Gabriel Axel indstillet til kunstnerpension

17-08-01:
Leïla

Gabriel Axel - Still going strong

Portræt

Skrevet den 24/5-2001 af Jesper Vestergaard

Han er en af dansk films absolutte aldersveteraner. Han er uddannet som skuespiller. Han har instrueret folkekomedier, lavet TV i Frankrig og taget revanche som filmkunstner med den første danske Oscarvinder, Babettes gæstebud. 83 år er han nu, og Gabriel Axel er aktuel igen – med filmen Leïla og flere filmplaner for fremtiden.

Fra Babettes gæstebud
Frankrig-Danmark
Gabriel Axel så verden første gang den 18. april 1918. Han blev født i Århus, men flyttede tidligt til Frankrig, hvor han voksede op og kom i skole. Allerede fire år efter så han film for første gang. Til filminstituttets blad FILM fortalte han for nyligt: ”Jeg glemmer aldrig min første oplevelse med film. Jeg var kun en dreng på fire, og filmen var Robert Flahertys dokumentarfilm Nanook of the North om en eskimofamilies hverdag. Pludseligt skyllede en bølge af vand mod publikum, og jeg sprang på benene, i det øjeblik var jeg overbevist om, at vi alle sammen ville drukne.”
Trods den tidlige fascination af filmen var det i teatret, der blev første skridt i karrieren. Som 18-årig vendte han tilbage til Danmark i 1936 og blev uddannet som skuespiller på Det Kongelige Teater. Opholdet i Danmark varede indtil 1945, hvor han igen tog til Paris. Denne gang for at blive en del af Louis Jouvets teaterensemble. Til FILM fortæller han: ”Louis Jouvet var en af de helt store skikkelser i det 20. århundredes europæiske teater. Han sigtede efter naturalisme, og hos ham lærte jeg vigtigheden af at være tro mod sin tekst.”

TV til tiden
Da han vendte tilbage til Danmark igen i 1951, begyndte han selv at instruere. Han var en del af en flok på omkring 30 mennesker, der mødtes i Radiohuset for at starte med at lave TV i Danmark. De fik hver uddelt et eksemplar af Politiken og Berlingske Tidende og skulle sætte et kryds ud for de emner, der interesserede dem mest. På den måde endte Gabriel Axel ved TV-teatret, hvor han blev en af vigtigste skikkelser i udviklingen af det nye medie i Danmark. Mere end 50 stykker for TV blev det til mellem 1951 og 1968 med udgangspunkt i bl.a. litterære klassikere som Ludvig Holberg, Gustav Wied, August Strindberg, Dostoyevski, Moliere og De Musset. Imens fortsatte han som skuespiller og debuterede også som filminstruktør.

Fra Leïla
Filmene i Danmark
Altid ballade blev Axels spillefilmsdebut som instruktør i 1955. Filmen om en ung arbejderklassekvindes kamp for at holde sammen på familien er stadig anerkendt som en af instruktørens bedste. Hans tredje film Guld og grønne skove om en provinsfamilies møde med den moderne verden fra 1958 markerede starten på en række folkekomedier, en genre som Axel finpudsede og opnåede stor folkelig succes med, ikke mindst i kraft af de to film om familien Gyldenkål i midten af halvfjerdserne.
Axel deltog desuden i den erotiske frigørelse i dansk film med film som Det tossede paradis fra 1962, der blev en massiv publikumssucces, og den dokumentaristiske Det kære legetøj fra 1968.
I 1967 lavede han Den røde kappe, der var hans første historiske film, baseret på sagnet om Hagbard og Signe. Filmen, der var en stort anlagt skandinavisk co-produktion optaget på Island, blev en økonomisk fiasko og fik en hård medfart af kritikerne i Danmark. Ikke desto mindre deltog den i hovedkonkurrencen på festivalen i Cannes, hvor den modtog juryens tekniske pris. Som skuespiller opnåede han samme år et højdepunkt Mac Ahlbergs og Peer Guldbrandsens de Sade-film Jeg – en marki.