VideoMarathon 2001

500 deltagere har tilmeldt sig, hvoraf 120 er udtaget

Målet: en kortfilm på mellem 3 og 5 min om ét givet og fælles emne.

De første 24 timer bruges på at optage råfilm. Efterfølgende gives 7 timer til klipning. Kun lyd optaget på råfilmen må anvendes.

Kun én deltager pr. film krediteres – både som instruktør og klipper.

De fleste deltagere bruger en medhjælper til optagelserne.

Bedste film kåres af en jury bestående af Anne Wivel, Katia Forbert, Kim Skotte, Peter Schrøder, Christian Smidt Rasmussen, Mogens Lindhart, Berit Madsen og Palle Strøm. Vinderen belønnes med en rejse for 2 til Hollywood.

Bag ideen står produktionsfirmaet True Stories med David Fox som ankermand.

Alle film kan ses på Videomaratons hjemmeside, på Yahoo! (se link nedenfor) og bliver vist på TV2 Zulu d.7. september.

Et Videoeksperimentarium, hvor man kan klippe egne eller udvalgte deltageres råfilm, kan opleves i Øksnehallen 20. august til 2. september.

VideoMarathons hjemmeside
Debatforum p&aring

27-09-04:
26 film i Videomaraton-finale
14-05-04:
Tilmeldingen til VideoMarathon 2004
10-09-03:
Group 101 - ny undergrundsfilm-gruppe i København
24-06-03:
VideoMarathon med vokseværk
19-05-03:
Dream Come True - ny kortfilm-konkurrence
18-07-02:
150.000 til vinderen af VideoMarathon
14-06-02:
VideoMarathon ruller igen

28-09-03:
Videomaraton 2003

VideoMarathon 2001: Det personlige kamera

Danmark fra 120 vinkler

Skrevet den 22/8-2001 af Kasper Christoffer Larsen

Fredag kl. 12.00. 120 mennesker slippes løs i København med hver deres kamera. De har 24 timer til at optage råfilm om et givet emne. Derefter skal de klippe i syv timer. Resultatet skulle gerne være et personligt bud på en 3-5 minutters kortfilm. VideoMarathon 2001 er i gang, og CinemaZone.dk fulgte et par deltagere rundt på strabadserne og snakkede med manden bag det hele.

VideoMarathon 2001 – nervøsiteten stiger
Projektet går i al sin enkelthed ud på, at uøvede, øvede og professionelle filmmennesker på lige vilkår får mulighed for at lave en kortfilm. Efter deres helt eget hoved. Bedste ide belønnes med en rejse til Hollywood. Eneste krav er, at man er fyldt 18 og har noget at fortælle. Og det har de fleste af de fremmødte, virker det som om, da CinemaZone.dk’s udsendte træder ind ad døren i Øksnehallen fredag 11.30. Der er en halv time til emnet for kortfilmen offentliggøres. Nogle er sammenbidte og dybt koncentrerede, andre næsten overstadige og ivrige efter at komme i gang. Men nerverne sidder uden på tøjet over hele linjen. Klokken nærmer sig de 12.00. Sollyset trænger gennem de store vinduer i forhallen og nærmest indbyder kameraerne til en tur i det grønne. Endelig træder David Fox, initiativtager og ankermand bag projektet, op på podiet. Deltagerne nærmer sig med hastige, men stadig små forsigtige skridt. ”Rigtig hjertelig velkommen til VideoMarathon … Årets emne er… og før jeg siger dét, vil jeg godt påpege, hvor vigtigt det personlige udtryk er. I skal gå ud og fortælle jeres historie på jeres måde,” trak Fox pinen ud og fortsatte så endelig: ”Og årets emne er… Danmark!”

Roen bevares
Beskeden medfører en del latter, men efterhånden bliver grinene til tøvende klapsalver. Måske er emnet ikke så simpelt endda? Der tænkes allerede på højtryk, men roen bevares. De fleste vil tænke nærmere over tingene, før der tændes for kameraerne. Folk lunter ud i København i forskellige retninger. ’Kapløbet’ er skudt i gang. Jeg får fat i et par drenge, der hellere end gerne vil have et par ekstra øjne med rundt. ”Så kan du jo hjælpe os lidt,” griner Martin, som er indskrevet i konkurrencen og ellers får rigelig god hjælp af vennen Peter. Vi aftaler at mødes lidt senere i Nyhavn, hvor jeg bliver sat ind i planerne.

