CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
Film baseret på videospil:

Super Mario Bros. (93)
Med: Bob Hoskins, John Leguizamo, Dennis Hopper
Om: Brødrerne Mario og Luigi skal redde verden fra nogle fæle dinosaurer
Succes: Floppede!

Street Fighter (94)
Med: Jean-Claude Van Damme, Raul Julia, Ming-Na
Om: Den evige kamp om den onde diktator mod den kække frihedskæmper
Succes: Jean-Claude Van Damme people! Stort flop

Mortal Kombat (95)
Med: Christopher Lambert, Robin Shou, Bridgette Wilson
Om: Tre martial-art kæmpere skal kæmpe i en turnering, der kan påvirke verdens skæbne
Succes: Klarede sig fint, tjente sig selv ind mere end tre gange

Wing Commander (99)
Med: Freddie Prinze Jr., Saffron Burrows, Matthew Lillard
Om: En flok kække piloter skal bekæmpe et ondt imperium for at redde universet
Succes: Kæmpeflop

Pokemon-filmen (99)
Med: en masse farverige små væsener
Om: Drengen Ash, hans pokemons og den onde pokemon MewTwo, som de skal bekæmpe
Succes: Nåede næsten blockbuster-stadiet - sikker succes!

Læs også...
Nyheder:
02-03-04:
Filmhistorien fra a–z i Cinemateket
28-04-03:
Milla Jovovich i Resident Evil 2
16-04-03:
Mere tysk gys og gru
07-02-03:
Danske Hitman som film
20-01-03:
Kontroversiel fransk forfatter filmatiseres
02-02-02:
Fiasko truer Final Fantasy-selskab
20-09-01:
Flere konverteringer
09-07-01:
Billeder fra Final Fantasy
18-06-01:
Lara Croft slår til
21-07-00:
Tomb Raider uden nedskæringer
19-07-00:
Kaos på Lara Croft settet
 
Anmeldelser:
06-02-02:
Dungeons & Dragons
05-12-01:
Tomb Raider
02-10-01:
Pokemon 3
20-07-01:
Tomb Raider
04-05-01:
Pokemon 3
03-04-01:
Pokemon 2 – kun én har styrken
08-12-00:
Pokemon 2 – kun én har styrken
25-10-00:
Wing Commander
03-10-00:
Pokemon-filmen
 
Film og spil
 
Fra skærmen til lærredet
 
Skrevet den 23/7-2001 af Kim Dorff Hansen
 
 
Det er typisk for det brogede mediebillede i dag, at de forskellige medier bliver inspireret af hinanden; i en konstant, foranderlig symbiose flyder musik, film, litteratur, tv og underholdning sammen, oftest foranlediget af ønsket om profit og ’easy moneymaking’. Eksempelvis har bøgernes verden gennem hele filmhistorien inspireret filmmagere med fantasiens billeder, som blot skulle optages og fremkaldes på celluloid.
Efter at softwareindustrien blev en rentabel affære i starten og midten af 80’erne, var nogle af de første højprofilerede titler da også de såkaldte ’konverteringer’ - dvs. spil, der tog udgangspunkt i en aktuel biograffilm. Således blev både Ghostbusters, Indiana Jones, James Bond og Star Wars-varemærket præsenteret fra en interaktiv underholdningsvinkel, hvor fans kunne dykke ned i det univers, som de havde oplevet i biografens mørke.


Ingen nemme løsninger
I dag er billedet spejlvendt; filmlicenser er ofte bekostelige affærer, og spil baseret på film har fået et blakket ry efter 20 års hurtige produktioner, hvor spildesignere oftest sprang flere evolutionsled over i udviklingsprocessen i forsøget på at få spillet så hurtigt ud i butikkerne som muligt. Ønskedrømmen for enhver direktør, der kun kiggede på bundlinien, var enkel: En timet og tilrettelagt simultan premiere på VHS/DVD-udgaven af en film og spillet baseret på selv samme, der fik kasseapparatet til at klinge vellystigt. Det sparede markedsføringskroner og øgede salget.
Men det voksende computermarked viste sig dog hurtigt at være en risikabel affære. En spilproduktion var uanset hvor mange lave hække, man sprang over, en kapitalkrævende affære - og brugerne valgte i sidste ende at lægge størstedelen af deres sparepenge på veludviklede, unikke udgivelser i stedet for de filmlicensbaserede spil. Dermed forsvandt størstedelen af filmlicenserne fra spilmarkedet, efterladende markedet til de enten virkelig modige eller kapitalstærke firmaer - såsom Westwood Studios, der udgav en vidunderlig, interaktiv cyberversion af Ridley Scotts Blade Runner.

Op og ned på det hele
I stedet blev det op gennem 90’erne klart, at spilindustrien var et lukrativt marked. Så lukrativt, at man i filmindustrien øjnede muligheder for at lave filmiske versioner af de oftest spektakulære, særegne og detaljerede spiluniverser. I starten var det småproduktioner af populære arcadeactionspil - såsom Mortal Kombat - der oftest var gyselige og i bedste tilfælde vejen til et billigt grin fra enhver fan.
Bedre blev det ikke, da Chris Roberts, manden bag den voldsomt populære Wing Commander-serie til PC, skiftede status fra spildesigner til instruktør og kastede sig over filmen Wing Commander. Pudsigt nok var spilserien kendt for sin store brug af filmede mellemsekvenser - noget der var blevet muligt og udnyttet ved introduktionen af CD-ROM-teknologien - men trods en stjernebesat rolleliste, var Roberts ikke manden til at føre det ellers detaljerede og betagende univers over i biografsalen. Filmen blev et flop, og det var tydeligt, at sagen måske ikke var helt så ligetil, som Hollywood i første omgang havde troet.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Helte af bytes…:
 
Final Fantasy - The Spirits Within
Titan A. E.
Tomb Raider

Quiz
Hvilken sang synger hesten i spion-spoofen Top Secret!?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google