CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
”People who normally wouldn't make movies are going to be making them. And that one day a little fat girl in Ohio is going be the new Mozart and make a beautiful film with her father's camcorder. Once the so-called professionalism about movies will be destroyed and it will really become an art form."

Francis Ford Coppola om fremskridtets konsekvenser

Læs også...
Nyheder:
11-08-04:
Farvel celluloid, velkommen digital distribution
11-09-03:
Wenders laver film med InDigEnt
14-05-02:
Digitalitet i Cannes
16-01-02:
Film på vej gennem nettet
17-09-01:
To danskere dyster om Digi@ward i Hamborg
29-08-01:
Franskmænd snyder George Lucas
13-09-00:
Radikal digital
09-06-00:
Wim Wenders går digital
 
Anmeldelser:
04-02-03:
Chelsea Walls
21-08-01:
Italiensk for begyndere
02-04-01:
Blinkende Lygter
 
Artikler:
11-06-02:
Filmskolens animationslinie: Digitalitet til tiden
07-12-00:
Fem år med dansk dogmesucces
 
Den digitale fremtid
 
Død over filmen – ikke som kunstart, men som medie
 
Skrevet den 19/9-2001 af Kim Dorff Hansen
 
 
Det nye årtusind har barslet forandringer i den traditionsbundne filmindustri. Årtiers tendens mod mere og mere omkostningskrævende produktioner og et væld af specialister i uoverskuelige filmhold er eskaleret i sådan en grad, at det indtil for få år siden var mere end usandsynligt at få produceret sin film uden en pengestærk investor i ryggen.
I dag er billedet så småt ved at ændre sig. Små, avancerede kameraer udstyret med digital teknologi er efterhånden så teknologisk avancerede, at de celluloidkrævende, analoge filmkameraer ikke længere er eneste mulighed for at lade kreativiteten flyde frit. Snart vil den digitale revolution også ændre måden, hvorpå film bliver lavet, distribueret og set. En teknologi, der vil ændre den mere end 100 gamle teknologi på afgørende områder:

Digitalt betyder, at du kan se resultatet af dine optagelser med det samme - og redigere i dem!
- Lave omkostninger
De nye, billige digitale videokameraer er så tilgivende nemme at bruge og indeholder et så bredt spektrum af optagelsesmuligheder, at det ikke længere behøver være professionelle med penge i ryggen, der har monopol på at skabe film

- Bedre kvalitet
Hidtil har intet kunnet slå de omkostningsplagede 35mm-kameraer i hverken farvegengivelse, dybdekontrast eller opløsning. Indtil nu. Desuden er de sårbare celluloidstrimler sårbare overfor støv og dermed ridser – et problem, den digitale teknologi ikke kender til

Gary Winick
- Distribution
Digitale kopier er næsten omkostningsfri i forhold til de dyrere filmkopier – så biografer er ikke længere hæmmet af de høje omkostninger ved at hente en film hjem. Desuden er digitalt ensbetydende med et adgangspas til internettet. Video-on-demand er introduceret i USA og forventes at blive det næste store lukrative skridt for filmbranchen.

De første skridt
Det var først og fremmest den danske Dogme-bevægelse og senere en række amerikanske indipendent-instruktører, der gjorde oprør mod de stigende, økonomiske krav, vendte tilbage til ’rødderne’ og afsøgte nye, teknologiske muligheder.
Resultatet blev en succes, hvor et lille filmhold i intens dialog med skuespilleren skabte nye kreative rum, der kunne udforskes. Den teknologiske minimalisme sikrede, at historien og skuespilleren fik albueplads og forblev et brændpunkt i fortællingen.

InDiGent
Med udgangspunkt i, at hver film maksimalt skulle koste 100.000 dollars, dannede en række amerikanske indie-instruktører selskabet InDigEnt, der netop betjente sig at de små, kompakte DV-kameraer (Digital Videorecorder). Med et mandskab på 12 mennesker bag kameraet blev f.eks. skuespilleren Ethan Hawkes instruktørdebut - Last Word in Paradise - til på kun 14 dage. Bl.a. en så almindelig, tidskrævende proces som fremkaldelse af dagens optagelser, for at se en prøve af det endelige resultat på en skærm, er en saga blot med video.

’Charlie Chaplin’-måden
Rent kreativt set var det en mindre revolution i sig selv – stifteren af InDigEnt, Gary Winick, forklarer: ”Selve præproduktionen fungerer på samme måde, hvad angår storyboard og deslige. Men når det kommer til selve det at instruere, er der adskillige markante forskelle. Den største fordel ved de små DV-kameraer er ’Charlie Chaplin’-måden, du skaber film på, hvor du kan gennemarbejde scener på selve filmsettet og stadig har tid til at eksperimentere bagefter – noget du aldrig kan gøre, når der bliver filmet med et 35mm-kamera. Med et DV i hånden kan du optage i 40 minutter, og derefter sige: ”Ved du hvad? Jeg har lyst til at starte scenen med at fokusere på denne flaske i stedet for hendes ansigt – for derefter at skyde hele scenen igen!”.

Ikke kun tekniske fordele
Det er DV-kameraets lettilgængelighed, der sikrer denne kreative frihed. I modsætning til de store, tunge 35-mm filmkameraer, behøves der ikke den samme mængde lys, kameraindstillinger eller endsige noget så simpelt som film for at kunne optage. Det hele foregår her og nu, og kameraets teknologi klarer mange af de tidskrævende opgaver på kort tid. Fordelene for eksempelvis skuespillerne er indlysende, ”Som instruktør har du pludselig mulighed for at give skuespilleren frihed til at spille scenen på forskellige måder. Da der ikke er bestemte steder, skuespillerne skal stå (ingen fokuspunkter), er friheden fysisk mærkbar. Muligheden for at eksperimentere er en stor fordel fra et kreativt standpunkt!”.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (1 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Fermin
2-4-2014 01:27
Se heller fimeln _ff8r_ du leser boka. Filmen er bare lf8st basert pe5 en av novellene i boka, og selv om den ff8lger Asimovs univers ganske nf8yaktig, er den veldig hollywod-ifisert . Spesielt Will Smith er sitt vante seg, noe som ff8rer til at man rives litt ut av fimelns handlingsforlf8p. Men for all del, fimeln er god. Bare ikke forvent noe annet enn litt tenkende sommer-action.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Digitale tider:
 
Franskmænd snyder George Lucas
Kat scorer Digi@ward
Nettet og Mona
Dancer in the Dark

Quiz
Hvilke to skuespillere spiller Matt Damon og Ben Afflecks to venner i Good Will Hunting?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google