Simon West, der er født og opvokset i England, startede karrieren i 1981 hos BBC, hvor han begyndte som assisterende filmklipper.
Han har bl.a. været med til at lave BAFTA-vindende produktioner som dramaserien Bleak House og dokumentarserien Strangeways Prison.

I 1985 begyndte han at arbejde med musikvideoer for selskabet Limelight London, der satsede på de unge og dygtige instruktører.
Simon West har bl. a. instrueret Rick Astleys' Never Gonna Give You Up og Mel and Kims Respectable, der vandt prisen for bedste video ved Montreux' musikfestival i 1987.

Som 30-årig flyttede han til Los Angeles, hvor Limelight London også havde kontorer og begyndte at lave flere reklamefilm. Også her vandt han priser. En 'Clio' for en reklame for firmaet Little Caesar og en 'Golden Lion' i Cannes for samme firma.

I 1993 skiftede han selskab og arbejdede nu for Propaganda Films. For dem vandt han flere priser og lavede mange velkendte reklamefilm, blandt andet for firmaer som Budweiser, Pepsi, Ford, McDonald's, Sprite og Miller Beer.

09-10-07:
Simon West til Baghdad
20-08-01:
Angelinas anden omgang som Lara
14-01-01:
Lara Croft på nye eventyr
27-09-00:
Familien Voight i samme film
19-07-00:
Kaos på Lara Croft settet
15-06-00:
Spil sammen med Angelina Jolie

05-12-01:
Tomb Raider
20-07-01:
Tomb Raider

22-08-03:
Premiereportræt: Angelina Jolie
31-10-00:
Jerry Bruckheimer

Simon West - en brite i Hollywood

Instruktøren bag Tomb Raider

Skrevet den 20/7-2001 af Lisa Brygger

En regnvåd fredag eftermiddag mødte CinemaZone.dk filminstruktøren Simon West på Hotel D'Angleterre i København. En lille, venlig og snakkesalig mand, der startede karrieren med engelske tv-produktioner for derefter at springe ud i en yderst succesrig karriere som reklamefilminstruktør. I 1997 fik han muligheden for sin første spillefilm i folden hos Jerry Bruckheimer med actionfilmen og popcornbomben Con Air, der blev fulgt op af det dystre drama Generalens datter. Nu er han dog i byen for at tale om sine tredje film, en film der er blevet diskuteret i årevis på grund af dens hovedperson, sexidolet Lara Croft, nemlig filmatiseringen af computerspillet Tomb Raider. En chance den 40-årige englænder ikke sagde NEJ til.

CZ: hvorfor sagde du ja til denne film?
SW: Jeg sagde faktisk ikke ja med det samme. Jeg tror det tog mig cirka to år, før jeg endelig sagde ja. Jeg begyndte at kigge på rollen, og jeg tænkte, at jeg havde lige lavet et mørkt, voksent drama om fordækt spil i militæret ovenpå en voldtægt, så jeg havde lyst til at lave noget, der var mere fantasifuldt, morsommere og meget lidt virkeligt. Så jeg begyndte at studere rollen nærmere og indså, at hun (Lara Croft) var lidt af en Indiana Jones mixet sammen med James Bond, en meget glamourøs rolle, og så var hun selvfølgelig en kvinde. Det var også anderledes. Jeg havde lige lavet to film med mænd, så jeg syntes, det var på tide, at jeg begyndte at arbejde sammen med en kvindelig skuespiller.

CZ: Hvad var det tiltrækkende ved det kvindelige aspekt?
SW: Jeg skulle opfinde en helt ny verden. Her har vi en 25-årig arving med uanede midler, og alt hvad hun foretager sig er overdrevet, larger than life. Hun rejser rundt i hele verden, og på den måde fik jeg mulighed for at udvælge alle disse fede steder at optage filmen på. Jeg blev på en måde Lara Croft, og jeg fik muligheden for at leve hendes liv i nogle måneder. Meget glamourøst, udvælg dine ti yndlingsbiler, dine favoritrejsemål og så videre.

