Junglebogen [1967]

15-05-01:
Brendan Fraser

Alle drenges helt

Adventure-filmen i fokus

Skrevet den 15/5-2001 af Bo Rune Jørgensen

Hvad er adventure-film? Er det de film man som dreng ser med sin far, og som han præsenterer for én som en del af hans egen kulturarv? Eller er det de film, hvis fortælling man senere kan kopiere og gennemspille med sine legekammerater i baghaven? De fleste af os har en klar forestilling om, hvad vi taler om, når vi beskæftiger os med adventure-filmen, men hvilke film kan egentlig siges at tilhøre genren og dermed klassificeres som adventure-film.

Da mænd var mænd og bøsser skydevåben
Adventure-film er ofte stort anlagte episke dramaer med en heroisk mandlig karakter i hovedrollen. I Mumien erklærer den kvindelige hovedperson, Evelyn Carnahan, overfor Rick O’Connell, at ”I may not be an explorer or an adventure or a treasure seeker or a gunfighter”. I stedet, afslører hun, er hun bibliotekar og stolt af det, lige indtil hun kort efter falder i søvn. Ja, hun er bibliotekar. Udsagnet er vægtigt, fordi hun i sin brandert fremstiller den traditionelle forestilling om arketypen i adventure-filmen. Det er både atletiske og akrobatiske mænd med klassisk smukke karaktertræk. I adventure-filmen er de rigtige helte som viser deres fysiske overlegenhed ved, i enhver duel, at komme med nedladende kommentarer til deres modstanders ringe ydre eller kampkunst. Det er ikke fordi de synes, det er sjovt, men fordi de ikke kan lade være. Jo, mænd har det sjovt, når de slås, og så er det kun for sjov. For den rigtige helt er det ydmygelsen af sin modstander, der er det vigtigste og ikke, hvorvidt denne skulle komme til skabe, for det gør han naturligvis ikke. Det er Hollywood.

Heltene i adventure-film er gennem tiden blevet fremstillet af fantastiske Hollywood-stjerner som Douglas Fairbanks, Kirk Douglas, Burt Lancaster, Robert Taylor, Johnny Weissmuller og Errol Flynn. Af nyere skuespillere er Harrison Ford fremragende som Indiana Jones i filmene af samme navn. Det er især de skuespillere, der har formet, lagt krop og skuespil til forestillingen om, hvordan den mandlige helt i adventure-film skal se ud. Og det er denne arv som Brendan Fraser i Mumien og Mumien vender tilbage skal løfte som ægyptologen Rick O’Connell, der sover med sine bukser på og sin skarpladte pistol i betænkelig nærhed.

Tilbage til naturen
Den romantiske forestilling om tidligere tiders ufordærvede ånd, som den kan findes hos mennesker der kan ride på heste, er en tydelig inspiration for en del af adventure-genren. Forestillingen ligger i forlængelse af en amerikansk litterær tradition, som kom i kølvandet på europæerens ekspandering hen over det nordamerikanske kontinent i slutningen af forrige århundrede. Mens den ufordærvede natur i Europa var en saga blot, fandt nybyggerne i Amerika et uspoleret vildnis, som flere forfattere begyndte at skrive om. Titlen på Jack Londons roman Call of the Wild mere end antyder, hvilken oplevelse og erfaring man kunne få i mødet med den rå og uspolerede natur. Fascinationen er blevet overleveret gennem et utal af bøger, som på dansk blev udgivet af Gyldendal i forkortede udgaver, så enhver dreng kunne sidde hjemme og drømme sig væk til øde øer eller et hårdt liv som ensom pelsjæger. Dette ukomplicerede liv i pagt med naturen finder man i film som Robin Hood (1938), med hans tro ”merry men”, og ligeledes i Tarzan-filmene. I disse film finder man mænd, der har vendt civilisationen ryggen og lever det frie liv uden det moderne livs bekymringer for morgendagen.