CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
Nominerede til Guldløven i kategorien Venezia 58:

Fra Europa
(The Others) (Spanien)
Instruktør: Alejandro Amenábar

Quem és tu? (Portugal)
Instruktør: João Botelho

Luna rossa (Italien)
Instruktør: Antonio Capuano

The Triumph of Love (Italien/England)
Instruktør: Clare Peploe

Luce dei miei occhi (Italien)
Instruktør: Giuseppe Piccioni

Hundstage (Østrig)
Instruktør: Ulrich Seidl

Loin (Frankrig)
Instruktør: André Téchiné

Sauvage innocence (Frankrig/Holland)
Instruktør: Philippe GarreL

The Navigators (England)
Instruktør: Ken Loach

How Harry Became a Tree (Irland)
Instruktør: Goran Paskaljevic

L'Après-midi d'un tortionnaire (Rumænien)
Instruktør: Lucian Pintilie


Fra Asien
Hollywood Hong Kong (Hong Kong)
Intruktør: Fruit Chan

Eden (Israel/Frankrig/Italien)
Instruktør: Amos Gitai

Address Unknown (Korea)
Instruktør: Ki-Duk Kim

Monsoon Wedding (Indien)
Instruktør: Mira Nair

Secret Ballot (Iran)
Instruktør: Babak Payami


Fra Amerika
Bully (USA)
Instruktør: Larry Clark

Waking Life (USA)
Instruktør: Richard Linklater

Y tu mamá también (Mexico)
Instruktør: Alfonso Cuaron

Behind the Sun (Brasilien)
Instruktør: Walter Salles

Links
Festivalens website

Læs også...
Nyheder:
04-08-03:
Von Trier og Leth-film til Venedig
09-07-03:
Ken Loach vender tilbage til Spanien
31-05-02:
Østrigske hundedage i Cinemateket
04-04-02:
NatFilm 2002: Europa på NatFilm
21-01-02:
11 film om den 11. september
26-10-01:
Festivalkonference afholdes i Berlin
08-09-01:
Venedigs guldløve til indisk film
01-09-01:
Tavs Allen udebliver fra Venedig
31-08-01:
'Festen' fra Indien overrumpler Venedig
30-08-01:
Frustration og fremmedgørelse i Venedigs udspil
20-08-01:
Ny Hong Kong-film med på Venedig
12-07-01:
Hæder i Venedig
 
Anmeldelser:
27-01-04:
Manden fra toget
 
Artikler:
05-09-01:
Venedig 2001: Midt i festen
 
Venedig 2001: Filmfest og fornyelse
 
International filmfest
 
Skrevet den 12/8-2001 af Jesper Vestergaard
 
 
De største og mest opsigtsvækkende begivenheder indenfor filmens verden, de store internationale filmfestivaler, er endnu engang til debat. De repræsenterer en ubetvivlelig magtfaktor, når der diskuteres filmkunst. Men kan de traditionsbundne institutioner følge med tiden?
Den 29. august åbner årets udgave af den internationale filmfestival, Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica, i Venedig i en ny udgave med to store konkurrenceprogrammer og et væld af andre glamourøse og kunstbegavede begivenheder.

Festivalen afvikles i år fra den 29. august til den 8. september
Festival i forandring
Det er 58. gang festivalen afvikles siden 1932, hvor den startede som en del af kunstbiennalen, der med udstillinger og arrangementer indenfor alle kunstformer sætter sit tydelige præg på Venedig hvert år i sommermånederne.
Også i år er der på forhånd stor interesse om hvilke film, der er blevet udvalgt til at konkurrere. Ligesom ved festivalen i Cannes, er der for de fleste films vedkommende tale om verdenspremierer, der kun er blevet set af ganske få, inden de er blevet udvalgt af festivalens leder Alberto Barbera og de medarbejdere han har til at hjælpe sig i den endelige udvælgelsesproces.

I år har festivalen taget et stort skridt ved at dele konkurrenceprogrammet op i to kategorier med hver tyve film: ’Venezia 58’ for film, der er båret af ”de mest fuldendte og personlige visioner, og som samtidig er originale og fornyende eksempler på stor underholdning”. Og ’Cinema del Presente’ for ”debutfilm og film på kanten, der relaterer til nutidige genrer og produktioner, med det mål at tilføre fornyelse og kreativ originalitet”.

