Guldkorn:

Kubrick blev verdenskendt for sin tendens til at skyde langt flere ruller film, end han nogensinde benyttede. I alt 1.3 millioner fod film blev skudt til filmen Ondskabens hotel, men med en effektiv længde på 142 minutter, brugte Kubrick ikke mere end 1% af sit materiale, hvilket er mellem 10 og 20 gange så meget som en almindelig instruktør.

Tallet 114 bliver ofte brugt i Kubricks film. Dekoderen i Dr. Strangelove hedder 114, i Rumrejsen år 2001 er det tallet på Jupiter-skibets nummerplade, og i A Clockwork Orange gives hovedpersonen Alex Serum 114, når han bliver udsat for sin behandling hen mod filmens slutning.

Stanley Kubrick døde 666 dage før den 1. januar, 2001.

03-06-04:
Rumrejse 2029 i Cinemateket
14-03-03:
Humor(film)Festival i smilets by
02-07-01:
A.I. på toppen af weekendens Box Office
22-06-01:
A Clockwork Orange får britisk TV-premiere

09-05-05:
Dr. Strangelove
02-04-02:
A.I.
02-04-02:
A.I.
05-10-01:
A.I.
04-09-01:
Rumrejsen år 2001
07-08-01:
A Clockwork Orange
07-08-01:
Lolita
07-08-01:
Full Metal Jacket
07-08-01:
Rumrejsen år 2001
07-08-01:
A Life in Pictures
07-08-01:
Ondskabens hotel
07-08-01:
Barry Lyndon
21-03-00:
Eyes Wide Shut

05-10-01:
Verdens dyreste legebarn - 2. del
05-10-01:
Verdens dyreste legebarn - 1. del
29-08-01:
Stanley Kubrick-portræt - 1. del
28-08-01:
Stanley Kubricks The Shining

Stanley Kubrick portræt - 2. del

Filmens shaman

Skrevet den 29/8-2001 af Nick Price

Indtil 1960 havde man kun set elementer af de temaer, som Kubrick senere skulle beskæftige sig med i sin filmkarriere. Spartacus satte for alvor den unge instruktør på plakaten, og i stedet for at forsøge sig med endnu en storfilm, valgte Kubrick at gå sine egne veje. Det lagde grunden for en række kontroversielle film, hvis tilblivelse tog hårdt på instruktøren - ikke så meget på grund af produktionen, men mere på grund af den modtagelse, de fik i pressen og offentligheden. Det hele startede med en 14-årig pige ved navn Lolita...

Lolita
Bogen 'Lolita' blev udgivet som smudslitteratur i Frankrig i 1955 og bandlyst stort set alle andre steder, men den appelerede tilsyneladende så meget til Stanley Kubrick, at han besluttede sig for at lave en film ud af den. I tiden efter Spartacus var Kubrick og hans kone, Christiane, som han havde mødt under indspilningen af Path of Glory, flyttet til England, og Lolita (1962) blev således Kubricks første engelske produktion. Filmen blev instrueret med en meget sikker hånd, og selv om store dele af den endte på gulvet i klipperummet - hovedsageligt takket være censuren og den katolske kirke, som offenligt havde proklameret, at enhver som så filmen ville have begået en synd - endte den med at blive en succes. Men med successen kom også en pris, for Kubrick blev mere end dårligt modtaget af pressen, der havde svært ved at acceptere en film om en aldrende mands forelskelse i en 14-årig pige. Filmens kommercielle succes gjorde det muligt for Kubrick at finansere sin næste film selv - Dr. Strangelove.

Den mystiske kærlighed
Dr. Strangelove or How I learned to Stop Worrying and Love the Bomb fra 1964 var noget af en risikabel affære for Kubrick, både financielt såvel som professionelt. Kubrick havde næsten opnået økonomisk uafhængighed fra MGM, så nu var det hans egne penge, han risikerede. Det var en risiko, for ingen havde tidligere forsøgt at lave en komedie om atomvåben. Det var i starten af 60’erne ikke anset for god tone, og manuskriptet til filmen havde da originalt også været ment som et drama. Men Kubrick havde set det groteske i situationen, og han indså, at mange af de ideer, han havde skrevet, var komiske og ikke dramatiske. Filmen blev naturligvis et kæmpe hit og gav ham langt om længe den sidste sikkerhed i form af endelig økonomisk uafhængighed. Dr. Strangelove, som så mange andre af hans film, skabte en del problemer, især fordi en pæn del af den amerikanske befolkning anså den for bidragende til undergravende virksomhed. Det gik Kubrick på, men et nyt projekt lurede i horisonten, og det varede ikke længe før et legedarisk samarbejde med den britiske fysiker og sci-fi-forfatter Arthur C. Clarke udmundede i filmen Rumrejsen år 2001 (1968).

Musikkens rolle
Med 2001 begynder musikken at spille en væsentlig rolle i Kubricks film. Allerede med Dr. Strangelove havde Kubrick eksperimenteret med musik og billeder, men det var først med 2001, at Kubrick bringer kombinationen af de to sammen på en måde, der ikke før var set. Filmen rummer en række uforglemmelige personer, hvoraf den mest interessante er HAL9000, en robot. Med 2001 begynder Kubrick også for alvor at kigge nærmere på nogle af de temaer, han er mest kendt for - umenneskeliggørelsen, afvigelsen, det utilpassede menneske og granskningen af menneskehedens inderste virke. Med 2001 begav Kubrick sig for alvor ud på en rejse, som mange ikke forstod. Adskillige hundrede folk fra filmstudiet gik under den første prøveoptagelse, ganske enkelt fordi de ikke forstod filmen, dens budskab eller noget som helst om ideen bag. Ligeledes blev filmen mødt af en massiv koldfront fra anmeldernes side - den blev beskyldt for at være naiv, kedelig, præget af dårligt skuespil og alt, alt for underlig. Kritikken drev Kubrick ud i en mindre depression, men efter nogle uger gik det langsomt op for ham, at publikum tilsyneladende var ellevilde med filmen. Hvad kritikkerne ikke forstod, kunne det almindelige biografpublikum åbenbart godt lide. I dag hyldes filmen som et af de største sci-fi-eventyr nogensinde, selv om mange faktisk ikke engang vil betegne den som sci-fi. Lige meget hvad man kalder den, dog, er der ingen tvivl om, at den satte standarden for mange film fremover.