Tilmelding til Odense Film Festival '04

Odense Film Festival 2001: Vinderne
13-08-01:
Odense Film Festival 2001

Odense Film Festival 2001: Frihed og ensomhed

Dokumentarportræt og kortfilm

Skrevet den 16/8-2001 af Jesper Vestergaard

Et mylder af mennesker skaber liv i centrum af Odense, der i disse dage præges af den årlige filmfestival. Området omkring den gamle Brandts Klædefabrik står - indrammet af den lille hyggelige Cafe Biografen og det til formålet indrettede Magasinet - i filmens tegn. Rundt omkring oplever man folk diskutere film på livet løs. De små skæve, skræmmende, underholdende og først og fremmest utraditionelle oplevelser, som de korte filmformater kan ryste af sig, sætter sine spor.

Fra Omveje til frihed
Omveje til frihed
Onsdag aften gjaldt det især dokumentarfilmen Omveje til Frihed. Journalisten Sidse Stausholms henter sin bedste veninde A'a'mée Nameth ved et fængsel i Los Angeles i 1999. A'a'mée prøveløslades efter 4½ år i fængsel. Først i Thailand, og siden i USA, hvortil hun blev overflyttet pga. sin amerikanske far. A'a'mée, der er opvokset i Danmark, havde siddet i fængsel for narkosmugling. Hun blev taget i lufthavnen i Bangkok sammen med sin mor, og 800 gram heroin skjult i ampuller i maven.

Bag om prædikatet
Stausholm havde fået lov til at filme A'a'mées første år i frihed, til at fortælle hendes historie. Hun har lavet filmen i fællesskab med Mikala Krogh, der blev færdig i sommers som TV-tilrettelægger fra Den Danske Filmskole. Ni måneders klippearbejdet fulgte optagelserne, kunne de to instruktører fortælle publikum efter premierevisningen. Det er blevet et omfattende og kompliceret portræt, hvor skildringen af hovedpersonen tages helt fra toppen, som var det et menneske man mødte den første gang. Først falder bomben og siden bliver man præsenteret for baggrunden. A'a'mée har forsøgt at smugle narko og hun har siddet i fængsel. Men hun viser sig hurtigt også at være et menneske. En forestilling, der oftets tager lang tid om at melde sig, når nogen har fået prædikatet 'narkosmugler'.

Sobert og livsbekræftende
Det meste af filmen er fotograferet af Mikala Krogh, mens Sidse Stausholm er veninden, der hjælper A'a'mée så godt hun kan. Igennem gamle smalfilmsoptagelser fra hendes barndom, billeder fra TV-reportagerne ved fængslingen og Stausholms fortællerstemme får man indblik i A'a'mées livshistorie. Den bliver aldrig nogen undskyldning for hendes forbrydelse, og filmen undgår at udnytte den sentimalitet, der kunne ligge i historien om et forsømt barn, der er vokset op med en mor, som var narkoman. Ligeledes sikrer instruktørparrets nære relationer til den skildrede, at filmen aldrig udnytter det sensationelle eller udstiller det private. A'a'mée er et utroligt afbalanceret menneske, og filmen beskriver i højere grad hendes ankomst tilbage til friheden, hvor hun med de op- og nedture, det fører med sig, er fast besluttet på at få sit liv til at fungere. Dermed bliver det en både stærk og livsbekræftende film.

Dejan Cukic i Kim Bodnias instruktørdebut Escape
Kim Bodnias instruktørdebut
Tirsdag aften bød på premieren på dansk films method actor nummer et, Kim Bodnias debut som instruktør. Escape hedder den, eller på lidt mere kedeligt dansk Flugten fra ensomheden.
Kedelig kan man dog langt fra kalde filmen. Hovedpersonen, spillet af Dejan Cukic, bor alene i en lejlighed. Han arbejder som reklamemand, men det er først og fremmest hans liv i forvrænget ensomhed i lejligheden, filmen skildrer.

Ekspressive fragmenter
Man møder ham første gang med bukserne nede, og telefonen med en kælen telefonsexstemme ved øret. Han bliver afbrudt midt i foretagendet, da underboen banker på. Senere er lejligheden omdannet til spillehule med Playstation på storskærm. I lejligheden overfor træder en smuk kvinde nøgen ind i badet.
I MTV æstetiske, ekspressive og hektiske indstillinger i en kunstfærdig scenografi, med en dunkende lydside, viser hovedpersonens sindbillede. Under overfladen er han et svedende, plaget og ensomst menneske. Mens lejligheden skifter karakter mellem dunkende diskohule, hang out for nogen, der kunne forveksles med venner og ensomhedens hjerte, går han mere og mere i opløsning.

Ensomhed
Dejan Cukics skuespilpræstation er fremragende og billederne imponerer med deres sansemættede eksplosioner. Men alt i alt er Escape mere et interessant stilistisk eksperiment, end en god historie. Filmen benytter sine 35 minutter til at skildre tilstanden mellem ensomhed og forsøget på at gribe fat i virkeligheden. Det gør den grundigt, men den fundamentalt nødvendige indlevelse i hovedpersoner glipper. Hvem er han? Hvordan er han havnet i situationen? Den slags spørgsmål, bliver kun alt for antydningsvist besvaret, og det gør, at hans ensomhed uheldigvis også kommer til at omfatte hans forhold til publikum.

I temaet Filmfest i Odense 2001:

Odense Film Festival 2001: Vinderne
Odense Film Festival 2001