15 års NatFilm – interview med Kim Foss
28-03-03:
Natfilmfestival 2003

Natfilm 2001: Europa på Natfilm

Baggrund

Skrevet den 31/3-2001 af Jesper Vestergaard

Nok engang overvælder og imponerer Danmarks mest publikumsvenlige filmfestival med sit udbud af europæiske film, kendte såvel som hemmelige. Filmene spænder lige fra Godards tur på den franske nybølge til store blockbusters som Giuseppe Tornatores Malena og Jean-Jaques Annauds Stalingraddrama Enemy at the Gates. Men mest af alt er det det brede udvalg af europæiske perler, der ellers ikke ville komme til Danmark, der er værd at gå efter.

Årets Cover-foto
De skandinaviske
Når Natfilmfestivalen officelt bliver skudt i gang i Imperialbiografen er åbningsfilmen den vanvittige og vidunderlige svenske Jalla! Jalla!. I hjemlandet blev den kun 23-årige instruktør Josef Fares’ debutfilm om nysvenskere med samlivsproblemer en enorm succes. Udover en enkelt portrætfilm med det toptunede rockorkester Bob Hund på landevejen, der indgår i festivalens musikfilmprogram ”Sound & Vision”, er der ikke flere svenske film med i år.
Til gengæld er der mulighed for at opleve en ny film fra Norge, et land som på det nærmeste er ikke-eksisterende på filmens landkort. En enkelt instruktør, der også tidligere har gjort sig bemærket i festivalsammenhæng i Danmark, er Hans Petter Molland. I 1996 vandt han importprisen på Copenhagen Filmfestival for sin Kærlighedens køtere. Nu er han klar med sin første engelsksprogede film Aberdeen, der allerede har taget en god del priser ved mellemstore festivaler i Europa. Filmen, der handler om den smarte unge advokat Kaisa, som skal rejse til Oslo for at hente sin alkoholiske far tilbage til Aberdeen, er ikke i dansk biografdistribution, men har chancen for at vinde publikumsprisen, der består af et tilskud på 100.000 kr. til import og distribution.

Masser af fransk
De to store europæiske sektioner på festivalen har begge fransk islæt. Den ene er pigen på plakaten Anna Karina, der voksede op i Danmark men havde en gloværdig karriere i Paris som en af den franske nybølges kønneste ansigter. I programmet indgår hele 16 af hendes film, herunder seks af de i alt syv film hun lavede sammen med en af bølgens bannerførere, Jean-Luc Godard, som hun var gift med i fem år.
Den anden sektion er en serie med film af den franske instruktør Claire Denis. Hun startede som instruktørassistent for prominente navne som Jim Jarmusch, Wim Wenders og Jacques Rivettes, inden hun 1988 instruerede sin første film Chocolat. Festivalen præsenterer syv af hendes film. Herunder succesen Beau Travail fra 1999 efter hvilken, hun er blevet kaldt ’filmens Charlie Parker.’

Malena
Grusomheder fra syden
Også det sydlige Europa er repræsenteret på festivalen. Den italienske instruktør Guiseppe Tornatore (Cinema Paradiso, Legenden om pianisten på havet) har forpremiere med sin kærlighedshistorie Malena, som deltog i hovedkonkurrencen på festivalen i Berlin. Et andet bud på en klassisk italiensk film er Marco Tullio Giordanas autentiske mafiafilm om en ung mands oprør The Hundred Steps. Giordana er også manden bag det interessante dokudrama Pasolini, an Italian Crime om Italiens forkætrede instruktør Pier Paolo Pasolini, der kort inden premieren på sit makabre mesterværk Salo, eller de 120 dage i Sodoma i 1975 blev fundet myrdet, angiveligt af folk i det romerske trækkerdrengemiljø. Filmen tager udgangspunkt i retsagerne efter mordet og tøver ikke med at præsentere andre mulige skyldige i drabet, herunder folk fra de politiske korridorer.
Spanien, som sjældent får lov at vise sig med andet end Pedro Almodovar i Danmark, har fået plads med to grusomme film i programmet. Den ene kommer fra natfilmveteranen Alex de la Iglesia, et af Spaniens internationale håb. Hans film hedder Common Wealth (La Comminidad). Med psykologiske gys og action fortæller den historien om en kvindelig ejendomsmægler, der finder 300 mio. pesetas i en død mands lejlighed.
Nameless (Los sin Nombre) er et andet spansk bud på en makaber historie. Jaime Balaguros film befinder sig i fantasy-genren og udvikler sig som et uhyggeligt studie i ondskab. En pige viser sig måske at have overlevet et bestialsk mord, da hun fem år efter ringer til sin mor.