CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
Den officielle Bondografi

Med Sean Connery:

Dr. No - Mission Drab, 1962
Instruktør: Terrence Young

From Russia With Love, 1963
Instruktør: Terrence Young

Goldfinger, 1964
Instruktør: Guy Hamilton

Thunderball, 1965
Instruktør: Terence Young

You Only Live Twice, 1967
Instruktør: Lewis Gilbert

Diamonds Are Forever, 1971
Instruktør: Guy Hamilton


Med George Lazenby:

On Her Majesty's Secret Service, 1969
Instruktør: Peter Hunt


Med Roger Moore:

Live and Let Die, 1973
Instruktør: Guy Hamilton

The Man with the Golden Gun, 1974
Instruktør: Guy Hamilton

The Spy Who Loved Me, 1977
Instruktør: Lewis Gilbert

Moonraker, 1979
Instruktør: Lewis Gilbert

For Your Eyes Only, 1981
Instruktør: John Glen

Octopussy, 1983
Instruktør: John Glen

A View to a Kill, 1985
Instruktør: John Glen

Fortsættes…

Links
Det officielle Bond-site
Det ultimative Bond-site
Det ultimative Ian Flemming-site

Læs også...
Nyheder:
02-03-04:
Filmhistorien fra a–z i Cinemateket
10-02-04:
Den Tredje Mand i Cinemateket
27-05-01:
Cleese forfremmet til Q i næste Bond-film
23-04-01:
Ny mand i majestætens tjeneste
05-04-01:
Brosnan vil have Ang Lee til næste 007-film
 
Anmeldelser:
12-06-01:
Casino Royale [I]
15-11-00:
Live and Let Die
30-10-00:
On Her Majesty's Secret Service
04-10-00:
You Only Live Twice
30-08-00:
Thunderball
21-06-00:
From Russia With Love
07-06-00:
The World Is Not Enough
24-05-00:
Dr. No - Mission Drab
 
At overleve en kold krig
 
James Bond
 
Skrevet den 6/6-2001 af Bo Rune Jørgensen
 
 
Der er som udgangspunkt vel ikke noget rigtig heltemodigt over disse judaser, spionromanernes og spionfilmenes egentlige helte, spionerne. Det er forræderiets mestre, som med en forfinet kynisme bliver mordere for en sag, hvor mordets eneste legitimitet er dets uforklarlige nødvendighed, som også Alec Leamas til sidst erkender i Spionen, der kom ind fra kulden. Men hvis spionen er en så lidet attråværdig karakter, må vi være ofre for en udbredt misforståelse, når vi gennem et halvt århundrede har hædret en - næsten - levende legende; Navnet er Bond, James Bond. Manden, der som få andre, har forstået at flyde ovenpå Den Kolde Krigs risikofyldte territoriale farvand og selv efter Murens fald, stadig udviser akrobatisk akkuratesse, våbenkunst og forførelsesteknik, som om han ikke ville vide, hvad han ellers skulle give sig til, hvis han en dag ikke længere var spion.

Richard Burton som Alec Leamas i Martin Ritts filmatisering af Spionen, der kom ind fra kulden fra 1965
Muren
Om nogen har netop spiongenren formået at give en indsigt i det storpolitiske spil, der opstod ved 2. Verdenskrigs afslutning. De allierede sejrsmagter - Storbritannien, Frankrig, USA og Sovjetunionen – overtog, som bekendt, magten i Tyskland og inddelte landet mellem sig i besættelseszoner. Men så opstod de uenigheder mellem Sovjetunionen og de vestlige besættelsesmagter som senere førte til inddelingen af Tyskland i en vest- og en østblok, hvilket i øvrigt skildres på ypperlig vis i Den tredje mand af Carol Reed. Det bliver starten på Den Kolde Krig og intensiveringen af spionagevirksomheden på begge sider af Muren. Det medfører en radikal ændring i den vestlige samfundsbevidsthed. De nationale befolkninger skal nu forholde sig til en storpolitisk virkelighed med to supermagter og deres allierede, og heraf kommer atomkrigstruslen også. Atomkrigen er både uvirkelig og en uhåndterlig trussel at forholde sig til. Derfor bliver det vigtigt at få indblik i de ting, som sker hen over hovedet på en stor del af befolkningen, og det tilbyder spionromanen sine læsere.

Spionromanen
Der findes to retninger indenfor spionromanen: den realistiske og den fantastiske. Den realistiske er ofte en samfundskritisk fortælling om storpolitik fra et moralsk synspunkt, hvor storpolitikken anskues gennem det menneske, der ved mindst om de forestående begivenheder, nemlig spionen selv. Alec Leamas forklarer i Spionen, der kom ind fra kulden, at det for den enkelte spion gælder om at vide mindst muligt ud over det mest nødvendige i tilfælde af, at han bliver taget til fange af fjenden. I denne storpolitiske verden ved den ene hånd ikke, hvad den anden foretager sig, men de bliver begge styret af unavngivne mænd i baggrunden. Spionerne ender derfor ofte desorienteret og den ideologiske grund til hans forehavende synes at være forsvundet bag Muren.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Moderne agenter:
 
Bourne-duellen
The Bourne Identity Explosive Edition
Truslen
Infernal Affairs
Agent Cody Banks 2
Charlie's Angels - Uden Hæmninger
Confessions of a Dangerous Mind
xXx
The Sum of All Fears
Austin Powers in Goldmember
Die Another Day
Spioner, patroner og film-ikoner
Spy Game

Quiz
Colin Farrell blev efter sigende en gang spurgt om han ikke ville med i et boyband - hvilket?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google