CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
 
Mere info
Filmografi:

Tadpole (2001)
Heartbreakers (2001)
Speak Truth to Power (2000)
Company Man (2000)
Why Dogs Smile & Chimpanzees Cry (TV - 1999)
Galaxy Quest (1999)
Falsk anklage (1999)
Alien: Resurrection (1997)
Snow White (1997)
The Ice Storm (1997)
Copycat (1995)
Jeffrey (1995)
Death and the Maiden (1994)
Dave (1993)
1492: Conquest of Paradise (1992)
Alien³ (1992)
Frames from the Edge (1989)
Ghostbusters II (1989)
Gorillas in the Mist (1988)
Working Girl (1988)
Half Moon Street (1986)
Aliens (1986)
Une femme ou deux (1985)
Ghostbusters (1984)
Deal of the Century (1983)
The Year of Living Dangerously (1982)
Eyewitness (1981)
3 by Cheever: O Youth and Beauty! (TV - 1979)
3 by Cheever: The Sorrows of Gin (TV - 1979)
Alien (1979)
Madman (1978)
Annie Hall (1977)
Somerset (TV-serie - 1976)

Læs også...
Nyheder:
25-06-04:
Meryl Streep i mørket
10-09-03:
Polanski gør klar til Oliver Twist
07-02-01:
Et godt rygte....desværre
05-02-01:
Alien 5 rykker nærmere
 
Anmeldelser:
21-11-01:
Heartbreakers
21-11-01:
Heartbreakers
03-07-01:
Company Man
15-06-01:
Heartbreakers
20-03-01:
Galaxy Quest
21-02-01:
Falsk anklage
 
Artikler:
04-07-03:
Premiereportræt: Roman Polanski
 
Sigourney Weaver
 
Den store skuespillerinde
 
Skrevet den 15/6-2001 af Kim Dorff Hansen
 
 
I virkeligheden er hendes navn Susan Alexandra Weaver, men efter at have læst F. Scott Fitzgerald's ’The Great Gatsby’, ændrede hun sit fornavn til Sigourney. Vi kender hende dog bedre under navnet Warrant Officer Lieutenant Ellen L. Ripley – eller bare Ripley, hvis det skal gøres kort – da hun brændte sig fast på en hel verdens nethinder i sine alt for små tangatrusser hen mod slutningen af Ridley Scotts klaustrofobiske mesterværk, Alien, fra 1979. Kun 2 år forinden havde hun haft sin filmdebut: 6 sekunder i Woody Allens Annie Hall.


Den næsten 1 meter og 80 høje skuespillerinde, der på det tidspunkt var 30 år, var altså sent ude – men hendes næse for gode roller i kommende blockbusters var umiskendelig. Først med moderat succes over for William Hurt i Eyewitness (1981), dernæst med Mel Gibson som modpart i The Year of Living Dangerously (1983), indtil hun frydede, fornøjede og skræmte en hel verden som besat New York’er, lysten efter Bill Murrays krop i den herlige Ghostbusters fra 1984.

I rummet
Trods hendes klassiske skuespiltræning blev rollen som Ripley et tilbagevendende fænomen op gennem 80’erne og 90’erne, hver gang portrætteret fra Sigourney Weavers side med mere indædt sammenbidthed. Råbende og barsk i Aliens (1986) – hvor hun gjorde sig fortjent til sin første Oscar-nominering - skaldet og neurotisk i Aliens3 (1992) og som genopstået klon med rovdyrsinstinkter og følelsesmæssigt kaos i Alien: Resurrection (1997). Fire film fordelt over 18 år, hvor Weaver gentagne gange har ladet sig drage af Ripleys karakter og frabedt sig flere rumeventyr. Men hendes aftryk kan stadig mærkes i dag, da hun med sit fintfølende, underspillede skuespil skabte en ny form for heltinde: Intelligent, kompromisløs og ubevidst/skødesløst sexet. Weaver var kvinden, der gjorde Ripley troværdig; en kvinde med modet til at kontrollere hendes frygt for at tage kampen op mod en grufuld, ukendt fjende. Men hun tog sig også godt betalt – fra 30.000 dollars i den første film, landede hendes lønningscheck efter det fjerde og hidtil sidste kapitel på 11.000.000 dollars.


Det tårnhøje helvede
Men den karismatiske dame, der gik på Yale School of Drama sammen med Meryl Streep, havde i starten af i sin karriere et større ønske om at blive teaterskuespiller. Desværre havde hun størrelsen imod sig. På de skrå brædder blev hun ofte fundet for høj sammenlignet med hendes mindre medspillere, og derfor var det i resignation, at hun prøvede lykken foran kameraet.
Derfor forbinder man – efter hendes alter ego: Ripley – også Weaver med mere dramatiske roller, end hvad hendes tidlige succes med Alien og Ghostbusters pegede i retning af. I slutningen af 80’erne rullede Oscar-nomineringerne ind, bl.a. for Gorillas in the Mist (1988) og Working Girl.
Mest mindeværdig af hendes mange seriøse roller er dog som voldtægts- og torturofferet Paulina Escobar, der konfronteres med manden, der var hendes plageånd i Roman Polanskis dystre thriller Death and the Maiden (1994), der da også var baseret på, og filmet som, et teaterstykke.

Humoren
Efter en række seriøse roller i bl.a. Copycat (1995) og The Ice Storm (1997) er Weaver de senere år gået nye, overraskende veje, der viser hendes store, vidtrækkende talent. I 1998 vendte hun således tilbage til rummet i spoof-filmen Galaxy Quest, hvor hun tog dybt pis på hendes tidligere hårdkogte roller og position som scifi-gudinde – og tilsyneladende føler hun sig godt hjemme i den ’lette’ ende af genren, hvilket tydeligt ses i den sprudlende præstation, hun leverer i den aktuelle Heartbreakers. Det kræver mod at gøre det i en så høj alder, men det virker som om intet kan skræmme Sigourney Weaver – end ikke at synge ’Back in the U.S.S.R.’ med tykladen, falsk russisk accent. og snart vil hun også være videoaktuel herhjemme i komedien Company Man, og det kunne se ud som om, at fremtiden er i komedies tegn for den aldrende, men ’still going strong’-skuespillerinde.
 
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Sigourney Weaver:
 
Heartbreakers
Galaxy Quest
Falsk anklage
Company Man

Quiz
Hvilken af disse herrer blev født først?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google