Berlinale 2003: George Clooney på kant med pressen
06-02-03:
Berlinale 2003: En Guldbjørn på højkant

George Clooney

Endelig stjerne

Skrevet den 23/5-2001 af Lisa Brygger

Der skulle gå mange år, før George Clooney fik slået sit navn fast med så store bogstaver, at han ikke kunne væltes af tronen igen. Efter utallige tv-serier og små ligegyldige film kom gennembruddet med den anerkendte, og fra startet respekterede, drama-serie ER.

Født til succes?
George Clooney kommer fra en familie med foden indenfor i underholdningsbranchen. Hans far havde sit eget talkshow på et tidspunkt, så lille George var vant til at komme på settet. Det var dog et tilfælde, at han endte i showbiz, en fætter slæbte han med til en optagelse, hvilket fik Clooney til at overveje et karriereskift, så han udskiftede college og en journalistisk uddannelse med underholdningsbranchen.
Det gik dog ikke så godt for den cirka 20-årige Clooney, rollerne hang ikke ligefrem på træerne, men et par tv-serier blev det da til. Og således kom Clooney til at arbejde sammen med nogle solide skuespillere i branchen. Fra Elliott Gould og Mary McDonnell til John Goodman og Laurie Metcalf. Det store gennembrud kom endeligt med en Steven Spielberg-produceret drama-serie, der også havde et par andre skuespillere på rollelisten, som heller ikke havde klaret sig for godt i filmbranchen. Men sammen og med nogle dygtige forfattere og instruktører blev serien ER et kæmpehit fra starten og gjorde den nu 33-årige George Clooney til sex-symbol på et sekund.

De store film
Derefter kom der pludselig gang i filmkarrieren. I 1995 instruerede den nye hippe instruktør Quentin Tarantino et afsnit af serien, hvilket året efter resulterede i et nyt samarbejde omkring filmen From Dusk Till Dawn. Filmen var temmelig anderledes end Clooneys tidligere roller. Seth Gecko var en grov og stor-tattoveret bankrøver, der får rigeligt lov til at spille med musklerne, da han sammen med en lille flok fremmede må prøve at overleve en nat på en ret heftig vampyrbar.
Hans næste filmrolle var som glat journalist med børnepasningsproblemer i One Fine Day, hvor han spillede sammen med Michelle Pfeifer. Ingen af de to roller, eller hans næste som selveste Batman i den fjerde og værste Batman-film i serien, var synderligt udfordrende, men filmene gjorde nok for at sikre Clooney en plads i filmbranchen.

Symbolstatus
ans 13. film The Peacemaker blev heller ingen stor succes, men den rettede gevaldigt op på efterdrønningerne fra fuseren Batman & Robin. Sammen med Nicole Kidman imponerede Clooney i den hårdføre rolle som Oberst Thomas Devoe. Han fik dog stadig mere omtale af sit udseende end af sit skuespiltalent. Han blev udråbt til verdens mest sexede, velklædte, smukkeste mand og lignende titler. Og den intense fiksering på hans sexede udstråling blev ikke mindre efter hans næste film Out of Sight.

Dobbeltarbejde
George Clooney arbejdede stadig på TV-serien ER, da han indspillede sine seks film i årene 1996 til 1999. Fra tidligt om morgenen til sent om eftermiddagen og derefter til langt ud på natten befandt Clooney sig på optagelserne, men tv-serien var begyndt at kede Clooney, så efter fem sæsoner stoppede han. Inden da havde han da også haft et sikkert hit med Steven Soderberghs kritikerroste Out of Sight. Terrence Malicks The Thin Red Line, der udkom et par måneder senere, blev også rost til skyerne, selvom folk blev væk fra biograferne. Clooney var blevet klippet ned til en næsten cameo-lignende rolle, men havde inden tilbragt en hel del uger i den australske jungle. Lidt af en afveksling fra de kolde optagelser i Detroit til Out of Sight.