Peter Frödin
Født: 7. januar, 1964 i København

Selvlært skuespiller med scenedebut i 1984 på Mekurteatret. Har for alvor slået igennem som komiker med børne- og ungdoms TV for Danmarks Radio og satirerne ”Lex og Klatten” og ”Det brune punktum”, som han lavede i fællesskab med Hella Joof og Martin Brygman.

Filmografi

En kort en lang, 2001

Grev Axel, 2001

Mirakel, 2000

Antenneforeningen, 1999

Motello, 1998

Hannibal & Jerry, 1997

Det store flip, 1997

Casanova, 1990

03-02-02:
En kærlighedshistorie blev den store Robert-vinder

28-11-01:
Grev Axel

06-04-01:
Søren Fauli: Den første spillefilm

Peter Frödin: Den komiske greve

Premiereinterview

Skrevet den 5/4-2001 af Jesper Vestergaard

Efter flere år og stor succes på skærmen med børne-TV, i æteren med radiosatire og på de skrå brædder i teatret, er et af Danmarks helt store komiske talenter, Peter Frödin, nu også ved at placere sig som en af de morsomste skikkelser på dansk film. I Søren Faulis spillefilmsdebut spiller han sin første hovedrolle som den falske greve, der stjæler et gods.

Axel er både svindler og bedrager. I starten en regulær plattenslager, der befinder sig i 1700 og hvidkål med nutidens bevidsthed og sprog. Han har én ting i hovedet: at komme til Amerika, hvor han er overbevist om, at alle i det mindste har en hjerne. I løbet af historien stjæler han et gods og i ren frustration over bøndernes dumhed og magthavernes fortrædeligheder, kan han alligevel ikke lade være, med at bekymre sig om sine omgivelser.
”Axel er en ensom type af mange grunde,” forklarer Frödin. ”Han er jo landet i en forkert tid, fordi han har den der nutidsbevidsthed. Men hvis man skal forklare det på en anden måde, kan man sige, at han er et meget ensomt menneske, fordi der var ingen, der forstod ham, og han forstod heller ikke den verden, som han var i. Han synes alle mennesker var fuldstændig latterlige.”

Interesse for andre
”Da han stjæler godset, glider han ubesværet ind i greverollen og begynder pludseligt at interessere sig for godset, og for de bønder, der er der”, fortsætter han. ”Han finder ud af, at hvis man giver lidt ved dørene, og hvis man interesserer sig for andre mennesker, så bliver man jo også gladere selv. Så han giver lidt, og de bliver hurtigt ret glade for ham, og det ender med, at han faktisk har det godt der. Han gør reelt nogle gode ting, og de gør nogle gode ting ved ham. Fra at have været helt ensom, får han lige pludselig nogle venner og finder ud af, at han kan lide andre end sig selv.”
Alligevel foregår det hele først og fremmest på Axels præmisser. Er han grundlæggende egoist?
”Nej det synes jeg ikke, han er. Slet ikke. Jeg tror Søren Fauli synes det. Det er faktisk noget, vi har talt en del om. Han synes, at når folk bliver frie, så bliver de egoister. Det, mener jeg ikke er rigtigt. Han er derimod meget ensom. I starten virker han måske som en egoist, men det er på baggrund af, at han ikke bliver forstået.”
Kan man overføre andet fra filmen end Axels historie til nutiden?
”Ja nogle grundlæggende følelser. Følelsen af ensomhed for eksempel og det ikke at blive forstået. De skaber en drøm om, at alting er meget bedre i Amerika. Men det er det gode ved filmen, synes jeg, at de først og fremmest løser problemerne der, hvor de er.”

Arbejdet med rollen
Hvordan kom du med i filmen?
Det er flere år siden Søren ringede til mig og forklarede om ideen. Der var ikke noget manuskript, da jeg sagde ja, det var bare en idé, han havde sammen med Anders Thomas Jensen (manuskriptforfatteren, red.). Jeg synes, at det var sjovt og var med på det fra starten.
Hvordan har arbejdet med rollen forløbet? Umiddelbart ser der jo blot ud som om, at du stiller dig op og spiller, og så er det sjovt.
”Jeg synes, at når man skal lave sådan noget her, så bliver man nød til at sætte sig helt vildt meget ind i det. Med en film som man ikke optager kronologisk, hvor man måske starter med slutningen først og ellers springer rundt i det, er det vigtig, at man er meget meget grundig inde i stoffet, så man hele tiden ved, hvad der kommer før og efter og hele tiden har helheden inde i hovedet. Det overblik har instruktøren også, så det handler også om at have tillid til ham.”