06-06-01:
Touchdown!

Amerikansk fodbold

Mere end en sport

Skrevet den 6/6-2001 af Lisa Brygger

En sport, der er mindre end hundrede år gammel, men en af verdens mest velsmurte sportsgrene. En amerikansk institution og et altid godt emne for en belærende underholdningsfilm.
Men det har ikke altid været så populært at lave film om American Football, som det er nu. Det var egentlig først i 70'erne, at Hollywood begyndte at beskæftige sig med sporten i filmens verden. Men da det ikke er helt nemt at portrættere sporten, som den virkelig er, har man holdt sig fra at koncentrere filmene totalt om den. Det er mest blevet til en scene eller to hist og her, hvis en søn eller bror til filmens hovedperson skulle fremvises i atletisk flor.

Fodboldens indtog i filmens verden
Men som sporten udviklede sig i USAs bevisthed, specielt op gennem 80'erne, hvor det nu pludselig blev moderne at vise sig i diverse holds jakker, kasketter og anden form for beklædning, så blev det også mere attraktivt at smide sporten op på det store lærrede. Hollywood havde to NFL-hold i 80'erne, hvor prestige, penge og magt var blevet en del af tidens tendenser, så hvorfor ikke også lave film om den stolte og glamourøse sport. Underholdende er den jo tilmed og ganske ofte ligger der mange flotte og sejrrige historier begravet i spillernes vej til toppen. Kampen om at slå alle odds, The American Dream, gjorde sig altid godt i fodboldfilmene.

Mere populær end nogensinde
Indenfor de sidste 10 år er det dog gået meget hurtigt med football-filmen. Det er der selvfølgelige mange grunde til. En af dem er først og fremmest amerikanernes stigende interesse for sporten. Den store finale, der afholdes hvert år i slutningen af januar måned, kaldes Super Bowl og er en af verdens største tv-begivenheder og blivet vist hele verden over. Football er blevet mere end bare en sportgren, det er nu en del af amerikanernes identitet. Baseball spilles suverænt i Asien, basketball er resten af verden blevet gode til, så den eneste af de store sportgrene, som de stadig totalt dominerer er football.

De bedste
En anden grund er selvfølgelig, at amerikanerne elsker at beskæftige sig med noget, de er gode til. Og football - det kan de overbevisende! I en tid, hvor de ikke længere ligger og kæmper mod diverse fjender, er der opstået et hul i den samlede bevisthed, der hidtil bedst har kunnet beskrives som: "Vi er de bedste - os kan ingen slå". Og da der ikke længere kan sejres på slagmarken - den kolde krig mod de fæle russere er overstået, Irak er et overstået kapitel og andre smålande, der har truet USA, er hurtigt og effektivt blevet fejet af banen. Så grundet de manglende modstandere og behovet for at bevise eget værd og den højtråbende storhed, har man vendt aggressionerne mod favoritsporten, så nu bliver der losset ekstra mås på fodboldbanen.

Det sidste stykke uskyld
Bare indenfor de sidste to år har der været en bunke football-film. De fleste af disse har fokuseret på den lille mand eller den undervurderede spiller, som ingen regnede med, men som til sidst har vist sig som den store vinder. The maverick, the underdog, individualisten, lille David har amerikanerne altid haft tæt på hjertet, så kombineret med deres hang til at være de bedste og deres glorificering af yndlingssporten, så er det ikke underligt, at footballfilmen lever bedre end nogensinde. Allerede til efteråret kommer den næste football-film i rækken og denne vil ligesom forårets Titans fortælle en historie fra fortiden. Så fortvivl ikke, trenden med at lave fodboldfilm er ikke en døgflue. Som sporten bliver mere og mere internationaliseret, markedsføring overtager styringen af budskab og form, så er sportsgenren her for at blive. I filmens verden kan sporten nemlig stadig fremstilles ren og uskyldig, specielt hvis det er high-school football som de fleste af filmene er. Amerikanerne har forlængst tabt deres uskyld, deres professionelle sportsgrene handler idag mest om penge, men selve idéen om sporten er stadig lige uspoleret, og amerikanerne er stadig totalt suveræne på dette område.

I temaet Football:

Touchdown!
The Replacements