Spilanmeldelse: Wallace & Gromit in Project Zoo
Filmskolens animationslinie: Digitalitet til tiden
26-06-01:
DreamWorks animation

Lerets mester - Nick Park

Portræt

Skrevet den 6/4-2001 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Nick Park er i dag den væsentligste claymation-animator på markedet, og han har formået at gøre en meget nichebetonet genre, som næsten var blevet permanent parkeret i afdelingen for børnefilm, til en bredt underholdende stil, der taler til både børn og voksne. CinemaZone.dk har taget et blik tilbage på hans karriere.

Ifølge anekdoterne var ler og animation meget tidlig en fast bestanddel af den unge Nick Parks liv. På forældrenes loft blev der eksperimenteret ivrigt med at skabe liv og historier ud af faste objekter, og fascinationen førte til, at Nick Park som 18-årig fik vist sin første film på BBC. Archie’s Concrete Nightmare var hjemmelavet og optaget på 8mm men fandt i 1975 nåde for BBC’s krav til deres programmer.

Nick Park
Mødet med ligesindede
Efter den indledende succes tog Nick Park en uddannelse, først en BA fra Sheffield Art School i faget Communication Arts og siden en regulær faguddannelse på Den nationale film- og tv-skole i Beaconsfield. Ved siden af studiet begyndte de to kære figurer, Wallace og Gromit, at dukke op i hovedet på den talentfulde animator, og i 1985 sluttede Nick Park sig til åndsfællerne i firmaet Aardman Animations. Det var startet tilbage i 1972 af David Sproxton og Peter Lord, studievenner og animationsfanatikere, der benyttede succesen fra deres første samarbejde, Vision On, til at danne deres eget selskab. Da de insisterede på, at der også var et voksent publikum til animationsfilm, røg den profitable aftale med BBC, som havde holdt firmaet i gang, men heldigvis var der plads til dem på den nystartede tv-station Channel 4. Her fik de konkrete bestillingsopgaver, og det var under arbejdet på de fem film i Conversation Pieces-serien, at Nick Park stødte til.

Wallace og Gromit fødes
Nick Parks første arbejdsopgave var at færdiggøre sin originalidé om opfinderen og hans tålmodige hund. Det blev til filmen A Grand Day Out - den første i serien på tre film med de kære hovedpersoner. Da Aardman Animations efter den succesfulde Conversation Pieces fik endnu en opgave for Channel 4, måtte Nick Park træde til, og han instruerede Creature Comforts i Lip Synch-serien, der bestod af små 5 minutters film. Creature Comforts er en række interviews med dyrene i en Zoologisk Have. De stakkels dyr, der er vant til varme og behagelige forhold i deres hjemlande, har naturligvis store problemer med det engelske vejr, der traditionen tro er regnfuldt og halvkoldt. Ved at betragte dyrene i en Zoo som gæster på et feriehotel skabte Nick Park en unik vinkel på dyreverdenen, og han demonstrerede evnen til at skabe menneskelige træk i dyreanimationen.

Chicken Run
Prisregn
Ved lidt af tilfælde endte både Creature Comforts og A Grand Day Out i puljen, da Oscar’en for bedste animerede kortfilm i 1990 skulle uddeles, og i overbevisende stil vandt Nick Park prisen fra sig selv med det charmerende besøg i Zoologisk Have. A Grand Day Out blev dog startskuddet til Nick Parks offentlige karriere – Wallace og Gromit hang ved i folks bevidsthed, og da de ved filmens premiere allerede var 6-7 år gamle i deres skabers hoved, var det naturligt, at der ventede flere fortællinger. Nick Park har selv i interviews fortalt om den udvikling, som de har undergået i løbet af årene, især har arbejdet med skuespilleren Peter Sillas, der lægger stemmer til Wallace, været med til at forme figuren. Senere på året vendte prisbilledet ved uddelingen af BAFTA-prisen, begge film var nomineret men A Grand Day Out snuppede prisen.