CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
Sagt i Venedig:

Nicole Kidman (Skuespillerinde The Others): "Jeg har flere gange udtalt i interviews at jeg gerne vil arbejde sammen med Lars von Trier. Og det har vist sig at give pote. (The Others)

Diego Luna: (skuespiller Y tu mamá tambien) "Filmen handler også om forældrene, der i dag ikke kender deres børn og kunne se ud som de ikke vil."

Mira Nair (Instruktør - Monsoon Wedding): "Ja, jeg har set både Festen, Mifunes sidste sang og næsten alt af Lars von Trier, som jeg er meget fascineret af. Dogmekonceptet om kvalitetsfilm for lave budgetter og det håndholdte kamera har inspireret mig meget."

Joãn Botelho (Instruktør - Quem és tu?): "Jeg tror, folk ville være lykkeligere mennesker, hvis de læste vores klassikere"

Larry Clark (Instruktør - Bully): "Vi (USA) er et af de rigeste lande og det er rystende at se hvordan de unge går rundt og intet mål har med deres foretagender."

Richard Linklater (Instruktør - Waking Life): "Nej, vi har ikke lavet filmen med henblik på en Oscar i den nye animations-kategori. Vi har slet ikke penge som Schreck til at købe en Oscar"

Helen Hunt (Skuespillerinde - The Curse of The Jade Scorpion): "Jeg ville gerne fortælle jer mere om Allen, men jeg har stort set ikke vekslet et ord med manden"

André Téchiné (Instruktør Loin): "For mig er identitet et alt for abstrakt begreb. Jeg er mere interesseret i at vise hvad folk har mulighed for at gøre."

Jeffrey Jeturian (Instruktør Larger Than Life) : "Jeg føler, at jeg med min film har fået taget en vis hævn over landets producere, der altid betinger dig at lave sex-scener"

Links
Festivalens hjemmeside

Læs også...
Nyheder:
04-08-03:
Von Trier og Leth-film til Venedig
10-07-03:
Herzog på jagt efter Loch Ness-uhyret
31-05-02:
Østrigske hundedage i Cinemateket
04-04-02:
NatFilm 2002: Europa på NatFilm
15-02-02:
Ki-duk Kim har succes med volden
21-01-02:
11 film om den 11. september
18-01-02:
Koreansk film på vej frem
12-12-01:
Hongkong sejrer i Taiwan
06-11-01:
Nicole Kidman i kamp om forældremyndighed
08-09-01:
Venedigs guldløve til indisk film
03-09-01:
Ken Loach på skinner
02-09-01:
Specielt Hong Kong-bidrag
02-09-01:
Scorsese præsenterer restaurerings-samarbejde
02-09-01:
Banebrydende animation i Venedig
01-09-01:
Tavs Allen udebliver fra Venedig
01-09-01:
Kidman og Amenábar godt modtaget
31-08-01:
'Festen' fra Indien overrumpler Venedig
30-08-01:
Frustration og fremmedgørelse i Venedigs udspil
 
Artikler:
03-04-05:
NatFilm '05: Italienske variationer
27-12-02:
Interview: Ulrich Seidl
04-04-02:
NatFilm 2002: Verdensfilm
30-08-01:
Venedig 2001: Festen er i gang
12-08-01:
Venedig 2001: Filmfest og fornyelse
 
Venedig 2001: Midt i festen
 
 
Skrevet den 5/9-2001 af Karsten Christian-Laursen
 
 
“Mrs. Kidman - Venedig er jo en af Europas smukkeste byer - kunne de ikke tænke dem at bo her?,” spørger en journalist den omsværmede australske stjerne Nicole Kidman i forbindelse med et pressemøde, der egentlig var tiltænkt den spanske instruktør Alejandro Amenábars nye film The Others. “Er det rigtigt, De har medbragt dem 10 kufferter? - Vi har hørt, De snakker russisk, kan De give os en demonstration?” Der er ofte langt fra den paparazzi-lignende stemning og de overfladiske spørgsmål på pressekonferencerne til de alvorlige temaer, der lyser ud fra lærredet på det, der sammen med Cannes og Berlin er en af Europas vigtigste filmbegivenheder: Den Internationale Film Festival i Venedig. Første halvdel af programmet har både budt på reflekterende art-cinema, indadvendte eksperimenter og de større underholdende film. Men alvoren er sjældent fraværende i de mange bidrag, der især har kredset om ungdommen og den evige søgen efter identitet.

Festvalens store begivenhed var besøget af den australske stjerne Nicole Kidman (Foto: Mads Bang Pedersen)
Copyright:
CinemaZone.dk - Foto: Mads Bang Pedersen
Overrumplende program
Allerede før starten var der lagt hårdt ud fra festivalleder Alberto Barberas side. 41 film i konkurrence om hhv. den klassiske Guldløve og den nye såkaldte ‘Årets Løve’, der gives til bedste film i et nyt program med navnet Cinema del Presente, der er tiltænkt og tilegnet ny innovativ filmkunst samt unge debuterende instruktører. Men indtil nu lugter de gode intentioner allerede en smule af en 'forgyldt' 2.rangs-kategori, for de film der ikke kvalificerede sig til hovedprogrammet.