”Den nøgne glæde” – i H.C. Ørsted Parken
”Altså, vi skal først ned i H.C. Ørsted Parken, hvor der skal falde en nøgen mand ned fra et træ,” forklarer Martin med et skævt smil på læberne. “Det bliver en lille fiktionsfilm om en mand, der oplever Danmark for første gang - helt uden nogen form for fordomme” - “Vi tror på det”, supplerer Peter, også i højt humør. I VideoMarathon er det ikke tilladt at give filmen nogen titel. De identificeres udelukkende på deres nummer - navne er også bandlyst for at sikre juryen imod anden påvirkning end filmens egen. Jeg spørger alligevel, hvilken titel de ville give filmen, hvis de måtte. “Ny-danskeren med tryk på ‘ny’ eller ‘den nye dansker’,” lyder det prompte svar. Hvem spiller den nøgne mand?, spørger jeg allerede mere interesseret. Den nøgne mand viser Martin selv at tage sig af. Han får hurtigt smidt kludene og besteget træet i parken. En hel del øjne følger nysgerrigt med. Men det er kunstens pris. Drengene får også en ældre dame til at spille med. Hun skal agere ophidset kvindemenneske, der påpeger nødvendigheden af beklædning for den intetanende ‘ny-dansker’.

David Fox - troen på mangfoldigheden
Dagen efter, lørdag kl. 11.30, er jeg tilbage i Øksnehallen - en halv time før deadline. Mange har allerede afleveret, men der er dog stadig en jævn strøm af folk lige indtil sidste minut. En deltager må bekymret vente på de tekniske medhjælperes dom. Hendes bånd er gået i salat, og hun må som følge deraf trække sig, hvis ikke det kan repareres. Klokken bliver 13.00, og det første klippehold går i gang med deres arbejde. Jeg får fat på David Fox, der sammen med produktionsselskabet True Stories er den drivende kraft bag VideoMarathon. Fox er en rutineret dokumentarinstruktør, uddannet på filmskolen og arbejder nu bl.a. på DR med dokumentar og temaaftener. Fox er meget tilfreds med projektets gang indtil nu. “Det er gået godt - 110 ud af 120 har afleveret deres film. Og det er blevet til alt muligt forskelligt mellem himmel og jord”

Hvordan er ideen opstået?
”Altså egentlig er det en ældre idé, som først nu er blevet mulig takket være de mange sponsorer. Jeg synes, det er spændende, det der sker med internettet [alle konkurrencefilm bliver lagt op på nettet vha. sponsoren Yahoo!], og så kan jeg godt lide det lille kamera – det har jeg også selv brugt i dokumentarprogrammer – man kan få en helt særlig stemning frem. Mere idealistisk og højtravende er det selvfølgelig, fordi vi tror på mangfoldigheden, og at alle mennesker har noget at fortælle. På hver deres måde.”

Fest, ekstase og kreative pølsemænd
Fredag aften - Martin og Peters optagelser er næsten færdige. Jeg snakker med Peter i telefonen. ”Vi er ude i en lejlighed på Amager, hvor vi har inviteret til fest. Vi mangler kun de sidste par scener. Kig bare forbi – vi venter på dig,” lyder en fornøjet stemme. Jeg finder lejligheden, hvor en 10-12 unge mennesker i deres bedste humør får indtaget diverse cocktails og ’I will survive’ fra anlægget. Martin og Peter er så godt som i ekstase, og man mistænker anden baggrund end glassene for deres strålende humør. Dagens arbejde med filmen har nemlig sat sine spor: ”Stjerne for en dag – den bedste i mit liv,” griner Martin og skifter tonefaldet en anelse, da jeg spørger ham, hvordan filmen er blevet. ”Det har været utroligt sjovt og en fantastisk oplevelse at filme på den måde. Vi har mødt en masse mennesker, som også er blevet involveret. Det, der er så skønt, er, at alle har en idé. Vi var nede på Grønttorvet og optage en scene med en pølsemand. Og lige pludselig var det pølsemanden selv, der kom med forslag til replikker. Fantastisk – hvornår får en pølsemand ellers lov til at tænke kreativt?”