Festivalleder Alberto Barbera
To hovedkonkurrencer
Set i lyset af forårets Cannes-festival, synes den nye opdeling at være en frugtbar nyskabelse indenfor festivalverdenen. Konkurrencen i Cannes levnede nemlig kun plads til en enkelt debuterende instruktør og i alt seks festivaldebutanter. De øvrige af de 23 konkurrencefilm, var lavet af instruktører, der alle tidligere havde deltaget på en af festivalerne i Cannes, Berlin eller Venedig og, for størstedelens vedkommende, tidligere havde vundet priser.

Det nye program i Venedig imødekommer altså en vis træghed, der er ved at opstå i de traditionelle festivalkredsløb, hvor de samme instruktører, laver den samme type film til de samme festivaler. Ved at dedikere et helt konkurrenceprogram til nyskabende og grænsesøgende film sætter festivalen fokus på den nye tids filmskabere, og kan dermed bevare sin position som et sted, hvor de film, der præsenteres, udgør et reelt bud på ’state of the art’.

Internationalt felt
Som der er god tradition for i Venedig kommer filmene også i år fra et væld af lande. Hele 24 nationer er repræsenteret. Lidt over halvdelen af filmene er europæiske, og kun to film fra USA blander sig i de to konkurrencefelter. Det giver plads til film fra lande som for eksempel Indien, Filippinerne, Israel, Rumænien, og Albanien, hvis film kun sjældent nyder international opmærksomhed.

Venezia 58
I Venezia 58 programmet samler en del af interessen sig på forhånd omkring de to europæiske veteraner franskmanden André Téchiné og briten Ken Loach.
Téchiné har ikke tidligere været i Venedig men hele fem gange har han været nomineret til Guldpalmen i Cannes, og i 1985 modtog han instruktørprisen for filmen Rendez-Vous.
Socialrealismens højagtede håndhæver Ken Loach er feltets mest vante festivalganger. For sine film har han vundet priser i både Berlin, Cannes og Venedig. I 1994 blev han sågar tildelt en Guldløve som anerkendelse for karrieren. Loach var sidste i Cannes med Bread and Roses, som endnu ikke er kommet til Danmark. Hans seneste film, My name is Joe, vakte stor begejstring hos publikum såvel som hos anmeldere.

Også den israelske instruktør Amos Gitai, der er i Venedig med filmen Eden, er der på forhånd store forventninger til.
Ud af de 20 instruktører, der har film i konkurrence i Venezia 58 er 12 førstegangsdeltagere i Venedig. En af dem er den unge chilensk-spanske instruktør Alejandro Amenábar, der spåes et internationalt gennembrud med sin første engelsksprogede film (The Others), der har bl.a. Nicole Kidman og Christopher Eccleston i hovedrollerne. Den 29-årige Amenábars film har tidligere vakt begejstring på mindre filmfestivaler. Kun hans debutfilm Snuff har været vist i Danmark.
Programmets to amerikanske film Larry Clarks Bully og Richard Linklaters Waking Life har begge haft premiere ved festivaler i hjemlandet for nyligt, hvor de blev godt modtaget.
Den brasilianske instruktør Walter Salles, der for tre år siden fik et stort gennembrud med filmen Central Station og modtog Guldløven i Berlin, er i Venedig med filmen Behind the Sun. Sammen med tre andre instruktører fra Mexico, Chile og Argentina, der også er i konkurrence i Venedig, ses Salles som et godt bud på en instruktør, der kan fuldføre de senere års markering af latinamerikansk film på den internationale scene igen.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Venedig 2001:
 
Venedigs guldløve til indisk film
Venedig 2001: Festival for stærke visioner
Walter Salles tilbage
Venedig 2001: Midt i festen
Ken Loach på skinner
Specielt Hong Kong-bidrag
Banebrydende animation i Venedig
Scorsese præsenterer restaurerings-samarbejde
Tavs Allen udebliver fra Venedig
Kidman og Amenábar godt modtaget
Kids-instruktøren er tilbage
Frustration og fremmedgørelse i Venedigs udspil
Venedig 2001: Festen er i gang
Cecilia Roth i Venedig-jury
Ny Hong Kong-film med på Venedig
Hæder i Venedig

Quiz
Hvilket makkerpar optræder i både Mallrats, Dogma og Scream 3
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Søg på Google