Premiereinterview: Pan Nalin
01-04-01:
Bag om Enemy at the Gates

Jean-Jacques Annaud

Portræt

Skrevet den 1/4-2001 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Jean-Jacques Annaud er en af de mere bemærkelsesværdige franske instruktører fra de sidste 20 år – primært fordi hans ambitioner aldrig har fulgt hjemlandets filmelites higen efter kunstnerisk perfektion, men i højere grad har kredset om at fortælle underholdende og ofte potentielt farlige historier i en let tilgængelig form.

Jean-Jacques Annaud
Født i 1943 tilhører Jean-Jacques Annaud snart den ældre generation af filminstruktører, og hans stil bærer også et umiskendeligt præg af traditionel filmfortælling, gerne med nerve og intensitet, men aldrig på bekostning af publikums chancer for at forstå filmene. I slutningen af 1960’erne begyndte Annaud sin aktive karriere med at instruere reklamefilm. De første små 10 år løb flere hundrede produktioner gennem hænderne på den teknisk kompetente instruktør, og det gav mulighed for, at han i 1976 kunne instruere sit eget manuskript baseret på militæroplevelser i Cameroun. Filmen hed Noirs et blancs en couleur (Sorte og hvide i farver) og blev rent kunstnerisk et brag af en debut, hvis succes kulminerede med en Oscar for bedste fremmedsprogede film i 1977.

Desværre tjente den ikke mange penge, og først med efterfølgeren, komedien Coup de tête, fik Annaud en form for succes i hjemlandet. Det endelige gennembrud kom med stenalderfilmen Kampen om ilden (La Guerre du feu, 1981) baseret på J.H. Rosnys roman. Annaud vandt en Cesar som bedste instruktør, og filmen blev også hædret ved uddelingen af den nationale franske filmpris.

Fra Enemy at the Gates
En stil fastlægges
Det fremtidige Annaud-trademark blev etableret med en overvældende visuel stil og historiefortælling i det store format – og selvom der skulle gå 5 år før den næste produktion var klar, var Rosens navn med bl.a. Sean Connery og den helt unge Christian Slater et glimrende bevis på, at en ny europæisk instruktør var begyndt at sætte sine aftryk på filmmarkedet. At skulle forvandle Umberto Ecos forlæg til en spillefilm uden at forråde enten filmen eller forfatteren var ingen let opgave, men der hersker generel enighed om, at Jean-Jacques Annaud havde held med projektet.

Kun dyr
Både de tekniske og de fortællemæssige evner blev testet i Bjørnen, som udkom 2 år efter. Historien om en bjørnemor og hendes unges flugt fra jægere i Canadas ødemark blev en verdensomspændende succes. Især fordi det lykkedes at lave en hel spillefilm med dyr i hovedrollerne. Jægerne ser man kun i meget få glimt, og alligevel fastholdes spænding og sympati med dyrene. En imponerende bedrift.

Antydning af tomgang
Derefter fulgte to mere sporadisk interessante filmatiseringer, som tilgengæld skabte en vældig virak udenom filmene. I 1991 var det den franske forfatter Maguerite Duras’ bog Elskeren (L’Amant), der blev omdannet til en noget tør og lidenskabsløs beretning om et kærlighedsforhold mellem en helt ung pige og en ældre kineser. Den foregår i 20’erne i den fransk koloniserede del af Vietnam – og Duras har efterfølgende afsagt sig ethvert forhold til filmatiseringen, som hun følte gik helt galt af hendes intentioner med historien. Stort bedre gik det ikke for Annaud med Brad Pitt-projektet Syv år i Tibet (Seven Years in Tibet) – en storslået international produktion om den østrigske nazist Heinrich Herrer og hans rejse til Tibet, hvor mødet med den helt unge Dalai Lama forvandler hans tilværelse. Filmen led under at udkomme meget tæt på Martin Scorseses Kundun, der i store træk fortalte den samme historie med et væsentligt større kunstnerisk overskud. Det kinesiske styre var dog ikke specielt glade for Annauds ensidige portræt af den kinesiske besættelsesmagt – og både ham og Brad Pitt har i dag forbud mod at rejse ind i landet.

Eksperimenteren
Imellem Elskeren og Syv år i Tibet viste Annaud igen teknisk vovemod, da han stod bag den første deciderede fiktionsfilm i det store IMAX-format, som vi i Danmark kun kender fra Planetariet i København. Filmen Wings of Courage havde Val Kilmer som stjernen i historien om Henri Guillaumet (spillet af Craig Shaeffer), der styrter ned i Andes-bjergene med sit fly og må vandre tilbage til civilisationen. Filmen var mere interessant end vellykket, og der har ikke været mange yderligere forsøg på at lave egentlige spillefilm i IMAX-formatet.

De sidste 4 år har Jean-Jacques Annaud brugt på at vende tilbage til den genre, han mestrer så fornemt. Den store underholdningsfilm, som appellerer til et bredt publikum ved ikke at komplicere tingene unødvendigt. Enemy at the Gates beviser, at evnen til at administrere filmsprogets største format stadig er intakt – også selv om de mere kræsne igen vil brokke sig over mangel på dybde i persontegning og konsekvens i budskabet.