm, var Alphaville, a Strange Adventure of Lemmy Caution fra 1965 en kommentar til de klassiske filmgenrer. I Alphaville gjaldt det science fiction-genren, og i Manden i Månen også fra 1965, var det den romantiske fortælling, der stod for skud. I Natfilmprogrammet er filmen beskrevet som ”Godards endelige gravskrift over den romantiske drøm. En fnysende, fornærmet og fyrrig film, der gør kærligheden til emne for en kriminalhistorie om et elskende pars forgæves forsøg på at finde paradis på jord.” Filmen er af mange betragtet som Godards bedste.
1965 markerede også afslutningen på Godards og Anna Karinas ægteskab. I 1966 indspillede de deres sidste film sammen. Det var filmen Made in U.S.A., hvor Anna Karina spiller kvinden Paula, der sætter sig for at opklare og hævne mordet på sin elskede, spillet af Jean-Luc Godard selv, i en verden, der er udformet som et brutalt gangsterunivers.

Flere talenter
Selvom Anna Karina ind imellem Godards film og også efterfølgende spillede væsentlige roller i film af andre anerkendte nybølgeinstruktører som Jean Aurel og Jacques Rivettes, så var det hos Godard, hun havde den største gennemslagskraft. I 1967 spillede hun med i italieneren Luchino Viscontis filmatisering af Albert Camus’ Den Fremmede og i 1976 var hun i selskab med den tyske instruktør Rainer Werner Fassbinder i dennes Kinesisk Roulette.
Ud over Ib Schmedes kortfilm, vises på Natfilmfestivalen de to øvrige danske film, hun har medvirket i. Den første var Claus Weekes novellefilm Historien om en moder fra 1979, hvor hun blandt andre spillede sammen med skuespilleren og instruktøren Daniel Duvall, som hun havde giftet sig med året før. I 1990 spillede hun med i Ole Roos’ science fiction vision Manden der ville være skyldig, en film efter Henrik Stangerups roman. Her spiller hun en kone, der efter et skænderi bliver skubbet i døden af sin mand, der er forfatter med alkoholproblemer og skriveblokering.
Anna Karina har også nået selv at instruere en enkelt film. Vivre ensemble blev dog modtaget med begrænset begejstring i 1973. Til gengæld har hun i de senere år genfundet noget af hendes fordums succes. Hun lever nu som forfatter i Frankrig med tre romaner bag sig og bruger en stor del af sin tid med at rejse rundt med sange fra sin seneste plade ”Histoires d'Amour.”

Men i den kommende tid er hun altså tilbage i København. På plakaten og i filmene. Såvel hendes udstråling som flere af de markante kunstværker, hun har spillet med i, har vist sig langtidsholdbare, og der er alt mulig grund til at lægge vejen forbi, når den danske filmdiva stråler på lærredet i den nærmeste biograf.
 
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (1 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Han-Koh Chung
2-6-2008 13:46
Anna Karina is so cute and beautiful.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv



Quiz
Alec Guiness spiller den lille mand som udses som den britiske efterretningstjenestes agent i klassikeren Vor mand i Havana.
Men hvad ernærer han sig som?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google