Blast from the Past

15-05-01:
Alle drenges helt

Brendan Fraser

Mellem dramaet og komedien

Skrevet den 15/5-2001 af Lisa Brygger

Idag er han vel mest kendt som eventyren Rick O'Connel i The Mummy-filmene, men han har gennem en 30 films karriere spillet drama såvel som komedie, og han har gjort det overbevisende i begge ende af spektret. Nu er han biograf-aktuel med opfølgeren til hans store kommercielle gennembrud Mumien, men med Phillip Noyces drama The Quiet American på vej vil det være en fejl at fastsætte ham i den lette ende af skuespillet.

Det startede med Link
Brendan Fraser startede, som så mange af kollegerne med et par små TV-roller, men med ungdomskomedien Encino Man, slog han endelig hul på karrieren. Den fjollede komedie med Brendan i rolle som hulemanden Link, blev et stort hit i USA, og den 191 centimeter høje Fraser blev ny lovende popstjerne. Filmen var også en oplagt mulighed for at få øvet det komiske talent, da Link gennem hele filmen ikke har noget rigtigt sprog (ud over de småsjofle replikker Pauly Shore lærer ham), så Brendan måtte ty til kropsprog og veldefinret mimik. I hans følgende film, hvor han i selskab af to andre kommende store stjerner fra hans skuespiller-generations, Matt Damon og Chris O'Donnell, School Ties spillede han dog på helt andre strenge. Som fodboldspilleren David Green, der er jøde, må han holde sin religion en hemmelighed i New Englands fornemme skolemiljø, hvilke alligevel bliver brugt imod ham da han fatter interesse for en af kammeraternes kærste.

Forskelligheden
Outsiderrollen er en Brendan Fraser har spillet ofte. Selvom han i virkeligheden skulle være en rigtig rar fyr, som alle kan lide og han altid kommer godt ud af det med folk omkring ham, så lader det til at han i sine film vælger det stik modsatte. I hans 10. film Airheads spiller han forsangeren af et heavyband i Los Angeles, der er villige til at gøre hvad som helst for en pladekontrakt. Endnu en under-dog og endnu et morsomt portræt fra Fraser, der hermed også fik bevist at han kunne troværdiggøre hvilken som helst type person, fra nabosønnen til den intense rock-musiker.
Hans mest intense rolle kom året efter med The Passion of Darkly Noon, hvor han spiller den højest besynderlige titelfigur, der aldrig har haft kontakt med den virkelige verden, og hans forældres religiøse opdagelse, giver ham stor besvær da han render ind i den sensuelle Ashley Judd. Endnu engang spiller Fraser en fyr uden det store ordforåd, en forandring fra hans tidligere rolle i det lille drama With Honors, hvor han spillede en collegestudent med både samvittigheds- og speciale-problemer.