Coralie Trinh Thi
Fransk skuespillerinde og instruktør

Også kendt som Coralie Gengenbach, Corale og Cora Lee.

Hun har primært arbejdet som skuespiller i pornobranchen, hvor hendes præstationer har indbragt hende en række priser. Den største i 1996 da hun vandt Hot d’or på pornofestivalen, der afholdes sideløbende med festivalen i Cannes. Hun har desuden spillet med i film af en række anerkendte instruktører som Laetitia Masson, Catherine Breillat, Marc Caro og Gaspar Noé

Blodsøstre er hendes debut som instruktør og manuskriptforfatter.

19-05-04:
Sex uden omsvøb fra Winterbottom
14-05-02:
Australsk politi stopper Blodsøstre
01-08-00:
Fransk voldsporno får premiere i Svejts

11-04-01:
Blodsøstre
28-11-00:
Romance

Coralie Trinh Thi: Forbudte billeder

Premiereinterview

Skrevet den 11/4-2001 af Jesper Vestergaard

Dagen efter at have set filmen Blodsøstre, hvis titel direkte oversat fra fransk ville lyde “knep mig”, stod jeg i foyeren til det efter den lille uskyldige havfrue opkaldte Mermaid Hotel i Københavns centrum. Jeg skulle møde en af instruktørerne bag den mest omdiskuterede franske film de seneste år, pornostjernen Coralie Trinh Thi. Filmen handler om to franske piger, der får for meget af afmægtigheden i en voldspræget og ganske virkelighedstro fransk storby. Efter et mord og en voldtægt møder de to piger hinanden, og sammen drager de på en morderisk odyssé, med pikke, sprut og pistoler, som de eneste væsentlige rekvisitter.
Med flere af filmens ekstremt voldsomme billeder og virkelige sexscener i baghovedet, blev jeg lettere overrasket over at møde Coralie, der viste sig, at være en køn og ganske uskyldigt udseende pige. Hun var klædt i anstændigt sort, havde kulsort hår og et glimt i de mørke øjne. I hendes legende smil anede jeg et særdeles afslappet forhold til virakken, langt fra provokationen og den traditionelle franske tendens til at overintellektualisere. Et forhold, der kun blev understreget, da vi satte os og talte om filmen.

Hun indleder på et perfekt accentueret engelsk med at spørge mig om, jeg kunne lide filmen. Jeg svarede, at jeg egentlig havde frygtet lidt, at skulle se noget i stil med Catherine Breillats Romance, der blev vist i Danmark sidste sommer, og derfor var blevet positivt overrasket over den ligefremme og friske stil. ”Jeg synes, at Romance er god og interessant film,” svarede hun: ”men typisk fransk og intellektuel. Meget forskellig fra vores ’trash-film’.”

Coralie Trinh Thi
Debut som instruktør
Hvordan startede dit samarbejde med forfatteren Virginie Despentes, og hvad var dine første tanker om projektet?
”Jeg havde allerede læst bogen ”Baise moi” (udg. på dansk under titlen ”Blodsøstre”, red.) fem gange, inden jeg første gang mødte Virginie og blev venner med hende. Dengang gav jeg hende en doku-porno film, som jeg selv var med i. Hun så også Karin og Raffaëla i den og vidste straks, at de ville være perfekte som Manu og Nadine i filmen. Da hun gik i gang med arbejdet omkring filmatiseringen af bogen, ringede hun og spurgte, om ikke jeg ville være med. Jeg læste bogen igen i løbet af en nat med Karin og Raffaëla i tankerne og kunne se, at det var indlysende, at det skulle være dem. Virginie ville have, at jeg skulle instruere filmen sammen med hende. Så fantastisk en ide kunne jeg ikke afslå,” griner hun. ”Vi fornemmede med det samme, at det ville blive godt, da vi skrev manuskriptet sammen i løbet af en uge. Alting flød meget let og naturligt.”
Det var debut som instruktør for jer begge to, hvordan var arbejdsdelingen?
”Virginie havde prøvet det før. Hun har lavet to kortfilm. Vi behøvede egentlig ikke at dele arbejdet bortset fra under optagelserne. Vi lavede det hele sammen. Under optagelserne var vi et meget tæt hold, men vi var nødt til at fordele arbejdet. Virginie tog sig af skuespillerne og jeg mig af billederne og arbejdet med fotografen. Under efterarbejdet forsatte vi med at arbejde sammen, nærmest som én person.”

Man nyser, og en hel bygning styrter sammen
Filmen har skabt utroligt meget debat, var det jeres mening fra starten at provokere?
”Nej, hvis man blot ønsker at provokere, tror jeg ikke, at man giver sig i kast med så hårdt et projekt, som det er at lave en film. Det er virkeligt hårdt: der er utroligt meget arbejde og meget frygt forbundet med det. Det er aldrig en god ide, blot at lave en film for at provokere,” svarer hun.
Den heftige debat der opstod, specielt umiddelbart op til premieren i Frankrig kom som en overraskelse for dem. Hun fortæller: ”Det var som at komme til at nyse, og så opleve at en kæmpe bygning styrter til jorden foran dig. Det var en meget underlig oplevelse. Pludseligt stod vi midt i klokken 20-nyhederne. Der var utrolig meget fjendtlighed. Selv før forbudet, var folk i oprør over filmen.”
Hvad med bogen, den kom allerede i 1991, kendte folk den?
”Bogen var en moderat succes, men der var ikke nær så meget debat omkring den, da den udkom. De indplacerede Virginie i en ny kvindelig trash-generation af forfattere, og det var stort set det.”
Hvad skete der i dagene omkring forbudet?
”Der var ingen problemer med publikum, og filmen havde været igennem censuren og var blevet klassificeret til 16 år. Men så klagede en organisation fra det yderliggående højre til Statsrådet (Conseil d’Etat), en meget højtstående fransk institution. Da vi hørte om det grinede vi, fordi det var virkelig morsomt. Men Statsrådet gav dem ret og inddrog autorisationen til at vise filmen, så vi var nødt til at tage filmen ud af biograferne. Filmen blev aldrig X-rated af censuren, det var alene Statsrådets afgørelse, der afgjorde det. Det medfødte enorme protester, blandt andre fra filminstruktører som Catherine Breillat, og politikere som Jack Lang. Der var underskriftindsamlinger for bevarelse af ytringsfriheden, og flere biografer besluttede sig for at fortsætte med at vise filmen, efter den var blevet forbudt. 10 dage efter lovede kulturministeren Catherine Tasca at indføre en ny lov. Det stoppede protesterne, men vi venter stadigvæk på loven.”