Jean-Jacques Annaud
09-02-01:
Berlinale 2001: Rød løber og en krigsfilm

Bag om Enemy at the Gates

Premiereinterview

Skrevet den 1/4-2001 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Med filmen Enemy at the Gates har den franske instruktør bragt sig op i den europæiske superliga. En imponerende storfilm om det forbitrede slag mellem tyskere og russere omkring byen Stalingrad ved Volga-floden. Baseret på virkelige figurer og hændelser fortæller Jean-Jacques Annaud om den unge, bondedreng Vasilij Zaitsev og hans oplevelser i krigshelvedet i Stalingrad, 1942. Det viser sig, at Vasilij har stor flair for at være snigskytte, og da den politiske manipulator Danilov opdager hans talent, sætter han en større PR-maskine i gang for at bruge Vasilij til at højne de russiske troppers moral. Forholdet mellem Danilov og Vasilij spidser til, da den smukke Tania bliver introduceret – og da tyskerne i desperation over den farlige snigskytte sender deres stærkeste kort, Major Koenig, til Stalingrad, bliver situationen for alvor farlig.

Jean-Jacques Annaud
For 8 år siden skabte den tyske instruktør Joseph Vilsmeier et skræmmende præcist billede af krigens gru set fra den tyske hærs synspunkt i Stalingrad.

Hvad er den særlige fascination ved det uhyggelige slag, og er der overhovedet brug for endnu en film om det.
Det vigtige her er, at det slet ikke er en film om Stalingrad. I stedet har vi valgt at lade et lille drama med store perspektiver udspille sig på en virkelig og samtidig uvirkelig baggrund. Slaget om Stalingrad havde alle de scener, man drømmer om som filmskaber, og at lade en kærlighedshistorie udspille sig med det som baggrund var for oplagt. Krigen har en betydning for kærlighedshistorien, og de tre involverede personer har en – omend mindre – betydning for udfaldet af et af de vigtige slag i 2. verdenskrig.

Jude Law i Enemy at the Gates
Havde du et specielt budskab med historien – en pointe du gerne ville have igennem?
Det drama vi følger, opgøret mellem den russiske snigskytte og hans direkte tyske modstander, blev brugt som propagandamiddel af russerne. Propagandaen gav dramaet et helt forskruet størrelsesforhold – i bund og grund er det blot to menneskers opgør i et slag, der kostede 2 millioner mennesker livet. Min fascination af historien er derfor baseret på mediernes indflydelse på normale menneskers liv.

Hvordan forbereder man et projekt i denne størrelsesorden?
I modsætning til mange andre har jeg bevidst undladt at kigge på andre krigsfilm. Jeg har altid prioriteret det højt, at jeg lavede mine egne film – da jeg lavede Elskeren kiggede jeg heller ikke filmhistoriens elskovsscener igennem, men fandt mine egne løsninger - men med hensyn til Enemy at the Gates var det naturligvis vigtigt med en historisk forberedelse, så vi har brugt over 6 måneder på museer og arkiver – blandt andet det russiske filmarkiv, hvor de har mange dokumentariske optagelser fra den tid. De små detaljer blev overvåget af historiske eksperter, men de kunne ikke rigtig hjælpe, når det gjaldt udformningen af figurerne. Det er helt op til instruktøren og forfatteren.

Du skrev Enemy at the Gates sammen med Alain Godard, som du har arbejdet sammen med tidligere – hvordan fungerer jeres samarbejde?
Alain er en god gammel ven, som fik mig i gang med min anden film, Coup de tête, og har hjulpet mig med mange andre (bl.a. Kampen om ilden og Rosens navn, red.). Vores samarbejde er faktisk ganske interessant – vi mødes på mit landsted og sidder overfor hinanden på mit kontor. Jeg sidder ved computeren og sammen opfinder vi så figurerne. Jeg beskriver scenen, Alain foreslår dialog og udvikling, og mens jeg skriver, har jeg en fornemmelse af, om det virker. Vi spiller faktisk scenerne sammen. Samarbejdet er virkelig godt til at opnå den nødvendige disciplin i skriveprocessen, og vi har en helt fast dagsplan, som vi gennemfører 5 dage om ugen, og så tilbringer vi weekenderne sammen med vores koner.

Filmen har en meget gennemført visuel stil – fortæl om dit samarbejde med fotografen Robert Fraisse?
Robert er en vidunderlig fotograf at arbejde med, fordi han er så stor en teknisk kapacitet. Jeg bad ham om at holde en meget voldsom stil, når vi er udenfor, og en mere afdæmpet og poetisk stil i indendørsscenerne, hvor romancen primært udspiller sig. Udendørs bruger vi meget håndholdt kamera eller kameraer på små motorcykler, så man får en fornemmelse af bevægelse og dynamik. Vi brugte også meget lange dolleys, hvor der var lagt sandsække på kameraets rute, så det fik alle de autentiske bump i billedet.
Farverne udendørs er primært holdt i rødt, mens indendørsscenerne har en mere gylden glød, og jeg havde åbenbart fået forklaret mine ønsker så grundigt, at da filmen skulle i fremkaldes blev den forventede efterbehandling i laboratoriet, som skulle forstærke forskellen på billederne, slet ikke nødvendig. De havde simpelthen løst det med godt håndværk.

En anden ting, man virkelig lægger mærke til, er James Horners musik. Hvad var dine ønsker til ham?
Det er pudsigt med James, som jeg også arbejdede sammen med på Rosens navn. Dengang havde vi det virkelig svært. Jeg respekterede hans talent, men hans opførsel var meget dårlig. Denne gang henvendte han sig til mig, og da jeg længe har været ked af vores slagsmål dengang, tog jeg imod tilbudet. Og det har heldigvis været en meget god oplevelse, hvor James har været en stor hjælp i forbindelse med klipningen af filmen. Han er en meget kompleks og interssant person, man tænker måske ikke over det, når man hører hans musik til enorme underholdningsfilm, men han er helt nede på jorden og bor langt ude i en skov omringet med af en stor samling af mineraler og helbredende sten.