Søgen i Øst i Vest
Den koreanske Address Unknown åbnede hovedprogrammet Venezia 58 og trak linjerne skarpt op med en barsk og usentimental skildring af den sydkoreanske hverdag. Vold avler vold som udslag af fattigdommens desperation, manglende identitet og bevidsthed om landets kultur, der har været truet af både japansk og amerikansk imperialisme. Filmen handler især om at være i stand til at søge identiteten i sin egen kultur og ikke forfalde til fristende eskapisme i den vestlige verden.
En anden form for identitetssøgen finder man i den amerikanske instruktør Richard Linklaters visuelt imponerende animationsfilm Waking Life om en teenagers drømmerejse gennem filosofiens, videnskabens og historiens største tænkere. Filmen er blevet realiseret igennem en banebrydende ny teknik, hvor alle scener først optages som almindelig spillefilm og derefter 'males over' på computere. Et hold på 30 kunstnere har givet filmen et imponerende udtryk af levende impressionisme, som er mere interessant end filmens ofte klichéprægede highlights af især Europas filosofihistorie.

Den seneste film Invincible af den tyske instruktør Werner Herzog var et af festivalens traditionelle bidrag (Foto: Mads Bang Pedersen)
En ungdom uden mål
I Cinema del Presente kategorien oplever man især ungdomsskildringerne. I Juan Villegas' gruppeportræt Sabado (da. lørdag) er de argentinske unge tilsyneladende blevet rodløse og ugidelige. Ugens første fridag symboliserer muligheden for at udforske sine omgivelser, men i stedet forfalder personerne til kedsomhed, dovenskab og navlepilleri. Den ganske morsomme kritik retter en skarp kommentar mod inaktiviteten og deraf fraværet af unges identitet idag.
Også udviklingen fra barndommen til voksenlivet er blevet fremstillet i flere af filmene. Sandra Goldbachers Me Without You er en glimrende fortælling om, hvorledes to veninder vokser op sammen i løbet af sen-70'ernes og 80'ernes pessimistiske punk-tid. Styrken i deres sammenhold bliver vendt til en tragisk svaghed, der truer med at ødelægge livet for dem begge, hvis ikke de kan løsrive sig. Livet må leves, men først og fremmest på egen hånd. Goldbachers bidrag til Cinema del Presente-konkurrencen, er et godt bud på en pristager.
Mindre indbydende og med mere tragiske konsekvenser var franskmanden Damien Odouls minimalistiske, sort-hvide Le Souffle om en 15-årig dreng, der træder ind i voksenlivet, da hans onkel lader ham sidde med i mændenes drikkelag for første gang.

På hjemmebane
De italienske film har markeret sig stærkt i Cinema del Presente-kategorien. Marco Bechi, der oprindelig er fra Chile, leverede med Figli-Hijos en gribende beretning om en ung mand, der bliver konfronteret med en argentinsk pige, som påstår, at han er hendes tvillingebror. Mødet sætter ham i gang med en søgen efter sine i virkelige forældre.
Den 31-årige napolitaner Paolo Sorrentinos står bag den stærke debutfilm L'uomo in Piú (da. Den ekstra mand) om en rockstjerne og en professionel fodboldspillers synkrone op- og nedtur i løbet af 1980'erne. Med sin utraditionelle skildring af de to mænd, der begge har samme navn, vakte filmen både forundring og begejstring.
Det stærkeste bud på en eksperimenterende film i det nye konkurrenceprogram er ligeledes italiensk. Det er Giuseppe Bertolluccis (Bernardos lillebror) L'amore probalilamente om en ung, kvindelig skuespillerelevs oplevelser med kærligheden. Ved hjælp af et væld af fantasifulde finesser, som ikke mindst de digitale videokameraer giver mulighed for, reflekter både historien og hovedpersonen løbende over sig selv, og man aldrig er helt sikker på, om man befinder sig foran eller bag ved kameraet - i en drøm eller i virkeligheden.

Traditionelle film i ny kategori
Ellers har Cinema del Presente-kategorien været præget af flere film, der synes at falde udenfor intentionerne med en kategori for nyskabende og genrebrydende film. For eksempel er Marion Vernoux' franske Reine d'un jour velfungerende, men ikke desto mindre frisk fra det samlebånd, der har spyttet utallige melankolsk-romantiske komedier ud over Europa de senere år.
For feinschmeckere skal det også nævnes at den tyske veteran Werner Herzog, var repræsenteret i Cinema del Presente med sin første spillefilm i 10 år. Selvom Invincible viser takter til en spændende historie om en moderne Samson, der først imponerer som stærk mand på Berlins varietéscene i starten af 30'erne og senere profetisk forudser Hitlers komme og sit jødiske folks tragedie, så er mistanken om, at Herzog er kommet på gæstelisten per automatik, det indtryk, der står stærkest.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Venedig 2001:
 
Venedigs guldløve til indisk film
Venedig 2001: Festival for stærke visioner
Walter Salles tilbage
Ken Loach på skinner
Specielt Hong Kong-bidrag
Banebrydende animation i Venedig
Scorsese præsenterer restaurerings-samarbejde
Tavs Allen udebliver fra Venedig
Kidman og Amenábar godt modtaget
Kids-instruktøren er tilbage
Frustration og fremmedgørelse i Venedigs udspil
Venedig 2001: Festen er i gang
Cecilia Roth i Venedig-jury
Ny Hong Kong-film med på Venedig
Venedig 2001: Filmfest og fornyelse
Hæder i Venedig

Quiz
Hvem har instrueret den deprimerende svenske film Slangens Vej?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google