09-05-00:
Drengen og jernkæmpen

04-06-00:
NAC - New Actors Club

NAC: Vin Diesel

Skrevet den 13/3-2001 af Lisa Brygger

Født ind i en kreativ New Yorker-familie var det vel næppe noget under at unge Vin Diesel begyndte at lave teater fra 7-års alderen. Han fik dog først sit gennembrud som 31-årig med Steven Spielbergs Saving Private Ryan, hvor han var en af den lille gruppe soldater på jagt efter Matt Damons figur. Ligesom de andre af den lille talentfulde håndfuld skuespillere har Diesel efter nogle korte år fået slået sit navn fast i branchen, og nu mangler kun den store offentlighed at lære ham at kende. Men med hans lidt atypiske Hollywood-udseende og tydelige talent går der nok ikke lang tid, før hans navn er på alles læber.

Spielberg redder dagen
Udstyret med en fremragende fysik arbejdede Diesel i sine yngre dage som dørmand ved nogle af New Yorks mest succesrige barer og klubber, og det var ham selv, der skrabede sammen til sin første kortfilm Multi-facial, som han selv havde skrevet. Filmen blev vist på Cannes, men satte ikke rigtig gang i karrieren, og det gjorde film nummer to Strays heller ikke. En vis Steven Spielberg var dog faldet over det første af Vin Diesels projekter, og baseret på den skabte han en rolle til Diesel som Private Adrian Carparzo i den Osarbelønnede Saving Private Ryan, og så gik det ellers hurtigt.

Fra helt til skurk
Næste film blev Brad Birds fantastiske tegnefilm Drengen og jernkæmpen, hvor Diesel lagde stemme til den 30 meter høje helt. Ikke en rolle der krævede det store skuespil, for der var kun nogle enkelte replikker, men til gengæld er den et fremragende eksempel på hans alsidighed. Næste film var Ben Youngers Boiler Room, hvor han blev genforenet med Private Ryan-medspilleren Giovanni Ribisi. Denne gang pakket godt ind i et jakkesæt fik Diesel alligevel fremvist sin enorme gennemslagskraft. Det gjaldt i høj grad også for den følgende film, Pitch Black. Denne gang var det skurkerollen, der skulle udfyldes og ligesom de tidligere præstationer, så var det svært ikke at lægge mærke til ham.

Den nye action-helt?
Det, der formentlig vil redde Vin Diesels karriere, som stadigvæk er så frisk, at den sagtens kan nå at gå konkurs, er hans enorme udstråling. I hjemlandet taler man allerede om, at han er den nye Arnold eller Sylvester. En ny hybrid af action-helten, denne gang med en mere etnisk baggrund og mere 'almindelig fyr'-fremtoning. Til sommer udkommer Rob Cohens nyeste actionfilm The Fast and the Furious, og den skal nok gøre underværker for et af Hollywoods mest spændende nye navne. En fyr, der har talentet til at løfte en rolle og samtidig karismaen til at måle sig både med Clooneys og Pitts status som sexsymboler.

I temaet New Actors Club:

NAC: Josh Lucas
NAC: Eric Bana