17-04-02:
The Score

Method Acting

Søg og du skal finde

Skrevet den 6/4-2001 af Bo Rune Jørgensen

Af Bo Rune Jørgensen

Til spørgsmålet om mennesket bag skuespilleren har Robert De Niro ofte svaret, at hans egen person er uden betydning, og at kun hans præstationer som skuespiller er interessante. Et forsøg på at beskrive en af de største amerikanske skuespillere i nyere tid kommer derfor også kun sjældent frem til mennesket bag markante karakterer som Vito Coleone i The Godfather II, Jack La Motta i Raging Bull eller Travis Bickle i Taxi Driver. Og når skuespilleren selv insisterer på det, er det vel også i orden, at vi tager ham på ordet.

Ind under skallen
I skikkelse af Lucifer i Alan Parkers Djævelen i Hjertet fortæller Robert De Niro, at ægget i nogle kulturer bliver betragtet som et billede på sjælen. Samtidig piller han et æg fra sin morgenkomplet og fortærer det. Det er det en udtryksfuld illustration af Robert De Niros skuespillermetode, som er funderet på Method Acting. Det er i princippet en form for introspektiv selvanalyse, men til forskel fra den lignende proces, som har den psykiatriske patients helbredelse for øje, gøres denne analyse til grundlag for hans særegne udtryk. Som med ægget gælder det i Method Acting om at pille de yderste lag af skuespillerens personlighed for at finde ind til dennes inderste skatkamre og ligkister.

Method Acting
Det er den russiske teatermand, Konstantin Stanislavski, der først udvikler metoden. Teorien er, at al skuespil må tage udgangspunkt i den enkelte skuespillers bevidsthed, eller nærmere bestemt i hans intellekt. For Stanislavski betyder dette, at man derved når ind til menneskets grundlæggende livsvilkår, som er de psykiske processer, hvori bevidstheden manifesterer sig. At respektere dette er mere end noget andet, hvad der ligger til grund for skuespillerens følsomhed på scenen. Frem for at skabe sin karakter i overensstemmelse med en tillært mekanisk skuespillerteknik, må skuespilleren således skabe den med udgangspunkt i sig selv. Metoden baserer sig på den enkelte skuespillers erindring af egne følelser. For at finde en troværdig parallel til karakterens emotionelle tilstand, lærer skuespilleren sig metoder til introspektion og genoplevelse af, ofte fortrængte, følelser, som er forbundet med hans egne oplevelser. Således bliver skuespilleren i stand til at bruge sine indre drivkræfter, som gøres yderlige ved metodens selvrealiserende effekt, så udtrykket i den henseende får en autentisk glød.

Stella Adler
Med introduktionen af Stanislavskis teorier i amerikanske teaterkredse, og i særdeleshed i New York, hvor hans idéer især vinder gehør, opstår der flere divergerende opfattelser af, hvordan hans skuespillerteori skal fortolkes. Stella Adler taler vedholdende for, at skuespilleren skal analysere de ydre faktorer i forfatterens eller instruktørens fiktive univers, som er medvirkende til at give hans karakter dens karakteristiske egenskaber, i stedet for at opbygge sin karakter gennem introspektiv selvanalyse. Det er denne gren af Method Acting, som Robert De Niro først stifter bekendtskab med, da han i 1960’erne bliver optaget på Stella Adler Studio of Acting i New York.