CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
Instruktørbiografi

Født d. 16. april 1953.

Cæcilia Holbek Trier er uddannet på Billedskolen Atelier 12 og Skolen for Brugskunst med speciale i fotografi.

Hun har på Den Danske Filmskole deltaget i filmbasis-uddannelsen med kurser i video, dramaturgi og manuskript.

Cæcilia Holbek Trier har arbejdet som still-fotograf, filmklipper, redigeringstekniker, lydtekniker og filmfotograf.

Hun har undervist på Den Norske Filmskole i instruktion og dramaturgi og undervist på journalistkurser samt i individuel træning af studieværtsfunktion for DR.

Herudover har hun været instruktørassistent på Caféteatret og haft hovedrollen i den norske film Hurra For Bjurra samt mindre roller i Epidemic og Europa.

Læs også...
Nyheder:
20-03-02:
Mere slik fra Montréal
17-02-02:
Danske børnefilm på podiet i Berlin
20-09-01:
Send mere slik udtaget til Berlin
 
Anmeldelser:
09-05-03:
Tusindfødt - digteren Pia Tafdrup
05-02-02:
Send mere slik
05-02-02:
Send mere slik
 
Artikler:
08-04-01:
Biografi og filmografi - Cæcilia Holbek Trier
 
Cæcilia Holbek Trier – eventyr på landet
 
Premiereinterview
 
Skrevet den 7/7-2001 af Jesper Vestergaard
 
 
Cæcilia Holbek Trier fik sit gennembrud i 1997 med debutspillefilmen Nonnebørn. Nu er hun aktuel med det landlige eventyr Send mere slik. CinemaZone.dk mødte instruktøren til en snak om kulturkløfter, eventyr og film for børn.


Den eksotiske arena
Hvordan fik du idéen til at lave filmen?
”Jeg har tidligere lavet voksenfilm, og sidste år lavede jeg først en dokumentarfilm for børn om at holde op med at sutte (Sut slut finale), og derefter novellefilmen Susanne Sillemann, som handler om magisk tænkning, også for børn.”
”Jeg blev så spurgt, om ikke jeg kunne tænke mig at komme med et oplæg til en spillefilm for børn.
Jeg havde en gammel idé liggende, og jeg ville også gerne lave noget med to piger. Jeg gik så i gang med at lave en hel masse gennemskrivninger. Jeg ville gerne lave noget med modsætninger, og selvfølgelig leder man også altid efter en eller anden eksotisk arena, som filmen skal foregå i. I det her tilfælde var det svært at finde noget, som er ukendt i forhold til børnekultur.
Allerede fra da jeg var barn var det mørke Afrika jo gennembeskrevet i alle Tarzan-bøgerne, og det har jo så bredt sig endnu mere. Når man kommer længere ud i verdensrummet, så er det jo også fuldstændigt kortlagt, i hvert fald ved børn i vore dage ufatteligt meget om befolkninger og planeter og alt muligt. Så hvis jeg skulle finde noget eksotisk, så var jeg nødt til at gå tilbage til Jylland.”
”Og så jeg fandt nogle uhyrer som heller ikke har været beskrevet i lang tid, nemlig gamle mennesker,” griner hun.

Kultursammenstød
Filmens historie tager udgangspunkt i de to storbysøstre Lone og Angelica, der skal på sommerferie langt ude på landet hos det gamle ægtepar Rasmus og Hortensia. De to landboer har aldrig selv fået børn, så der er grundlag for kultursammenstød både mellem land og by og ikke mindst på grund af aldersforskellen.
Holbek Trier fortæller: ”Jeg er fra en generation, hvor man fik børn på ordentlige tidspunkter, og hvor man derfor også havde bedsteforældre. Jeg selv voksede op med fire bedsteforældre. Alting har ændret sig nu. Børn i dag har ikke bedsteforældre på samme måde, og der er heller ikke så mange, der går hjemme. Bedstemødrene arbejder i lang tid også. Så de er blevet lidt fremmede i mellemtiden.
Mere skal der ikke til, før det bliver et uopdaget kontinent.”


På en fremmed planet
Man oplever, at de kører til et sted i Jylland, men dialekterne, der bliver talt er mildt sagt en blandet landhandel
”Hvad angår dialekterne, så vil jeg starte med at komme med en stor og inderlig undskyldning til alle vest for Storebælt,” smiler hun og understreger: ”Men det er jo et eventyr.”
”Det sker stort set det samme, som der sker i Star Wars, der er bare ingen asteroider, der bliver sluppet løs og sådan noget. Og befolkningen på de andre planeter, det er blot nogen på en anden gård. Det er et eventyr om to piger, som skal tilbringe en tid på en fremmed planet hos to ukendte, underlige væsner, der har en helt anden kultur og en hel anden form for godnat-ritualer, og som spiser underlig mad. Hvis jeg nu havde lavet filmen på planeten U32, så er der jo ingen, der ville have spurgt, »jamen hvor på planeten?« og »hvad for en dialekt?« Det er eventyrjysk, og det er heller ikke stadfæstet præcist, hvor det er henne. Det er bare så langt væk, som man kan komme.”
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Børnehits i Berlin:
 
Danske børnefilm på podiet i Berlin
Hollandsk film åbner Kinderfilmfest
Klatretøsen
Hans Fabian Wullenweber: Action for børn
Julie og drengene
Min søsters børn
Send mere slik

Quiz
I hvilken film hører man følgende citat:

"I feel just like Julia Roberts in Pretty Woman, ya know, except for the whole hooker thing!"
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google