CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Læs også...
Nyheder:
26-04-01:
Downey fyret og arresteret
 
Anmeldelser:
23-07-02:
Croupier
15-08-01:
Finding Forrester
01-05-01:
Wonder Boys
11-04-01:
Finding Forrester
11-12-00:
Beat
 
Artikler:
28-08-05:
CIFF'05: Interview med Bent Hamer
07-11-04:
CPH:DOX '04: Nærbilleder af de magiske enere
23-05-01:
Portrætartikel: Coen-brødrene
 
Filmens forfattere
 
Skriveblokeringer

 
Skrevet den 6/5-2001 af Bo Rune Jørgensen
 
 
Det sker ind imellem, at en films omdrejningspunkt er en forfatter. Det sker ind imellem også, at den slags film er vidunderlige værker som Barton Fink (1991) og Shakespeare in Love (1998). Sidste år kunne man så føje filmatiseringen af Michael Chabons roman Wonder Boys - med Michael Douglas i hovedrollen som Carnegie Mellon-professoren Grady Tripp - til rækken af film med en forfatter som hovedperson.


Forfatterne i ovenstående film har alle det samme problem; den altoverskyggende skriveblokering – hvilket især er et problem, når man nu har lovet, at ens roman eller teaterstykke lige er på trapperne, og man har redaktører, udgivere og andet godtfolk hængende på nakken. Det kommer der ofte en ganske underholdende fortælling ud af, og heldigvis møder de rådvilde forfattere altid deres muser i forskellige skikkelser. Shakespeare møder hans egen Julie i Viola de Lesseps og Barton Fink møder forsikringsagenten Charlie Meadows.

Sådan er det også for Grady Tripp. Hans egentlige problem er, at hans roman har en tendens til hele tiden at udvikle sig, og at han selv har en manglende evne til at afslutte den. Han er derfor alt andet end glad for at få besøg af sin ven Terry Crabtree, som uheldigvis også udgiver hans romaner, og som for øvrigt lige skal høre, når han nu alligevel er der, om den nye roman snart er færdig. Det er den jo ikke, og så udvikler Wonder Boys sig som en kaotisk og absurd fortælling med forfatteren og hans vanskeligheder med skriblerierne i centrum.


Forfatteren
Der er forskellige billeder af den moderne forfatter. Et af dem ses i portrætterne af Henry Miller i Stille dage i Clichy og Charles Bukowski i Barfly som begge har en aura af anti-heroisme ligesom andre af beat-generationens store forfattere; Jack Kerouac, Allen Ginsberg og William Burroughs - en tradition som også Grady Tripp er en del af. Gennem hans ungdoms eskapader og flirten med de vilde og rodløse forfatterskikkelser har han udviklet en selvforståelse som forfatter.

Til grund for idealiseringen af forfatterskikkelsen ligger forestillingen om, at forfattere er andet og mere end almindelige mennesker, en forestilling som opfostredes af Romantikkens opfattelse af forfatteren som genial kunster. Den forkætrede skikkelse kunne med sine mytiske visioner skue om bag virkeligheden ind til den ontologiske sandhed, den kristne Gud eller det frie menneske som blev synliggjort i det poetiske sprog.

Og herved kan forfatteren noget, som filminstruktøren er blevet beskyldt for ikke at kunne, og det er måske er her, vi skal finde en mulig forklaring på, hvorfor forfattere til tider optræder på film.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Forfattere på film:
 
Wonder Boys
Finding Forrester
Quills

Quiz
Hvilken film har Morten Arnfred ikke instrueret?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google