Monas verden

07-09-01:
Den venlige diktator

Nettet og Mona

Elmers digitale drøm

Skrevet den 7/9-2001 af Kim Dorff Hansen

I mere end et år har Jonas Elmers premiereaktuelle Monas verden været med i et spændende og banebrydende internetprojekt, der åbnede den ellers lukkede og hemmelighedsfulde filmverden op for den almindelige biografgænger og filminteresserede. Med et budget nær den halve million har hjemmesiden www.monasverden.dk givet brugerne et kig ind i en verden af kreativ energi og medindflydelse - og dermed været den første af sin art i verden.
Mange har siden hen kaldt det et stort publicitystunt, men for Jonas Elmer selv var det et spørgsmål om at få kreativ feedback: "Jeg var netop i færd med at lave en pilot til Monas verden efter aftale med Filminstituttet - og mens jeg gik og lavede den, slog det mig, at det kunne være interessant at lægge de spørgsmål, jeg stillede mig selv og mine skuespillere, ud på nettet. Selvfølgelig var jeg også bevidst om den rent PR-mæssige ting i det, men det var ikke det, der drev værket. Jeg havde det ligesom en musiker må have det, når der kommer et nyt instrument på markedet, som kan sige nogle nye lyde på en særlig måde - det skulle prøves, for at se om man kunne få noget nyt ud af det".

Engagerede brugere
Opbakningen fra nettets brugere var massiv fra første dag. I tusindvis strømmede de til hjemmesiden for at læse udkast af manuskriptet, høre om de seneste skuespillere, der blev føjet til rollelisten og læse spørgsmål fra Jonas Elmer om de problemer, han havde i passager af filmen. Senere i forløbet fik de endda mulighed for at blive statister i filmen, udforme og designe logoet og i sidste ende endda selve filmplakaten.
Jonas Elmer selv var overvældet over succesen og den ildhu og dedikation, brugerne gik til opgaven med - selv med kreative og dygtige forslag til, hvordan filmen kunne udarte sig, og hvordan specifikke replikskifter skulle forløbe.
Hans mailboks blev hurtigt rødglødende, og den ro og anonymitet, man som filmskaber har i tilblivelsen af et projekt, blev forstyrret: "Der var da enkelte gange, hvor jeg følte mig mere tynget, end jeg ville have været uden internetprojektet, for det er jo ikke uden problemer, at man laver sådan en film - men ligesom de i Big Brother vænner sig til kameraerne, så tror jeg også, at jeg vænnede mig til, at der konstant var en opmærksomhed omkring projektet."