Battlefield Earth
30-05-01:
Pulp Fiction

John Travolta

Fra mr. Disco til mr. Cool

Skrevet den 19/9-2001 af Tue Rye Christensen

Efter en serie filmhit og meget populære tv-serier i slutningen af 70'erne var den unge John Travolta nærmest natten over blevet Hollywoods nye superstjerne. Succeser som Saturday Night Fever og Grease gjorde ham til et kulturelt fænomen, der definerede nye trends indenfor musik og mode verden over. Men som mange hurtigtløbende Hollywood-karrierer endte berømmelsen brat, og for John Travolta blev discolyset slukket lige så hurtigt, som det blev tændt. Allerede i starten af 80'erne var alle enige om, at han var en udbrændt stjerne - et levn fra en afsluttet æra. Det blev til en meget lang årrække med dårlige karrierevalg, middelmådige film og personlige problemer. Lige indtil den dag i 1994, da filmen med den underlige titel Pulp Fiction tog verden med storm.

The Travolta story
John Joseph Travolta er den yngste af seks børn. Hans opvækst i Englewood, New Jersey var fra starten præget af underholdning. Hans mor, Helen, var dramalærer på den lokale High School og sanger i en pigegruppe, og alle hans søskende, på nær én, forfulgte en karriere indenfor showbiz. Den yngre Travolta var dog også hurtigt aktiv i lokale acts. Allerede som 12-årig sluttede han sig til en skuespillertrup, der spillede små lokale musicals og teaterstykker, og som 16-årig tog han springet og droppede ud af High School for at forfølge sine skuespillerdrømme. Han flyttede til Manhattan og havde i 1972 debut i off-Broadway-stykket Rain. Han fortsatte med at få små roller i musicals (bl.a. Grease) og blev kendt i forskellige tv-reklamer. Han bevægede sig langsomt fra off-Broadway til Broadway og videre til sin første lille rolle på det store lærred i horror-filmen Devil's Rain fra 1975.

Succes på TV
Det medførte, at han samme år blev castet til tv-serien Welcome Back, Kotter. Selvom han ikke havde hovedrollen i serien, blev det hurtigt tydeligt, at det var ham, publikum ville se, og han blev med ét berømt og kunne se sit ansigt på T-shirts, madkasser m.m. En kæmpe succes. Samtidig fik han også fødderne indenfor i filmverdenen med en rolle i Brian de Palmas gyserklassiker fra 1976, Carrie. Næste skridt på vejen mod stjernerne var en rolle i den kritikerroste TV-film The Boy in the Plastic Bubble, hvor han mødte skuespillerinden Diana Hyland, der blev hans kæreste.

Mr. Disco
Diana Hyland døde af kræft i 1977, hvilket tog hårdt på Travolta. Dette og forvirringen, der fulgte efter hans næste to megasucceser, var bl.a. det, der fik ham til at tilslutte sig den omdiskuterede Scientology-religion, af hvilken han har været medlem af og fortaler for lige siden. Men det var også i 1977, at Travolta eskalerede til absolut stjernestatus. Lanceringen af Saturday Night Fever førte hans navn til toppen af alle lister i Hollywood. Alle snakkede om ham. Ud over den voldsomme popularitet medførte det hans første Oscarnominering for rollen som Tony Manero, en moderne 'rebel without a cause', der udforsker nattelivet på New Yorks diskoklubber. Men filmen etablerede ham også som discoæraens altoverskyggende icon. Når man i dag tænker over indbegrebet af discokulturen, kan man ikke undgå at se Travolta for sig i hans stramme, hvide pailletdragt i det blinkende lys fra discokuglen i loftet, alt imens man aner Bee Gees falsetter i ørene. Travolta var og er simpelthen mr. Disco.

Your the one that they want
I slutningen af 1977 var navnet John Travolta på alles læber. Og hans navn blev for alvor cementeret i 1978, da hit-musicalen Grease kom på plakaten. Travolta havde før været med i Broadway-udgaven, men nu fik han lov at indtage hovedrollen i filmversionen, som i billetkontoret blev om muligt end endnu større succes end Saturday Night Fever. Aldrig før havde en skuespiller nydt godt af to så store succeser lige efter hinanden. Og med den fortsatte popularitet af Welcome Back, Kotter - hvor han lejlighedsvis stadig optrådte - så det ud som om, intet kunne stoppe Travolta. Men Hollywood straffer hurtigt og hårdt.

Nedad bakke
Hans første fejltrin kom allerede i 1978 med filmen Moment by Moment, der blev karrierens første fiasko. Men det var bare begyndelsen. Han takkede nej til hovedrollen i Paul Schrader's American Gigolo, som i stedet gik til Richard Gere. Filmen blev et hit. Travolta foretrak hovedrollen i Urban Cowboy, som tjente rimeligt men lå langt fra nogle af hans tidligere succeser. Året efter i 1981 spillede han med i Brian de Palmas noget oversete Blow Out i hvilken han høstede megen positiv kritik, men filmen tilfredsstillede ikke økonomisk.