Planet of the Apes

16-08-01:
Johnny Depp

Tim Burton

Hollywoods sorthumoristiske outsider-auteur

Skrevet den 22/8-2001 af Felix Drott

Det smalle, blege ansigt, de intense, mørke øjne, den vildtvoksende, sorte hårpragt. Er det den 10-årige Vincent, der lever i en fantasiverden, hvor han er selveste Vincent Price, eller er det Lydia Deetz, goth-teenageren, der føler sig bedre tilpas blandt de døde end de levende. Måske er det Edward, drengen med saksehænderne, Ed Wood, idealistisk B-film instruktør eller Ichabod Crane, retsmediciner med utraditionelle metoder. Eller er de alle, disse utilpassede outsidere, blot alter-ego’er for en enkelt mand, instruktøren Tim Burton?

Once upon a time...
Tim Burton, født 1958 i Burbank, Californien, og uddannet på animationslinien på California Institute of the Arts, begyndte sin filmkarriere i 1979 i lære hos Disney-studierne. Selskabet havde været i økonomisk krise siden Walt Disneys død i 1966, og man forsøgte desperat men forgæves at genbruge idéer fra gamle succeser. Størstedelen af Burtons originale koncepter, bl.a. et treatment med titlen The Nightmare Before Christmas, blev kasseret, fordi deres mørke stemning ikke passede til studiets familievenlige image. I stedet blev Burton sat til at tegne en række af studiets svagere film som Mads og Mikkel (1981) og Taran og den magiske gryde (1985), men det lykkedes ham alligevel at skabe de to meget personlige og ganske u-Disney’ske kortfilm Vincent (1982) og Frankenweenie (1984) under sin tid på Mickey Mouse-studiet.

Det mørke univers
Dukkefilmen Vincent, om en dreng, der, godt inspireret af Roger Cormans Poe-filmatiseringer, ser sig selv i Vincent Prices klassiske rolle som dæmon-plaget romantiker i en verden af hemmelige laboratorier, tågede gader og dystre tårnværelser, kan ses som et 5 minutter langt katalog over Burtons visuelle og tematiske univers. Gyserfilmens traditionsrige historie er forlægget, ikke mindst 20’erne og 30’ernes tyske ekspressionisme med dens grafiske, kantede og kontrastrige sort-hvide stil, som den kan ses i Doktor Caligaris kabinet (Wiene, 1920), Nosferatu (Murnau, 1922) og Metropolis (Lang, 1926). Men den gotiske inspiration finder to yderligere hovedkilder: Dels 30’ernes amerikanske horrorfilm fra selskabet Universal, og af disse især Frankenstein (Whale, 1931) og Bride of Frankenstein (Whale, 1935), der fremstiller monstret som en misforstået vanskabning. Og dels 50’ernes og 60’ernes kulørte opdateringer af det gotiske gys hos de britiske Hammer-studier og deres amerikanske pendant, AIP, hvor Roger Corman gav sit bud på outsiderfiguren, især personificeret i skuespilleren Vincent Price, der også læser det digt, der ledsager Burtons hyldest til ham, 'Vincent'.

Fra børnefilm til Beetlejuice
Burtons anden film, den 30-minutter lange live-action-film Frankenweenie, om den 10-årige forstadsknægt Victor Frankenstein, der går i sin navnebrors fodspor, og genopliver sin hund, når den bliver kørt ned af en bil, leger fint med konventionerne fra de gamle Universal-film. Således får vi også her, ligesom i Whales originale 1931-udgave, en brændende vindmølle. Blot er den nu en dekoration på en minigolfbane. Filmen kan på mange måder ses som et forstudie til Edward Saksehånd (1990), hvor Burton igen overførte Frankenstein-myten til et moderne forstadsmiljø. Det var dens blanding af barnlig uskyld og surreel voksenhumor, der overbeviste børne-tv-værten Pee-wee Herman (Paul Reubens) om, at Burton var den rette til at instruere den første spillefilm med hans figur fra programmet 'Pee-wee’s Playhouse', Pee-wee's Big Adventure (1985). Fortællingen følger den hvidsminkede og klovneagtige Pee-wee, der mest af alt opfører sig som et forvokset barn, i jagten på hans røde cykel, der er blevet stjålet. Burtons fortid som animator kom fornemt til udtryk i filmens mange surreelle gags, der ligner noget fra en klassisk Warner Brothers-tegnefilm, og filmen demonstrerede Burtons uovertrufne evne til at skabe et unikt visuelt univers, godt hjulpet af hofkomponisten Danny Elfmans cirkus- eller tivoliagtige sound.
Burtons talent som scenograf og designer var også livsnerven i spøgelseskomedien Beetlejuice (1988), en omvendt Ghostbusters, hvor det er spøgelserne, der skal eksorcere de levende med hjælp fra den dødsfikserede og evigt sørgeklædte goth-pige Lydia Deetz. Filmen huskes ikke mindst for dens opfindsomme fremstilling af dødsriget som bureaukratisk helvede, hvor Burtons sorte humor fik rigeligt med spillerum. Beetlejuices væsentligste bedrift var, at etablere den særligt Burton’ske stil for et større publikum, og filmen var da også en pæn succes. Men måske endnu vigtigere var, at den bragte ham sammen med et ensemble af skuespillere, deriblandt Winona Ryder, Michael Keaton og Jeffrey Jones (bedst kendt som rektoren i En vild pjækkedag (Hughes, 1985)), og at dens stilbevidsthed gjorde Burton til et, om ikke oplagt, så interessant valg til at instruere filmen om tegneseriehelten Batman (1989).

Vision og kassesucces
Burtons udgave af Batman-myten var milevidt fra den kulørte og kitschede 60’er-tv-serie. Han hævdede selv, at inspirationen kom fra de tidligste årgange af tegneserien, men op gennem 80’erne havde både Frank Millers tegneserie 'Batman: The Dark Knight Returns' (1986) og Alan Moores 'The Killing Joke' (1988) givet deres bud på en mere voksen udgave af den maskerede hævner, ikke helt ulig denne mørke filmversion. Burtons Batman med Michael Keaton i titelrollen, er snarere neurotisk end heltemodig, og hans Gotham City er en dystopisk opdatering af Metropolis. Burton forstod at spille på det problematiske i en karakter, der trækker i flagermuskostume for at bekæmpe forbrydere, og såvel den dobbelte identitet fra Vincent som den følelse af at være anderledes, der præger alle Burtons hovedpersoner, blev temaer i historien om den tvivlsomme superhelt. Batman blev en af filmhistoriens største kassesucceser, og succesen gav Burton frie hænder til at skabe sit næste projekt, en smuk og meget personlig fantasi kaldet Edward Saksehånd (1990).