Playing by Heart
03-05-00:
Sidste omgang

Premiereportræt: Angelina Jolie

- personligheden!

Skrevet den 22/8-2003 af Lisa Brygger

Hun har de sidste mange år skabt røre, ikke kun i Hollywood, men generelt i den film- og medie-interesserede del af den vestlige verden, og trods nogle lunkne filmsucceser er hun stadig et eftertragtet navn i branchen. For få kan som Angelina Jolie skabe opmærksomhed, og ofte er det hendes privatliv, som spotlyset rettes imod. Frk. Jolie er en kvinde, man lægger mærke til, for hun har en sjælden blanding af talent, udstråling og personlighed.

Angelina, der selv startede som model, oplevede lige som Gia også hvordan det var ikke at passe ind - selv i modelverdenen. Rollen var ualmindelig passende for hende, ikke underligt at hun blev nomineret til en Emmy og vandt en Golden Globe for rollen.

Langsom start
Angelina startede med at arbejde som model. Hun havde som 7-årig været med i filmen Looking to Get Out, der havde hendes far i hovedrollen, men det var en engangsfornøjelse, filmmiljøet blev hun først rigtig involveret i i midten af 90'erne. Efter skuespiltimer på Lee Strassberg-instituttet og lidt erfaring med de skrå brædder fik hun en af de centrale roller i Hackers sammen med andre newcomere som Jonny Lee Miller (som hun samme år giftede sig med), Jesse Bradford og Matthew Lillard.
Men hun skulle igennem yderligere fem større eller mindre flops, før der endelig begyndte at ske noget. TV-filmen George Wallace gav hende lidt mere spillerum, hvilke gav gode resultater. Jolie brillerede i rollen som George Wallaces anden kone Cornelia og præstationen fik hun en Golden Globe for.
Der var ingen priser at hente for Playing God, hvor hun spillede overfor David Duchovny og Timothy Hutton, men her blev det endelig klart, at hun ikke var typen, man overså. Det farlige og det vampede look blev blottet og med succes i endnu en tv-film Gia, denne gang filmatiseringen af det tragiske liv af en af de tidlige 80'eres store supermodel Gia Carangi, var Angelina Jolie pludselig et brugbart navn.

Bad to the bone
"you're young, you're drunk, you're in bed, you have knives, shit happens"
Angelina Jolie blev hurtigt kendt på at være alt andet end den søde pige. Hun var glad for tatoveringer, blod og knive og på ingen måde typen, der bare smilede sødt og opførte sig diplomatisk – og dermed fik hun en masse ekstra omtale. I en tid, hvor Gwyneth Paltrow, Sarah Michelle Gellar og Claire Danes dominerede typen af unge kvindelige idealer, blev Jolie rebellen, hvilket passede hende særdeles godt. Hendes bad-girl-attitude lod sig dog aldrig overskygge af hendes endnu tydeligere talent for skuespillet, og i 1998 vandt hun prisen som 'Best breakthrough performance by an actress' af The National Board of Review for filmen Playing by Heart.
Trods den store kritikersucces med Playing by Heart blev filmen kun et beskedent hit, og Angelina Jolie fulgte det op med kæmpefloppet Cool Air, der nok ikke havde sat de store buler i Angelinas hukommelse, hvis det ikke havde været for medspilleren Billy Bob Thornton. Jolie var hensat til en mindre rolle som Thorntons unge kone, og i virkeligheden blev de to gift i maj 2000. Umiddelbart efter den sorte komedie kastede hun sig over The Bone Collector, der klarede sig langt bedre. Denne gang delte hun kun spotlyset med Denzel Washington, men rollen var lidt bleg og ikke synderligt udfordrende for den nu 24-årige skuespiller.

Hollywoods nye generation talenter!
Jolie ses her med Hilary Swank, der samme år vandt Oscaren for bedste kvindelige hovedrolle.

copyright:
AMPAS

Fra Oscar til action
Så skete der derimod langt mere i den næste film. Girl, Interrupted gav hende godt nok ikke den centrale hovedrolle, men hun stjal til gengæld al opmærksomheden som filmens dragende omdrejningspunkt, den institutionsindlagte Lisa, der var lidt mere rundt på gulvet end Winona Ryder i hovedrollen. Angelina Jolie fik ganske retfærdigt Oscar'en for bedste kvindelige birolle for præstationen, såvel som en Golden Globe og Screen Actors Guild award.
Men i stedet for at fortsætte fremgangen med de små dramaer og de gode roller, så kastede hun sig i stedet over nogle tvivlsomme actionfilm.
Bilerne var den kraftigste magnet efter det karakterdrevne drama, og derfor blev det popcornfilmen 60 sekunder, der fik glæde af Angelina Jolies tilstedeværelse. Jolie fik heller ikke her meget plads her, men til gengæld delte hun lærredet med eksempelvis Nicolas Cage, Giovanni Ribisi og Robert Duvall, for slet ikke at tale om en imponerende samling Ferrarier. Trods den lumre modtagelse af 60 sekunder rykkede Jolie dog alligevel op af ranglisten i Hollywood. Hun havde allerede et par store filmpriser i bagagen og nogle enkelte mindre kassesuccesser, men forude ventede det projekt, som skulle bringe hende det sidste skridt op på stjernehimmelen.