CZ: Det lyder meget selvtilfredsstillende?
SW: Utroligt selvtilfredsstillende, men det var også derfor, jeg gik ind i denne branche - for at få lov til at gøre alle disse ting.

CZ: Du har flere gange sagt, at du ikke havde lavet filmen, hvis ikke Angelina Jolie havde sagt ja, hvorfor ikke?

SW: Hun har den rigtige kombination af, hvad jeg i det mindste forbinder med Lara Croft. Hun er ung, hun er cool, hun er farlig og sexet, men hun er først og fremmest en dygtig skuespiller. Jeg kunne sagtens have fundet andre folk, der lignede Lara, men ikke folk der var på Angelinas skuespil-niveau. Hun har denne her mørke side, der gør hende meget kompliceret og interessant, også i de film hun har lavet tidligere. Men folk har en opfattelse af, at hun er en meget usædvanlig og ærlig person, og alt det ville jeg gerne have med i Lara Croft-rollen.

CZ: Hvordan var selve arbejde med Angelina, hun har jo ikke rigtig lavet denne her slags actionfilm før?
SW: Det var stort! Hun er selvfølgelig overvældende smuk, men hun er noget af en 'tomboy'. Hun er vant til knive, slåskampe, hun har ar over hele kroppen, 23 tatoveringer, så hun er ingen putte-nutte-tøs, hun er faktisk ret hård, og så trænede hun enormt hårdt i tre måneder for at lære alle disse kamp-egenskaber. Og hun blev Lara Croft. Hun endte med at lave alle sine egne stunts, og hun elskede al den action. Hun vidste godt, at hun kunne spille, men det var noget nyt for hende at se, om hun kunne klare sig rent fysisk.

CZ: Det var jo en vigtig del af filmen. Angelina blev nød til at fremstå overbevisende som actionheltine.
SW: Lige præcis, hun var også med til at udvikle rollen. Hun var lidt ligesom en kvindelig Clint Eastwood, en kvinde af få ord. Og hun spiller aldrig på sin kvindelighed. Hun misbruger aldrig sin seksualitet for at få noget vristet fra folk, og ingen i filmen nævner på noget tidspunkt, at hun er en kvinde. Alle skurkene accepterer bare, at hun er en værdig modstander. Jeg tror også, at det er grunden til, at mange kvinder godt kan lide filmen - de kan ligesom projicere dem selv over i hende.

CZ: Hvor meget er brugt fra spillene, og hvor meget har I måtte opfinde?
SW: Jeg var ikke særlig god til spillet, men jeg fik en ven til at spille det og optage det hele over på video, så på den måde kunne jeg studere, hvad der foregik. Og da jeg gik det igennem, opdagede jeg hurtigt, at det meste af lånt fra filmverdenen. Det er et meget 'filmisk' spil, det er så tydeligt, at fyrerne, der har lavet det, er filmfans, så for mig var det ikke en stor overgang fra spillet til en film. De fleste andre af denne type film er meget vittighedsagtige, de tager ikke denne verden særligt seriøst, men jeg ville gerne have noget mere magi med, så jeg fandt på idéen med den perfekte linie mellem planeterne. Hvilket også var for at komme lidt væk fra det teknologiske ved det hele. Planeterne er disse store naturlige begreber, som vi ikke kan kontrollere, selv om vi tror vi kan. Der er noget basalt over det.

CZ: Hvorfor valgte du at lave filmen så seriøst?
SW: En film bliver nødt til at være følelsesmæssig. I spillet kan hun sagtens nøjes med at rende rundt og skyde folk, men i en film skal der lidt mere til. Jeg vidste, at filmen skulle handle om noget, hun var på jagt efter, så det kom derfra, at hun skulle lede efter noget, der var lidt mere følelsesbetonet, hendes far. Jeg ville gerne have, at folk skulle kunne tro på hende og hendes historie. Hun lever i en meget kunstig verden med al den her teknologi, og jeg kunne sagtens have lavet filmen fuldstændigt computergenereret, men jeg gjorde det stik modsatte, for jeg ville gerne have alt så virkeligt som muligt. Faktisk er kun fire minutter af filmen computergenereret.