Berlinale 2001: Tilbage til rødderne
14-02-01:
Berlinale 2001: Krig på flere fronter

Integration på plakaten

Film fra Syd 2001

Skrevet den 19/9-2001 af Jesper Vestergaard

Film fra Syd-festivalen har gennem de sidste 6 år slået sit navn fast som stedet, hvor man kan være sikker på at opleve perler fra mindre begunstigede filmnationer verden over. I år vender festivalen med et specielt program, under titlen ”Mellem to kulturer”, desuden et tiltrængt blik indad på vores egen vestlige kultur og præsenterer en række film fra integrationens digel af sammenstød og sammensmeltninger.

Fra Som en magnet
Forskellige former
Et tema som integration får hurtigt de fleste til at trække på skuldrene og bladre videre i programmet. Men sagen er, at en række film, der er kommet til Danmark de senere år, har vist, at behandlingen af temaet kan tage vidt forskellige former og overvælde med samme humor, alvor og nærvær som øvrige film. Tænk blot på Josef Fares' lille solstrålehistorie Jalla! Jalla!, der tog en god portion af de danske biografgængere med storm i løbet af sommeren. Fares formåede med sin film at sætte en alvorlig historie om et tvangsægteskab ind i en morsom og fængende kontekst med et resultat, der både kunne sælge billetter og bevare sin fortælling til eftertanken.

Franske forstæder
Integrationen, eller manglen på samme, har optaget en del filmskabere de senere år. Blandt de mest markante var Mathieu Kassovitz' franske Hadet fra 1995 om spændingerne mellem politi og indvandrere i Paris’ forstæder. Filmen indbragte Kassovitz instruktørprisen i Cannes og genskabte standarden for den politisk-kritiske film, der havde en direkte indflydelse på samfundsdebatten.
Den franske rapper Akhenaton og Kamel Saleh er aktuelle på årets Film fra Syd-festival med filmen Som en magnet. Det er en dybt foruroligende film om en gruppe 2. generationsindvandrere i Marseilles, der aldrig har fået foden indenfor i det det omkringliggende samfund og fortsat må leve en næsten parallel tilværelse udenfor, da de ikke har udsigt til at få job. Kriminalitet er stort set eneste vej til overlevelse.
Filmen lægger sig truende tæt op ad tematikken i Hadet, men selvom den har noget mindre gennemslagskraft, så er det en udmærket lille film, der understreger, at stemningen i de franske forstæder ikke er blevet meget bedre, de seneste seks år.

Fra Kanak Attack
Konfrontation
Et andet eksempel på en kritisk fremstilling af sammenstød i det multietniske samfund er den afroamerikanske instruktør Spike Lee, der ikke sjældent fører sig frem med en direkte uforsonlig og konfrontativ stil. Senest med den satiriske Bamboozled. Uden at blinke meget med øjnene hævder den, at undertrykkelsen og latterliggørelsen af Amerikas sorte befolkning gennem stereotyper og karikaturer i underholdningsindustrien, ikke er blevet svært bedre siden de berygtede Minstrel shows i 1800-tallet. Dengang sværtede hvide skuespillere ansigterne sorte ved hjælp af brændt kork og spillede afroamerikanere, der den gang var forment adgang i underholdningsbranchen. Da man senere begyndte at anvende sorte skuespillere skete det med den yderligere ydmygelse, at de også måtte sværte sig, så de passede på det medieskabte billede af ’sjove sorte’.

Danske stereotyper
Den danske spillefilm, der har haft den mest kritiske vinkel på integrationsproblematikken de senere år, er Åke Sandgrens Et rigtigt menneske, hvor samfundets modtagelse af den fremmede næsten virker satirisk, men desværre også realistisk.
Som med de fleste andre minoriteter, der langsomt har fået plads i film, er flygtninge og indvandrere flere gange, ganske som Spike Lee hævder med Bamboozled, blevet anvendt som ’comic reliefs’ og karikeret på den eller anden måde.
Selvom for eksempel Nicolas Winding Refns Pusher fra 1996 stræber efter at tegne et realistisk billede af den københavnske narkoundergrund, så er der smurt tykt på Zlatko Burics folkekære Milo, der blev gjort leveringsdygtig i efterhånden legendariske onelinere som ”blev du busted Franke?”. Ligesom i Lasse Spang Olsens I Kina spiser de hunde fra 1999, hvor der nok er en ironisk distance, men ikke desto mindre køres så hårdt på humoren omkring Brian Pattersons rolle som indvandreren Vuk, at det bliver unødvendigt plat.
Også i Ole Christian Madsens ellers fine skildring af unge 2. generationsindvandreres venskab og forsøg på at komme ud af kriminaliteten, Pizza King fra 1999, går det galt, når gangsterbagmændene præsenteres, og der går komedie i den.

Tysk actionkomedie
På Film fra Syd vises Lars Beckers tyske Kanak Attack, der i 13 små sammenhængende historier kredser omkring den tyrkiskfødte smågangster Ertun og hans op og nedture i Kiels kriminelle underverden. Selvom den velspillende Luk Piyes får en noget mere nuanceret figur ud af hovedpersonen end de danske tilfælde, så skinner inspirationen fra amerikansk film, fra Scorsese til Tarantino, langt klarere igennem end inspirationen fra virkeligheden. Der er flere sjove og velfungerende lyspunkter, men man kan kun undre sig over, hvad filmen laver på en festival som Film fra Syd, da den hverken bidrager med noget som helst nyt eller har en tematisk dybde, der blot nærmer sig de øvrige film i serien.